Hopp over båndkommandoer
Hopp til hovedinnhold
SharePoint
..
Brukerstøtte i valggjennomføringen
 
Vi er tilgjengelig hverdager fra 08.00-15.30.
 
Via telefon:
                 Brukerstøtte for kommunene:            21 49 62 40
                 Brukerstøtte for fylkeskommunene:   21 49 62 41
 
 


​​

 

 

Brukerstøtte

Telefonnummeret til brukerstøtte er:

For spørsmål om Stortingsvalget:  21 49 62 40
For spørsmål om Sametingsvalget: 21 49 62 41

Åpningstider:

1. januar- 30. juni - Mandag- fredag 09:00 - 15:30

Enkelte perioder har vi utvidet åpningstid

Spørsmål og svar

Hvor finner jeg mal til vedlegg til listeforslag?

Valgloven § 6-4 fastsetter i bokstav a at listeforslagene skal ha med en oversikt over kandidatenes fødselsdato.

Vedlagte fil kan benyttes til dette formålet og kan med fordel oversendes til partiene sammen med skjema til listeforslag. Listeforslagene skal leveres etter krav til behandling av listeforslag. Ved elektronisk mottak av denne filen kan kommunene importere kandidater direkte inn i et registrert listeforslag i valgsystemet EVA Admin for videre behandling av listeforslaget. Merk at dette er et vedlegg til listeforslag, ikke en erstatning til overnevnte skjema til listeforslag.  

ListeforslagMal_EVA.xlsx

Se brukerveiledning for import av listeforslag; https://valgmedarbeiderportalen.valg.no/Veiledning/Forberedelser/default.aspx?NameId=Rediger listeforslag - Last opp kandidatliste&BID=36&Prosess=Listeforslag&k=&type=&v=

Hvordan får jeg tilgang til EVA?

Du må være registrert som bruker i EVA og ha installert et sertifikat på maskinen. Kommunen/fylkeskommunen har pekt ut nøkkelpersoner for valggjennomføringen. Disse er lagt inn som brukere i EVA, og skal ha mottatt e-post med lenke til kommunen/fylkeskommunen sitt sertifikat og en SMS med kommunen/fylkeskommunen sitt passord. 

Om du er valgansvarlig og ikke har mottatt dette, ta kontakt med brukerstøtten på hjelp@valg.no. Dersom du har fått tildelt en rolle av valgansvarlig i kommunen. Ta kontakt med denne personen for å få tilgang til passord og sertifikat.

Brukerveiledning for installasjon av sertifikatet finner du her.

Hvor finner jeg oversikt over roller i EVA Admin?

En bruker må tildeles en rolle før du får lov til å opprette han/ hun i EVA Admin.

I rollematrisen under får du en oversikt over alle roller og hvilke tilganger disse har i EVA Admin og EVA Skanning.   

https://valgmedarbeiderportalen.valg.no/Veiledning/Forberedelser/default.aspx?NameId=Opprett_ny_bruker&BID=45&Prosess=Grunnlagsdata&k=&type=&v=

Hva ligger i rollen delegert fullmakt?

Det har blitt opprettet to nye roller i EVA, «delegert fullmakt kommune» og «delegert fullmakt fylkeskommune». Disse rollene fylles av de som kommunene/fylkeskommunene har utpekt som administrativt ansvarlige for valget. Rollene er opprettet for at Valgdirektoratet skal ha en oversikt over nøkkelpersoner for valggjennomføringen. Det er disse personene som mottar informasjon fra Valgdirektoratet i beredskapssituasjoner eller lignende.

Rollen «delegert fullmakt» har ingen systemfunksjonalitet i EVA. Rollen vil være synlig i EVA for vedkommende som har fått rollen tildelt, men den er ikke klikkbar. Det er bare Valgdirektoratet som kan oppdatere eller gjøre endringer på denne rollen i EVA.
Kommunene/fylkeskommunene kan fremdeles endre eller legge til personer med rollen «valgansvarlig kommune» eller «valgansvarlig fylkeskommune» på egenhånd i EVA.

Hvordan endre hvem som har rollen «delegert fullmakt»

Dersom en endring av valgansvarlig i kommunen/fylkeskommunen også innebærer at man ønsker å bytte den som har blitt utpekt som administrativt ansvarlig (Rollen «delegert myndighet»), må dette meldes inn eksplisitt via følgende rutine:

  1. Ta kontakt med Valgdirektoratet via hjelp@valg.no
  2. Kommunen/ fylkeskommunen vil få tilsendt svarbrev som skal påføres informasjon om ny person med delegert fullmakt og hvem som skal erstattes
  3. Svarbrevet skal signeres av øverste ansvarlig i kommunen og sendes som brevpost

Hvorfor må vi bruke det nye kommunenummeret?

Kommunestyre- og fylkestingsvalget i 2019 skal gjennomføres som at kommuner og fylkeskommuner som skal slå seg sammen fra 1.1. 2020 allerede har funnet sted.

Vår brukerstøtte har fått en del spørsmål om hvorfor man må ta i bruk nye kommune- og fylkesnummer selv om kommunen ikke er direkte påvirket av kommune- og regionreformen. Dette er fordi EVA Admin er bygget opp etter ny kommune- og fylkesstruktur. Du finner bare det nye fylke- og kommunenummeret i EVA.

Dette får noen praktiske konsekvenser, for eksempel i forbindelse med trykk av stemmesedler. Når trykkeriet henter ut trykkfiler fra EVA Admin er det det nye kommunenummeret eller fylkeskommunenummeret som ligger ved. Dersom trykkeriet får bestillinger fra dere knyttet til det gamle kommunenummeret eller fylkeskommunenummeret vil dette ikke stemme overens med informasjonen i filene trykkeriet henter ut.

Hva er retningslinjene for partiers og andre forslagsstilleres adgang til å bestille uttrekk fra manntallet?

Alle som stiller liste ved valget har rett til ett gratis papireksemplar av manntallet for valgkretsen. Dette må bestilles av valgstyret i kommunen innen den fristen valgstyret setter. Adgang til å bestille gjelder hovedorganisasjonen, ikke ungdomsorganisasjoner.

Les mer om retningslinjene på temasiden for manntall.

Hvordan ser forsendelseskonvolutten ut og hvor kan vi skaffe den?

Valgloven regulerer ikke hvordan forsendelseskonvolutten skal se ut.

Dere kan bruke kommunens egne konvolutter eller bestille konvolutter fra leverandrør.

Vær oppmerksom på at Posten er opptatt av at avsenderkommunen sikrer at sendingen er korrekt adressert med mottakerkommune og postadresse. For å unngå feilsortering og forsinkelser er det viktig at konvoluttens forside kun inneholder adresseopplysninger. Eksempel_forsendelseskonvolutt.jpg

Hvor kan kommunene bestille klistrelapper til stemmeseddelbokser i valgavlukket?

​Ta kontakt med Blindeforbundets trykkeri:

tlf. 55 54 69 10
e-post: trykkeriet@blindeforbundet.no

Kan velgere få hjelp inne i valgavlukket?

​Dersom en velger har behov for hjelp til å avgi stemme, har vedkommende krav på hjelp fra stemmemottakeren. Velgere med alvorlig fysisk eller psykisk funksjonshemning kan i tillegg peke ut en ekstra hjelper - etter eget valg - blant dem som er til stede (valgloven §§ 8-4 og 9-5). Det er velgeren selv som skal peke ut den ekstra hjelperen. For å beskytte velgere mot utilbørlig press skal det alltid være en valgfunksjonær til stede når velgere mottar hjelp ved stemmegivningen. Eventuelle medhjelpere skal gjøres oppmerksom på at vedkommende har taushetsplikt. Valgfunksjonæren har også taushetsplikt.

Er kommunene pliktig til å tilrettelegge for lokale folkeavstemninger som avvikles i andre kommuner?

​Kommunene er ikke pliktige til å tilrettelegge for lokale folkeavstemninger som avvikles i andre kommuner. Dersom velgere selv har med stemmeseddel og avgir stemme, tas denne imot på ordinær måte.

DRIFTSMELDING

Kjente feil i EVA Admin

b35a959b - Ved behandling av listeforslag: Oppstår ved kontroll av listeforslaget mot manntallet og andre lister. Skyldes at samme person er registret med underskrift på et listeforslag to ganger. 

Løsning: Se gjennom alle underskrifter manuelt. Finn den underskriften som ikke er validert med personnummer. Kontroller at denne personen allerede er registrer med en underskrift. Slett en av underskriftene (oppdatert 05.04.19)

---------------------------------------------------------

ad9aeb80 - Ved behandling av listeforslag: Oppstår når flere personer i kommunen legger inn underskrifter til samme listeforslag (samtidighetsproblem).  

Løsning: Et listeforslag kan kun behandles av en bruker i fylkeskommunen/ kommunen av gangen. Det er ikke mulig å samarbeid om behandling av samme listeforslag i EVA Admin. Ta kontakt med Valgdirektoratet for bistand (oppdatert 05.04.19)


 
 
Dokumenter
Ingen dokumenter.
Lenker
Ingen lenker.
 
 
Viktig informasjon
Ingen viktig informasjon.