Hopp over båndkommandoer
Hopp til hovedinnhold
SharePoint
 

Brukerveiledning:


​​​​​​Administrer brukere

Det finnes mange roller i EVA. Enkelte av dem MÅ kommunene og fylkeskommunene benytte, mens andre er valgfrie. Når kommunene og fylkeskommunene tar EVA i bruk vil det være lagt inn to valgansvarlige fra kommunen/fylkeskommunen. Ved administrasjon av brukere kan man velge å redigere, slette eller opprette ny bruker. For å gjøre dette, trykk på menyvalget "Administrer brukere" under "Grunnlagsdata". ​

Administrer brukere.JPG
Menyvalget "Administrer brukere"

​På forsiden ser man menyvalgene. Hvis man vil redigere en bruker, velger man "R​​ediger" ved siden av det navnet det gjelder. Om man vil opprette ny bruker, trykker man på dette menyvalget øverst til venstre. Man har ikke anledning til å tildele seg selv roller i EVA.

​Dersom man har fl​ere brukere man skal legge inn roller på, kan man også gjøre dette ved å importere en Excel-fil. Malen for dette finner man ved å gå inn på menyvalget "Administrer brukere" og trykke på "​​Importer fra Excel", og velg "Last ned mal". 
Importer fra Excel.JPG

Importer fra Excel

Merk! Når du legger inn informasjon om brukere og roller i Excel-malen, må du skrive inn kretsnummeret under forhåndsstemmested/stemmekrets - ikke hva forhåndsstemmestedet/kretsen heter. Da vil det ikke kunne lastes opp i EVA. I filen for stemmemottaker valgting, må man i tillegg sette et kryss (X) under "Ansvarlig" dersom det er noen på listen som skal ha denne rollen. 

​Rapporter - Brukere og roll​er

Det er mulig å ta ut rapporter fra EVA med oversikt over brukere og hvilke roller de har. Denne rapporten kan tas ut for fylkeskommunen, hele kommunen eller fordelt på stemmekretser.

For å få ut rapportene fra EVA klikker man på menyvalget "Alle rapporter" på Min Side. På denne siden kan man velge "Brukere og roller".