Hopp over båndkommandoer
Hopp til hovedinnhold
SharePoint
 
   

 

Får ikke kontakt med skanner eller skanner starter ikke

Første gang du logger inn i EVA Skanning må du velge skannermodell før du kan ta til med skanning. 

Når din skanneren er koblet korrekt til EVA skanning og er klar til skanning ser man følgende symbol (grønt USB pinn) i listen ved modellnavnet til skanneren:

skanner.jpg

Hvis dialogboksen er uten grønn USB pinn, som under, mangler du kontakt med skanner

skanner2.jpg

  • Sjekk at skanner er slått på 
  • Sjekk at USB kobling er korrekt plugget inn på PC og på baksiden av skanner


Feilmelding om ReadSoft


Enkelte kommuner har opplevd å få feilmelding nr 4000 fra Readsoft under skanning, slik at du ikke kommer videre i skanningen.

Du må slette stemmesedlene som er skannet og slå av og på skanneren. Noen tilfeller er det også behov for å slette kassen i jobbstyring og starte på nytt.

skann2.jpg 



Andre årsaker til at skanner ikke har kontakt med pc:

  • Har du hatt en pause fra skanning, kan skanner ha gått i dvale og du får ikke kontakt. Logg av og på EVA Skann.
  • For Canon-skannere: Sjekk at den fysiske bryteren «Count only» på skanneren ikke er slått på (skal IKKE lyse)
  • Sjekk forøvrig at skanneren er i normal modus og at ingen brytere er slått av eller på ved en feil
  • Dersom de overstående punktene ikke løser problemet, restart PCen.
  • Neste steg er å ta kontakt med skanner leverandør for å få verifisert at skanneren kommunikasjonsmessig- og teknisk sett fungere som den skal.