Frist for å sende inn bestilling er fredag 28. februar.
Følgende valgmateriell kan bestilles fra Valgdirektoratet
- Stemmeseddelkonvolutt
- Oransje beredskapskonvolutt
- Partistemmeseddel (med punktskrift)
- Veiledning i punktskrift til partistemmeseddel
- Informasjon om velger (tidligere blankt valgkort)
- Plakat til stemmelokale (50x70) på bokmål/nynorsk
- Plakat til stemmelokale (50x70) på nordsamisk
- Plakat til stemmelokale (50x70) på sørsamisk
- Plakat til stemmelokale (50x70) på lulesamisk
Øvrig valgmateriell som trengs i valggjennomføringen er kommunene selv ansvarlige for å anskaffe.
Valgmateriell til sametingsvalget, er det Sametinget som står for. Informasjon om materiell til sametingsvalget, vil bli lagt ut på Valgmedarbeiderportalen.
Verdt å merke seg før bestilling ved årets valg
- Noe valgmateriell er valghendelsesnøytralt og kan gjenbrukes. Dette gjelder stemmeseddelkonvolutter og oransje beredskapskonvolutter. Husk å se om overskuddsmateriellet kan benyttes, for eksempel at limet på konvoluttene fungerer.
- Vurder ditt behov for informasjon om velger-kort (tidligere blankt valgkort). Dersom din kommune baserer seg på å fylle ut informasjon om velger-kort, i stedet for å skrive ut disse fra EVA, må dere ta hensyn til dette i bestillingen.
- Bestill nye plakater. Alle plakater får oppdatert illustrasjonene, for å etterkomme ny valglov.
- Benytter din kommune elektronisk avkryssing i manntall på valgdagen? Husk da å bestille nok stemmeseddelkonvolutter og beredskapskonvolutter til å kunne håndtere beredskapssituasjoner som kan føre til at manntallet blir utilgjengelig i kortere eller lengre perioder.
Så mye har kommunen din bestilt tidligere
Her finner du filen «Valgmateriell 2023». Denne viser et anslag av de enkelte kommunene sitt behov for materiell basert på deres bestilling til kommunestyre- og fylkestingsvalget 2023.
Det er viktig at det bestilles rett mengde valgmateriell, vurder derfor om anslaget er et godt utgangspunkt for kommunens behov ved valget i 2025.
Det er bare personer med rolle delegert myndighet som skal bruke bestillingsskjemaet i denne e-posten.
Slik får fyller du ut bestillingsskjemaet
- Har du en rolle med delegert myndighet følg denne lenken: https://www.survey-xact.no/LinkCollector?key=3A5UM4AMS11K Du må fylle inn e-postadressen din og trykke avslutt. Vinduet lukkes og du får en lenke til bestillingsskjema på e-postadressen du oppga.
- Fyll ut skjemaet. Lukker du skjemaet før du er ferdig kan du gjenoppta arbeidet ved å følge lenke tilsendt på e-post. Merk at dersom du registrerer deg igjen, og starter på et nytt skjema, vil Valgdirektoratet legge til grunn siste registrerte skjema som kommunens bestilling.
- Når du har sendt inn skjemaet får du en bekreftelse på e-post med oversikt over din bestilling. Du får ingen ny bekreftelse selv om du gjør endringer i bestillingen. Din oppdaterte bestilling finner du ved å gå inn på lenken over.
Trenger du hjelp, eller har du spørsmål? Bruk Valgdirektoratets kontaktskjema, som du finner på valgmedarbeiderportalen.no.