I starten av uka etter valget (15.-17. september) vil en av de valgansvarlige i kommunen og fylkeskommunen få tilsendt spørreskjema om gjennomføringen av stortings- og sametingsvalget 2025.
Svarene deres hjelper oss med å forbedre den praktiske valggjennomføringen i Norge. Vi oppfordrer derfor alle til å svare på undersøkelsen.
Undersøkelsen gjennomføres i år av ideas2evidence, og sendes fra skjema@post.valgevaluering.no. Etter utsendelse vil du også kunne få tilgang til undersøkelsen ved å følge lenkene under her, og logge deg inn med brukernavnet som ligger i eposten.
- For valgansvarlige i en kommune: https://svar.valgevaluering.no/wix/p584628687137.aspx
- For valgansvarlige i et fylke: https://svar.valgevaluering.no/wix/p809566864436.aspx
Spørreskjemaet består av to deler:
- Valggjennomføringsundersøkelsen samler inn informasjon om den praktiske valggjennomføringen. Her får du og din kommune mulighet til å gi tilbakemeldinger om deres erfaringer med gjennomføringen av årets stortings- og sametingsvalg.
- Evalueringen av valgdirektoratets tjenester innhenter deres vurderinger av samarbeidet med Valgdirektoratet og tjenestene som tilbys innen opplæring, kontaktsenter, informasjon og det valgadministrative systemet EVA. Her får dere en mulighet til å formidle ønsker om endringer i Valgdirektoratets arbeid med å legge til rette for den praktiske valggjennomføringen.
Tilsvarende undersøkelser har blitt gjennomført en rekke ganger tidligere, og har gitt verdifull informasjon som brukes inn i arbeidet med å legge til rette for frie, hemmelige og tillitsskapende valg i Norge. Årets undersøkelse er den første etter at den nye valgloven trådte i kraft, og den er derfor spesielt viktig.
Spørsmål?
Det er ideas2evidence, Agenda Kaupang, NORCE og NetNordic som er ansvarlig for oppdraget. Du kan kontakte prosjektleder Eivind Hageberg i ideas2evidence på e-post eivind.hageberg@ideas2evidence.com dersom du har spørsmål.