Løpende oppdateringer
Her legges det ut løpende oppdateringer, som er relevante å få med seg under gjennomføringen av prøvevalget. Det kan være driftsmeldinger for prøvevalget, svar på ofte stilte spørsmål eller annen relevant info.
18. august kl. 12:30: Brukere som ikke allerede er lagt inn i prøvevalgsmiljøet må opprettes "manuelt". De vil ikke være søkbare i manntallet, fordi manntallet i prøvevalgsmiljøet er anonymisert.
18. august kl. 15:00: Rapporten "Antall mottatte forhåndsstemmer" er ikke oppdatert i prøvevalgsmiljøet. Rapporten viser derfor kun 100 stemmegivninger. Det skal likevel være 200 forhåndsstemmegivninger på hver kommune.
19. august kl. 12:00: Elektronisk signering. Noen signeringsforespørsler legger seg i spam i innboksen. Husk å sjekke spam/søppelpost dersom dere ikke finner beskjed om signering.
Gjennomføring av prøvevalg 2
Prøvevalg 2 arrangeres tirsdag 19. august fra kl. 09.00 - 18.00 og fokuserer på maskinell opptelling. Prøvevalget gjennomføres med relevante medarbeidere i din kommune.
Agenda for dagen
09.00 - Introduksjon i regi av Valgdirektoratet (digital introduksjon følger under).
09.05 - Oppgavesettet tas i bruk. Før dere går i gang, husk å:
12.00 - Sperrefrist. Etter dette vil resultater bli synlige på prove-valgresultat.valg.no
18.00 - Prøvevalgsmiljøet i EVA stenger. Takk for deltakelsen!
Evaluering
Hjelp oss å bli bedre ved å evaluere prøvevalg 2!
Oppgavesett
Oppgavesettet tar dere gjennom deler av valggjennomføringen, og opptellingen fra start til slutt.
Oppgavesettet starter på valgdagen, og forhåndsstemmer er ferdig registrert og godkjent (prøvd). Første del av oppgavesettet tar derfor for seg registrering av stemmer på valgdagen. Deretter avsluttes valgting, og dere skal gjennomføre opptelling av både forhåndsstemmer og valgtingsstemmer. I tillegg får dere mulighet til å teste ut den nye protokolleringsløsningen, og har mulighet til å signere protokollen digitalt.
Les gjerne gjennom oppgavesettet før dere starter og sørg for å følge oppgavesettet nøye under gjennomføringen.
Prøvevalgsmiljøet i EVA
Under prøvevalget benyttes et eget prøvevalgsmiljø i EVA, samt et fiktivt utleggingsmanntall som må lastes ned under menypunktet "Alle rapporter" i EVA. Utleggingsmanntallet brukes kun til å søke i manntallet under prøvevalget.
OBS! Bruken av fiktivt/anonymt manntall innebærer at fødselsdato og fødselsnummer ikke stemmer overens når dere søker i manntallet.
Dere logger på med ID-porten som vanlig, tilsvarende når dere logger inn i EVA Admin. Grunnlagsdataene dere selv har lagt inn i EVA innen 31. mai er overført til prøvevalgsmiljøet.
Prøvevalgsmiljøet finner du her: https://provevalg-eva.valg.no/
Du kan logge inn for å gjøre nødvendige forberedelser fra mandag 18. august.
Hva må dere forberede i forkant?
I forkant av prøvevalget bør dere gjøre nødvendige forberedelser, slik at dere kan konsentrere dere om å løse oppgavene når prøvevalget i gang. Prøvevalgsmiljøet i EVA åpner for å gjøre nødvendige forberedelser mandag 18. august. Sørg for å:
- Klargjøre PC-ene dere skal benytte til EVA Admin med nedlastet sertifikat
-
- Husk å teste at sertifikatet fungerer før prøvevalget begynner. Dette kan gjøres på https://okey.valg.no/
- Opprette følgende brukere:
-
- Valgansvarlig kommune – administrerer opptelling i EVA og fyller ut valgstyrets protokoll
- Stemmemottaker valgting (for hver krets) – registrerer valgtingsstemmer i EVA
- Ansvarlig valglokale (for hver krets) – registrerer første telling i valglokalet på valgdagen, og fyller ut valglokalets protokoll
- Skanning – dersom dere har egne personer som skal skanne og verifisere stemmesedlene
- Installere, rigge og teste utstyr og programvare for EVA Skanning.
- Viktig! Husk at dere både før og etter prøvevalget tømme databasen i EVA Skanning
- For mer informasjon, se EVA brukerveiledning om forberedelser for skanning
- For overføring av resultater fra EVA Skanning til EVA Admin må dere klargjøre buypasskort
- Før opptelling: skriv ut strekkodelapper til alle opptellingskategorier fra prøvevalgsmiljøet i EVA (samt kretser for de som teller kretsvis). Her finner du veiledning om å skrive ut strekkodelapper
- Du bestemmer selv hvor mange kasser du ønsker å dele opptellingskategoriene opp i, men vi oppfordrer til at det benyttes mer enn en kasse i minst to opptellingskategorier.
- Strekkodelapper er først tilgjengelige for printing fra EVA 18. august.
- Planlegg stikkprøvekontroll av utvalgte kasser. En kasse inneholder et valgfritt antall stemmesedler til samme opptellingskategori som skal skannes sammen.
- Merk noen kasser som skal via stikkprøvebordet, sørg for at det er mulig å merke kassene med nummer for skannerstasjon og skannpersonale. Les mer om stikkprøve her
- Hente utleggingsmanntallet i prøvevalgsmiljøet i EVA.
- Klargjøre nødvendig påloggingsmetode
- Sørg for at deltakerne har minst én tilgjengelig påloggingsmetode via ID-porten (MinID, BankID, BuypassID eller Commfides).
Fysisk materiell
- I prøvevalgsmiljøet er det fra før av registrert 200 kryss i manntallet i forhåndsstemmeperioden. I tillegg skal dere selv registrere et valgfritt antall stemmegivninger (manntallskryss) på valgdagen.
- Gjøre derfor klar i overkant av 200 stemmesedler, fordelt på partier som stiller til valg (inkl. blanke)
- La noen stemmesedler være ustemplet.
Hjelpemidler
Lurer du på hvordan du skal løse oppgavesettet? Les gjennom oppgaveteksten nøye dersom du står fast. Løsningen skal ligge i oppgavesettet.
I tillegg finner du en rekke hjelpemidler her på Valgmedarbeiderportalen, som bør benyttes aktivt under prøvevalget for å løse oppgavene på egenhånd, inkludert:
- EVA brukerveiledning og "Hjelp"-knappen i EVA
- svar på ofte stilte spørsmål
- veiledningsmateriell
- opplæringsmateriell
Du kan også navigere gjennom alle valgets faser og relevante temaartikler via tidslinjen på forsiden eller ved å benytte portalens søkefelt for å få opp relevant innhold.
Spørsmål?
Har du spørsmål du ikke har funnet svar på? Husk at du kan ta kontakt med vårt kontaktsenter ved å sende en skriftlig henvendelse via vårt kontaktskjema eller ved å ta kontakt med oss per telefon.
Kontaktsenteret er åpent frem til kl. 18.00.