EVA (Elektronisk Valgadministrasjonssystem) er hovedstøttesystemet for valggjennomføring for kommunene og fylkeskommunene.
EVA Admin er en webapplikasjon, så alt styres gjennom nettleseren. Du trenger altså ikke å installere EVA på maskinen din, men du må ha tilgang til internett og du må ha installert et sikkerhetssertifikat på maskinen for å komme til påloggingssiden.
I tillegg må du ha en bruker i EVA og du må kunne logge deg på med ID-porten.
Det er viktig at dere leser Valgdirektoratets veileder i sikkerhet før dere starter.
Bærbar PC med internettilgang
- Minimum 4 GB internminne
- Minimum 64 GB harddisk
- Minimum skjermoppløsning på 1280x1024 pixler
- Støtte for utskrivning i lokalet
- – for utskrift av duplikatvalgkort, møtebøker og rapporter
- Anbefalt operativsystem: Windows 11 eller høyere
Nødvendig programvare
- Nettleser: Chrome (siste versjon)
- For nettlesere: Javascript må være tillatt
Anbefalt tilbehør
- USB-mus
- Ekstra strømadapter pr. 5. PC
- Håndholdt USB strekkodeskanner
- HID kompatibel – dersom elektronisk manntall er valgt
Valgfritt tilbehør
- Innebygget smartkortleser dersom smartkort skal brukes for pålogging via ID-porten
- USB smartkortleser dersom smartkort skal brukes for pålogging via ID-porten
- Kodekort til bruk ved pålogging
Forklaringer
HID: Human Interface Device – strekkodeleseren skal fungere som forlengelse av tastaturet slik at strekkoden leser inn tall i felt for manntallsnummer. HID produkter er merket med forkortelsen HID eller Human interface Device.
Javascript: EVA bruker JavaScript. JavaScript er et skriptspråk som kjører i brukerens nettleser for å gi bedre funksjonalitet. EVA krever at JavaScript er aktivert. Hvis JavaScript er deaktivert vil ikke EVA fungere.
Valgdirektoratet anbefaler at du tar kontakt med egen IT-ansvarlig for spørsmål rundt kravene.
Valgansvarlige får tilsendt informasjon om nedlastning av sertifikat på e-post og mottar passord for sertifikatet på SMS fra Valgdirektoratet. Det er de valgansvarlige som er ansvarlige for sikker håndtering av sertifikat og passord.
Dersom sertifikat og passord skal brukes av flere i organisasjonen, er de valgansvarlige ansvarlige for at dette skjer på en sikker og kontrollert måte. Sertifikatet må installeres på hver enkelt PC, og for hver bruker som skal ha tilgang til EVA.
Når sertifikatet er installert er EVA Admin tilgjengelig. Pålogging kan gjøres via valgmedarbeiderportalen, se eget punkt i toppmenyen.
Når sertifikatet er installert korrekt kan det verifiseres på denne siden.
Valgdirektoratet oppretter initielle brukere i EVA for de som er meldt inn som valgansvarlige av kommunen eller fylkeskommunen. Innmelding av valgansvarlige gjøres via et registreringsskjema i Altinn for både kommunene og fylkeskommunene.
Andre som skal ha roller og tilgang i EVA, må få opprettet en bruker i EVA av en som allerede har tilgang som valgansvarlig. Man har ikke mulighet til å tildele seg selv roller i systemet.
Valgmedarbeidere i kommuner og fylkeskommuner som skal bruke EVA Admin eller EVA Skanning, må ha elektronisk ID (e-ID) for å logge seg på systemet. Kommunene og fylkeskommunene står fritt til å velge elektronisk ID som dekkes av ID-porten: MinID, BankID, Buypass, Commfides, og Buypass ID på mobil. Det er lurt å ha to påloggingsmuligheter i tilfelle en av dem svikter.
Slik skaffer du deg elektronisk ID.