ORDLISTE

ORDLISTE

Valgmedarbeiderportalen er ikke oppdatert i tråd med ny valglov

Forberedelser til bruk av EVA Admin

Her kan du lese mer om hva du må tenke på og forberede før du kan begynne å bruke EVA til valggjennomføringen.
1
Bakgrunnsinformasjon om EVA Admin

EVA (Elektronisk Valgadministrasjonssystem) er hovedstøttesystemet for valggjennomføring for kommunene og fylkeskommunene.

EVA Admin er en webapplikasjon, så alt styres gjennom nettleseren. Du trenger altså ikke å installere EVA på maskinen din, men du må ha tilgang til internett og du må ha installert et sikkerhetssertifikat på maskinen for å komme til påloggingssiden.

I tillegg må du ha en bruker i EVA og du må kunne logge deg på med ID-porten.

2
Sikkerhetsveileder

Det er viktig at dere leser Valgdirektoratets veileder i sikkerhet før dere starter.

3
Tekniske krav til maskinvare

Bærbar PC med internettilgang

  • Minimum 4 GB internminne
  • Minimum skjermoppløsning på 1280x1024 pixler
  • Støtte for utskrivning i lokalet
  • – for utskrift av duplikatvalgkort, møtebøker og rapporter

Nødvendig programvare

  • Nettleser: Chrome (siste versjon)
  • For nettlesere: Javascript må være tillatt

Anbefalt tilbehør

  • USB-mus
  • Ekstra strømadapter pr. 5. PC
  • Håndholdt USB strekkodeskanner
    • HID kompatibel – dersom elektronisk manntall er valgt
    • Tilpasset 2D strekkoder for lesing av elektroniske valgkort på mobil

Valgfritt tilbehør

  • Innebygget smartkortleser dersom smartkort skal brukes for pålogging via ID-porten
  • USB smartkortleser dersom smartkort skal brukes for pålogging via ID-porten
  • Kodekort til bruk ved pålogging

Forklaringer

HID: Human Interface Device – strekkodeleseren skal fungere som forlengelse av tastaturet slik at strekkoden leser inn tall i felt for manntallsnummer. HID produkter er merket med forkortelsen HID eller Human interface Device.

Javascript: EVA bruker JavaScript. JavaScript er et skriptspråk som kjører i brukerens nettleser for å gi bedre funksjonalitet. EVA krever at JavaScript er aktivert. Hvis JavaScript er deaktivert vil ikke EVA fungere.

Valgdirektoratet anbefaler at du tar kontakt med egen IT-ansvarlig for spørsmål rundt kravene.

4
Installer sertifikat

Valgansvarlige vil få tilsendt informasjon om nedlastning av sertifikat på e-post og motta passord for sertifikatet på SMS av Valgdirektoratet. Det er de valgansvarlige som er ansvarlige for sikker håndtering av sertifikat og passord. Dersom sertifikat og passord skal brukes av flere i organisasjonen, er de valgansvarlige ansvarlige for at dette skjer på en sikker og kontrollert måte. Sertifikatet må installeres på hver enkelt PC, og for hver bruker som skal ha tilgang til EVA.

Når sertifikatet er installert korrekt kan dere verifisere dette på denne siden.

okey.valg.no. Siden vises dersom sertifikatet er installert korrekt.

 

 

EVA Admin er da tilgjengelig. Pålogging kan gjøres via valgmedarbeiderportalen, se eget punkt i menyen på toppen.

eva.valg.no. Innloggingssiden til EVA Admin vises.

5
Bruker i EVA

Valgdirektoratet vil opprette initielle brukere i EVA for de som er meldt inn som valgansvarlige av kommunen eller fylkeskommunen. Innmelding av valgansvarlige for kommunen gjøres via registreringsskjema i Altinn.  

Andre som skal ha roller og tilgang til EVA, må få opprettet en bruker i EVA av en som allerede har tilgang. Man har ikke mulighet til å tildele seg selv roller i systemet.

6
Innlogging via ID-porten

Valgmedarbeidere i kommuner og fylkeskommuner som skal bruke EVA Admin eller EVA Skanning, må ha elektronisk ID (e-ID) for å logge seg på systemet. Kommunene og fylkeskommunene står fritt til å velge elektronisk ID som dekkes av ID-porten: MinID, BankID, Buypass, Commfides, BankID på mobil og Buypass ID i mobil. Det er lurt å ha to påloggingsmuligheter i tilfelle en av dem svikter.

Slik skaffer du deg elektronisk ID.

Sist oppdatert: 22.09.2022
Nyhetsabonnement
Nyhetsbrev sendes ut på e-post
Ved å registrere e-postadressen, samtykker du til å motta informasjon og eventuelle spørreundersøkelser fra Valgdirektoratet på e-post.