Som følge av den nye valgloven skal hvert valglokale ha en utpekt leder og nestleder. Leder og nestleder er ansvarlige for gjennomføringen av stemming i valglokalet i forhåndsstemmeperioden.
I utgangspunktet kan alle være leder og nestleder, og det er ikke et krav at leder og nestleder er bosatt i kommunen. Det er ingen begrensning på hvor mange personer som kan veksle mellom rollene som leder og nestleder ved et forhåndsstemmested, og det er heller ikke krav om at det må være de samme personene gjennom hele perioden.
Det avgjørende er at det i åpningstiden alltid er personer med disse rollene til stede i valglokalet. Leder og nestleder kan også fungere som stemmemottakere.
Husk likevel at alle som skal være leder og nestleder i et valglokale skal kunne svare på spørsmål fra velgere og andre valgmedarbeidere. Det er derfor viktig at leder og nestleder får god opplæring.
Leder eller nestleder i valglokalet har følgende ansvar:
- De skal påse at stemmingen foregår under rolige og ordnede forhold, og de kan bortvise personer som bryter ordensreglene, for eksempel gjennom velgerpåvirkning eller ved å skape uro på andre måter.
- De har myndighet til å ta avgjørelser i tvilstilfeller. For eksempel om det er uklart om en velger oppfyller vilkårene for å motta bistand ved stemmingen eller om legitimasjon kan godkjennes.
Alle allment tilgjengelige valglokaler skal ha en leder og nestleder.
Det er imidlertid ikke behov for leder og nestleder ved tidligstemming.
For andre typer av forhåndsstemming, som for eksempel på institusjoner og hjemmestemming, er det heller ikke noe krav om leder og nestleder.