ORDLISTE

ORDLISTE

Valgmedarbeiderportalen er under oppdatering

Overlevering av valgmateriell

Denne artikkelen tar for seg overlevering av valgmateriell og kvitteringen for dette.
1
Generelt

I valggjennomføringen er det overlevering av valgmateriell i hovedsakelig to omganger: fra valglokalene til valgstyret, og fra valgstyret til distriktsvalgstyret.

Det stilles krav til at materiellet ved transport og overlevering skal pakkes i god orden og i forsvarlig forseglet emballasje.

Det er spesielt viktig at valgstyret sørger for trygg og sikker håndtering av stemmesedler når avgitte stemmesedler transporteres til andre steder for lagring eller opptelling.

Merk at all transport av valgmateriell skal foregå av andre enn dem som oppbevarer selve forseglingsutstyret – og at det skal være to valgmedarbeidere som følger materiellet.

2
Valgstyret til distriktsvalgstyret

Ved overlevering av materiell til distriktsvalgstyret fra valgstyret, skal følgende overleveres

  • godkjente stemmesedler
  • stemmegivninger og stemmesedler som valgstyret har forkastet
  • kopier av protokollen for valgtinget og valgstyrets protokoll
  • kopier av innkomne klager

Dersom kommunen benytter papirmanntall på valgting, skal også en kopi av papirmanntallet overleveres.

3
Kvittering for overlevert materiell

Det skal lages kvitteringer for overlevering av valgmateriell. Dette gjelder både overlevering fra valglokaler til valgstyret, og for overleveringen fra valgstyret til distriktsvalgstyret.

Fra valglokalet til valgstyret

Leder og nestleder lager kvittering for overlevering av valgmateriell fra valglokalet til valgstyret.

Kvitteringen skal omfatte

  • hva som er overlevert
  • hvem som overleverte
  • hvem som mottok materiellet
  • når og hvor overleveringen fant sted

Kvitteringen skal minimum inneholde opplysninger om

  • overlevering av valglokalets protokoll
  • avkryssingsmanntallet (om kommunen bruker papirmanntall på valgting)
  • antall stemmesedler i forseglet emballasje
  • antall stemmegivninger i omslagskonvolutt
  • antall urner og stempler

Kommunen må sørge for gode rutiner for forsvarlig transport og overlevering.

 

Fra valgstyret til distriktsvalgstyret

Valgstyret lager kvittering for overleveringen til distriktsvalgstyret.

Kvitteringen skal omfatte

  • hva som er overlevert
  • hvem som overleverte
  • hvem som mottok materiellet
  • når og hvor overleveringen fant sted

Kvitteringen skal minimum inneholde opplysninger om

  • overlevering av valgstyrets protokoll
  • antall enheter med stemmesedler i forseglet emballasje, fordelt på forhåndsstemmer og valgtingsstemmer
  • antall enheter med stemmesedler og stemmegivninger som er foreslått forkastet
  • avkryssingsmanntallet (om kommunen bruker papirmanntall på valgting)
  • antall klager som er vedlagt

Kommunen og fylkeskommunen må i samarbeid utarbeide gode rutiner for forsvarlig transport og overlevering.

 

Kvitteringen leveres til mottakeren sammen med materiellet. Mottaker skal kontrollere at det er samsvar mellom det som leveres og det som står på kvitteringen. Skriftlig kvittering for det som er overlevert skal gis til den som overleverer materiellet.

Valgdirektoratet lager maler for kvitteringene som dere kan bruke. Malene legges ut her på valgmedarbeiderportalen i løpet av høsten 2024. Dere kan også utarbeide egne kvitteringer og bruke disse, så lenge de oppfyller minstekravene nevnt ovenfor.

Sist oppdatert: 26.09.2024
Nyhetsabonnement
Nyhetsbrev sendes ut på e-post
Ved å registrere e-postadressen, samtykker du til å motta informasjon og eventuelle spørreundersøkelser fra Valgdirektoratet på e-post.