Informasjon fra Valgdirektoratet – 2024/02
I dette nyhetsbrevet får du vite mer om frist for innmelding av kontaktpersoner og valgansvarlige, rammeavtaler for kjøp av valgtutstyr, sikkerhetsveilederen og valgkonferanser.
Frist for innmelding av kontaktpersoner og valgansvarlige i EVA
Fristen for innmelding av kontaktpersoner og valgansvarlige via Altinn-skjema er den 29. november. Det ble sendt ut informasjon til alle kommunene og fylkeskommunene for valget i 2025. Brevet gikk til kommunedirektørene/fylkesdirektørene.
Brevet ligger tilgjengelig på valgmedarbeiderportalen
Endringer av kontaktpersoner og valgansvarlige i EVA etter fristen
Etter fristen 29. november, blir ikke lenger oppdateringer i Altinn-skjemaet tatt med i direktoratets oversikter. Dere må derfor benytte en manuell rutine for endring.
Manuell rutine er tilgjengelig på valgmedarbeiderportalen
Avrop på skanning og skanningstjenester
- januar åpnes muligheten for å gjøre avrop på Valgdirektoratets rammeavtaler for skanning og skanningstjenester. Avropsskjemaene og tilhørende dokumenter legges ut på valgmedarbeiderportalen.
EVA åpnes for kommuner og fylkeskommuner
- januar blir EVA Admin tilgjengelig for kommuner og fylkeskommuner slik at man kan begynne å registrere grunnlagsdata.
Her kan du lese mer om hva du må tenke på og forberede før du kan begynne å bruke EVA
Veileder i sikkerhet
Valgdirektoratet har oppdatert veilederen i sikkerhet, som gir valgansvarlige råd og veiledning i gjennomføring av sikre valg. I veilederen finner dere konkrete råd slik at dere kan få på plass gode tiltak og etablere rutiner. I tillegg er det tilgjengelig en sjekkliste og en forenklet ROS-mal som kommuner og fylkeskommuner kan benytte.
Veilederen og sjekkliste er tilgjengelig på valgmedarbeiderportalen
Regionale samlinger – Valgkonferanser
Valgdirektoratet arrangerer regionale valgkonferanser i perioden 20. januar til og med 4. februar 2025. Vi har kontraktsignering med leverandør 4. desember. Det kommer invitasjon med påmeldingslenke så fort som mulig etter signering.
Forskrift
Valgforskriften ble fastsatt av Kommunal- og distriktsdepartementet 05.11.2024 og hjemlet i den nye valgloven fra 16.06.2023. Forskriften gir utfyllende regler til valgloven og dekker en rekke praktiske og administrative aspekter av valggjennomføring.
Forskriften er tilgjengelig her
Forberedelse til sametingsvalget
Hvis kommunen har 30 eller flere manntallsførte, skal sametingsvalget gjennomføres på samme måte som stortingsvalget. Dere skal gjennomføre både forhånds- og valgtingsstemming, benytte EVA, utføre den foreløpige opptellingen, og utpeke et eget samevalgstyre som har ansvar for sametingsvalget.
Hvis kommunen deres har færre enn 30 manntalsførte, skal dere kun ta imot forhåndsstemmer og EVA benyttes kun til å hente utleggingsmanntallet.
Her finner du en kommunevis oversikt over antall manntallsførte
Her finner du mer informasjon om hvilke forberedelser kommunen deres må være oppmerksomme på.
Viktige datoer
29. november |
Frist for innmelding i Altinn |
2. januar 2025 |
EVA åpner |
2. januar 2025 |
Avropsskjema for skanning og skanningstjenester |
20. januar – |
Regionale valgkonferanser |