Informasjon fra Valgdirektoratet 2024/3
Påmelding til valgkonferansene
Valgdirektoratet har gleden av å invitere til regionale valgkonferanser. Valgkonferansene skal gi deg som valgansvarlig og kontaktperson de verktøyene og forutsetningene du trenger for å sikre en god valggjennomføring.
Konferansene arrangeres regionalt over hele landet og finner sted i følgende byer:
- Bodø (20.-21.01.25)
- Trondheim (22.-23.01.25)
- Oslo* (27.-28.01.25)
- Bergen (29.-30.01.25)
- Kristiansand (03.-04.02.25)
*Valgkonferansen i Oslo gjennomføres både fysisk og digitalt, slik at de som ikke har mulighet til å delta fysisk, kan følge med digitalt.
Påmeldingslenke er tilgjengelig her
Sertifikat til bruk av EVA
Sertifikat til bruk av EVA Admin er nå sendt ut til alle valgansvarlige som var innmeldt via Altinn-skjemaet før fristen 29. november 2024. Valgansvarlige som har blitt meldt inn til Valgdirektoratet etter fristen, vil få tilsendt sertifikat i løpet av januar, når alle kommuner har fullført innmeldingen.
Valgansvarlige får tilsendt informasjon om nedlastning av sertifikat på e-post og mottar passord for sertifikatet på SMS fra Valgdirektoratet. Det er de valgansvarlige som er ansvarlige for sikker håndtering av sertifikat og passord.
EVA Admin åpner den 2. januar 2025.
Frist for grunnlagsdata i EVA
Frist for kommunene og fylkeskommunene til å legge inn grunnlagsdata i EVA Admin er 31. mai i valgåret. I 2025 faller 31. mai på en lørdag, og fristen blir derfor 2. juni 2025.
Frist for endring av stemmekretser
Kommunestyret avgjør hvordan kommunen skal deles inn i stemmekretser. Myndigheten kan delegeres til valgstyret. Valgstyret skal senest 31. mars i valgåret orientere sentral matrikkelmyndighet om endringer i stemmekretsinndelingen.
Du finner mer informasjon i kartverket.no sin artikkel om kretsendringer.
Avrop på skanning og skanningstjenester
Kommuner og fylkeskommuner kan gjøre avrop på Valgdirektoratets avtale om kjøp eller leie av skannere og skanningtjenester. Fristen for dette er 1. mars 2025.
Avropsskjemaet og mer informasjon finner du her
Avrop på trykking av stemmesedler
Fylkeskommunene kan nå gjøre avrop på Valgdirektoratets rammeavtale for kjøp på trykking av stemmesedler til stortingsvalget 2025. Fristen for å gjøre avrop er 1. april 2025.
Avropsskjemaet og mer informasjon finner du her
God jul og godt nyttår!
Valgdirektoratet ønsker deg en god jul og et godt nyttår, og ser frem til et spennende valgår i 2025.
Viktige datoer
2. januar: EVA Admin åpner
20. januar – 4 februar: Regionale valgkonferanser
1 mars: Frist for avrop på skanner og skanningstjenester
31 mars: Frist for endring av stemmekretser
31 mars: Frist for bestilling av valgutstyr
1 april: Frist for avrop på trykking av stemmesedler
Vennlig hilsen
Valgdirektoratet