ORDLISTE

ORDLISTE

Valgmedarbeiderportalen er under oppdatering

Veiledning av velgere og assistanse i valglokalet

Her kan du lese om reglene for veiledning og assistanse av velgere i valglokalet.
1
Møte velgeren på vei inn

Når en velger kommer for å stemme, bør vedkommende møtes av en valgmedarbeider som forklarer hvordan han eller hun skal gå frem for å stemme. Dette reduserer muligheten for at velgeren gjør feil og understreker at velgeren skal ha en god opplevelse når han eller hun skal avgi sin stemme.

Dere bør informere velgeren om

  • hvor stemmesedlene er
  • hvilke rettelser velgeren kan gjøre på stemmeseddelen (at det ikke lenger er anledning til å rette på stemmesedler ved stortingsvalg)
  • hvordan stemmeseddelen skal brettes

Det kan også være nyttig å formidle at velgeren ikke skal bruke en annen stemmeseddel som omslag. Det vil føre til at feil stemmeseddel stemples, og at velgerens egentlige stemmeseddel blir forkastet under opptellingen.

Dere kan også informere om andre forhold ved stemmeprosessen som dere mener er relevant, for eksempel at velgeren bør ha legitimasjon klar når han eller hun kommer til avkrysserbordet.

2
Assistanse i valglokalet

Enkelte velgere ønsker å få assistanse når de skal stemme. Det er i hovedsak velgeren selv som avgjør hvordan dette skal foregå og hvem som skal bistå. I utgangspunktet er det en valgmedarbeider som skal assistere velgeren.

Husk: Dersom velgeren har en fysisk eller psykisk funksjonsnedsettelse kan vedkommende velge å få assistanse av en egenvalgt hjelper. Velgeren bestemmer altså selv om han eller hun kun vil ha hjelp av en egenvalgt hjelper, eller om vedkommende i tillegg ønsker å ha med en valgmedarbeider til å assistere.

Det er leder og nestleder i valglokalet som avgjør om velgeren oppfyller kravene til assistanse. Det er også slik at eventuell tvil skal komme velgeren til gode.

Alle velgere skal bli møtt på en god måte i valglokalet. Det er derfor viktig at valgmedarbeiderne får god opplæring i hvordan regelverket rundt assistanse er. Hvis dere er usikre på om vilkåret for assistanse er oppfylt, skal tvilen alltid komme velgeren til gode.

3
Velgere med nedsatte kognitive evner

Alle som oppfyller kravene til stemmerett, skal få muligheten til å benytte seg av denne. Dette gjelder også velgere med nedsatte kognitive evner, som for eksempel personer med demens eller nedsatt psykisk funksjonsevne.

Det er et viktig prinsipp at alle skal få stemme, men det er samtidig viktig at det er velgeren selv som avgjør om han eller hun ønsker å stemme. Personer med nær tilknytning til velgeren, valgmedarbeidere eller andre skal ikke påvirke velgeren til å benytte sin stemmerett eller ikke.

Dette betyr at ansatte på institusjoner, valgmedarbeidere eller andre nærstående heller ikke kan bestemme om velgeren er i stand til å stemme.

Valgmedarbeidere kan oppleve å havne i utfordrende situasjoner med hensyn til dette. Spesielt gjelder det hvis velgeren ikke forstår at vedkommende er i en stemmegivningssituasjon eller hvis velgeren ikke greier å formidle hva han eller hun ønsker å stemme på. Det er likevel viktig at valgmedarbeideren er oppmerksom på at det er velgeren selv som skal avgjøre hva vedkommende skal stemme på. Ingen skal stemme på vegne av velgeren.

Om en person ikke viser en viss interesse eller vilje til å avgi stemme, må stemmemottaker foreta en konkret og individuell vurdering av om en står overfor en person som ønsker å avgi stemme.

Sist oppdatert: 21.08.2024
Nyhetsabonnement
Nyhetsbrev sendes ut på e-post
Ved å registrere e-postadressen, samtykker du til å motta informasjon og eventuelle spørreundersøkelser fra Valgdirektoratet på e-post.