Grunnet nødvendig oppdatering blir EVA Admin utilgjengelig fra kl. 20, torsdag 15. mai. Det kan i den forbindelse oppleves ustabilitet frem til neste morgen.
Du kan lese mer om EVA Skanning og de fire underapplikasjonene den består av i denne artikkelen.
Benytt ALT+TAB
EVA Skanning inneholder 4 underapplikasjoner. Når du benytter kioskmodus, har du ingen mulighet til å gå tilbake til et skrivebord. Du har bare tilgang til de 4 applikasjonene. Hvis du skal bytte mellom applikasjonene, trykk på ALT+ TAB samtidig og du får opp vinduene og kan skifte mellom disse.
Du får ikke frem alle funksjoner i vinduet for skjerm nr 2.
EVA Stikkprøve har en del begrensninger i utformingen i kioskmodus, blant annet er den ikke dynamisk mot ulike skjerminnstillinger for skjerm nr 2. Da kan det oppstå en situasjon hvor skjerminnstillinger begrenser muligheter. For å løse dette, må du dra ut kobling mellom pc og skjerm. Endring av skjerminnstillinger må skje via skjerm.
Mellomrom i strekkodefeltet
Både i EVA Skann og EVA Stikkprøve benyttes det strekkodeleser. Noen ganger kan det hende at du skanner strekkoden uten at noe skjer. Sjekk om det er et mellomrom i starten av feltet. Merk at det tar noen sekunder fra skanning av strekkoder og til neste vindu åpner seg.
Ingen kontakt mellom skanner og EVA Skanning
Mer informasjon finner du på siden: Feilsøkingstips - får ikke kontakt med skanner eller skanner starter ikke
Mat skanner med pene bunker
Legg inn alle sedlene samme vei (med unntak av punktet under), bank bunken slik at de ligger pent oppå hverandre og pass på å legge bunken helt inn slik at skanneren lettere får tak i sedlene.
Snu avkryssingsstemmesedlene ulike veier før skanning
Avkryssingsstemmesedler med blindeskrift kan skape utfordringer ved skanningen, som for eksempel papirkrasj, eller såkalt "double feed". Når to eller flere avkryssingsstemmesedler ligger etter hverandre i bunken, gjør blindeskriften at de fester seg i hverandre og skanneren drar inn flere ark samtidig.
Hvis du har mange slike stemmesedler, kan det være nyttig å snu stemmesedlene, slik at de ikke ligger samme vei. Legg de gjerne mot hverandre (med punktskriften mot hverandre). EVA Skanning vet hva som er opp ned på seddelen og vil snu de rett vei i systemet.
Slett telling om du har problemer med skanning
Hvis du har startet en telling og fått problemer med kontakten mellom PC og EVA Skanning, så kan dette problemet skyldes tellingen som er startet. Slett tellingen og start på nytt.
Overføring til EVA Admin feiler
Hvis du får feilmelding eller problemer med overføringen, finner du utfyllende informasjon på siden:
Hvorfor er denne kommet til verifisering?
Sjekk alltid hele stemmeseddelen hvis det ikke er åpenbart hva som er årsaken til at seddelen har kommet til verifisering.
Under følger feilmeldinger som du kan oppleve å få ved overføring av resultater til EVA Admin.
Dersom det ikke foreligger en godkjent første telling i EVA Admin ved overføring av andre telling, så vil du få en feilmelding ved overføring.
Hvis du har vært kontinuerlig pålogget EVA Jobbstyring over en veldig lang periode (24 timer), så vil du ikke få lov til å overføre telling til EVA Admin. Du må da avslutte EVA Jobbstyring og logge inn på nytt.
Hvis denne feilmeldingen vises, har vi ingen kjent årsak til hvorfor overføringen feilet. Teknisk personell må undersøke nærmere hvorfor den feilet.
Hvis du ikke har buypass stasjonen koblet til PC, eller du ikke har satt inn buypass kortet vil du ikke kunne overføre tellinger eller lagre.
Buypass-sertifikatenes serienummer må være registrert i EVA Admin hvis man skal overføre tellinger fra skanning til EVA Admin. Dette serienummeret kan oppdateres av valgansvarlig.
For å sjekke Buypasskortets serienummer manuelt, gjør du følgende:
Merk! Buypasskortet må være satt inn i pc eller kortleser.
Serienummeret er på dette formatet: 9578-4050-xxxxxxxxx eller UN:NO-9578-4050-xxxxxxxxx
Slik legger du inn serienummer:
Gå til menyvalget "Administrer brukere" i EVA Admin. Velg brukeren som skal oppdateres. Feltet for sertifikatserienummer finnes nederst i bildet. Legg inn rett serienummer og trykk "Lagre".
Merk! Få med hele serienummeret inkludert eventuelle bokstaver.
Hvis PC som buypass stasjonen er koblet til har vært i dvale modus, eller buypass stasjonen har blitt fjernet og lagt til igjen med ny bruker kan du få denne meldingen når du forsøker å gjøre en overføring.
Når en ny overføring foretas vil du få informasjon som dette i EVA Jobbstyring:
Om overføringen ikke lar seg gjennomføre etter at buypass stasjonen er koblet til på nytt og ditt personlige buypass kort er lagt inn i stasjonen. Kan du gjøre følgende:
Første gang du logger inn i EVA Skanning må du velge skannermodell før du kan starte med skanning.
Når skanneren er koblet korrekt til EVA Skanning og er klar til skanning ser man følgende symbol (grønn USB pin) i listen ved modellnavnet til skanneren:
Hvis dialogboksen er uten grønn USB pin, som under, mangler du kontakt med skanner.
Enkelte kommuner har opplevd å få feilmelding nr 4000 fra Readsoft under skanning, slik at de ikke kommer videre i skanningen.
De må slette stemmesedlene som er skannet og slå av og på skanneren. Noen tilfeller er det også behov for å slette kassen i EVA Jobbstyring og starte på nytt.
Det kan være andre årsaker til at skanner ikke har kontakt med PC, som at:
"Administrer opptellinger" er siden hvor opptellingsarbeidet bør administreres. Den gir en oversikt over alle opptellingskategorier og hvor langt opptellingsarbeidet har kommet. Man navigerer direkte til hver av opptellingkategoriene ved å klikke på "Vis" til høyre for opptellingskategorien.
Oversikt over tellinger
Under skanning kan dere under skanningen av stemmesedler oppdage sedler som det er tvil om oppfyller kravene for godkjenning. Disse sedlene må verifiseres manuelt i EVA Verifiser.
Når en stemmeseddel blir foreslått forkastet i verifiseringen, blir bildet av denne stemmeseddelen overført til EVA Admin sammen med telleresultatet fra opptellingskategorien.
Fremgangsmåten for å behandle skannet forkastede stemmesedler under andre opptelling er lik, uavhengig av opptellingskategorien.
Tellingen må være godkjent før du får behandle de skannede forkastede stemmesedlene.
Bruker du menypunktet "Administrer opptellinger" har du til enhver tid oversikt over hvilke tellinger som ikke er godkjent/er godkjent og hvilke kategorier/kretser som har foreslått forkastede stemmesedler.
Det er også mulig å velge den enkelte opptellingskategori under "Legg inn stemmetall for", samt menypunktet "Behandle skannet forkastede stemmesedler" under "Forkastelser".
I denne beskrivelsen blir "Administrer opptellinger" benyttet.
For å behandle foreslått forkastede stemmesedler må du trykke på linken "Skannet forkastede".
Videre må du bekrefte forkastelsesgrunn for de foreslåtte forkastede stemmesedlene, eller eventuelt partifordele stemmeseddelene dersom de ikke skal forkastes likevel.
Når du klikker på lenken "Skannet forkastede" får du opp en oversikt over de stemmesedlene som er foreslått forkastet i skanning.
I tabellen "Foreslått forkastede" er en oppsummering av antall som er foreslått forkastet, fordelt på forkastelsesgrunn.
I tabellen til høyre som heter "Foreslått forkastede stemmesedler" er hver enkelt stemmeseddel som er foreslått forkastet under skanning listet opp.
Klikker du på den første lenken (tallet) som står foran forkastelsesgrunn, får du opp bilde av stemmeseddelen som er foreslått forkastet og som er overført fra skanning sammen med telleresultatet.
Du kan åpne stemmeseddelen i Windows fotovisning/photo viewer, og undersøke stemmeseddelen fra begge sider.
Skannet bilde av stemmeseddelens utside med stempelfelt
Skannet bilde av stemmeseddelens innside
Klikker du på den andre lenken (Endre) som står etter forkastelsegrunn i tabellen "Foreslått forkastede stemmesedler", kan du endre forkastelsesgrunn eller godkjenne stemmeseddelen.
Hvis stemmeseddelen godkjennes, må stemmeseddelen partifordeles i den nederste tabellen. Her skal dere kun legge inn fordelingen av eventuelle foreslått forkastede sedler som godkjennes. Disse sedlene legges til resultatene fra andre opptelling, som allerede er godkjent for den gjeldende opptellingskategorien.
Når alle de foreslått forkastede stemmesedlene er gjennomgått, klikker du på "Godkjenn" helt nederst på siden.
Ved et stortingsvalg har fylkeskommunene lenken "Registrer rettede stemmesedler" aktiv og kan klikke på den om det er aktuelt å oppheve en forkastet stemmegivning og foreta rettinger på stemmeseddelen. Dette er vinduet for å manuelt registrere endringer som er foretatt på stemmeseddelen.
Når de forkastede stemmesedlene er godkjent kan du gå tilbake til vinduet for "Administrer opptelling" og det er blitt grønne haker på rekken for opptellingskategorien.
Hovedfunksjonene til EVA Jobbstyring er å starte, overvåke, avslutte og overføre tellinger.
EVA Jobbstyring benyttes for å administrere skanning og opptelling av stemmesedlene. Valgkonfigurasjonen i EVA Admin er utgangspunktet for oppsettet i EVA Jobbstyring, som for eksempel navn på kretser og opptellingskategorier.
For å komme i gang:
1. Start EVA Jobbstyring
2. Klikk "Logg inn med ID-porten"
3. Bekreft sertifikat, velg innloggingsmetode, og deretter hvilket valg du skal telle. For mer detaljer om innlogging, se egen artikkel i brukerveiledningen.
4. Hovedbildet i EVA Jobbstyring viser opptellingskategoriene i faner. Fanen som er aktiv er hvit, mens de andre fanene er sorte.
I noen tellekategorier kan man filtrere hvilke kretser man vil se. Dette er en funksjon som er mest aktuell for større kommuner og fylker. Filtreringen gjøres ved å skrive i tekstboksen som man ser på bildet under. Trykker man på "Tøm" nullstilles filteret, slik at man får tilbake visning av alle kretsene.
1. Klikk på fanen for kategorien som skal telles (i dette eksempelet "Valgtingsstemmer - per lokale")
2. Klikk på "Start andre telling"
Første telling gjennomføres manuelt og legges manuelt inn i EVA Admin. I EVA Skanning er det ingen tekniske hindringer fra å gjøre andre telling før man har gjort en første telling, man kan i prinsippet gjøre mange andre tellinger i EVA Skanning. Det er likevel ikke mulig å overføre en andre telling til EVA Admin, før valgansvarlig har lagt inn og godkjent den første tellingen. Det er først når man overfører tellingen til EVA Admin og godkjenner den, at tellingen blir en del av valgresultatet.
3. Etter at du har klikket på "Start andre telling" er kassen klar for å telles med hjelp av applikasjonen EVA Skann. Se veiledning for EVA Skann i neste punkt i brukerveiledningen.
Bildet i EVA Jobbstyring når kassen er klar for telling med EVA Skann.
4. Når kassen(e) er ferdig skannet vil du i EVA Jobbstyring kunne se at status for den aktuelle kassen er oppdatert. Informasjonen i EVA Jobbstyring oppdateres hvert halvminutt. For å være sikker på at du ser oppdatert informasjon, kan du selv trykke F5 for å tvinge frem en oppdatering. Du vil få en oversikt over antall stemmesedler som manuelt må verifiseres.
Bildet i EVA Jobbstyring når kassen inneholder stemmesedler som manuelt må verifiseres. Knappen "Slett tellingen" er aktivert dersom det er behov for å slette telling og starte på nytt.
5. Når kassen er ferdig verifisert i EVA Verifiser, endres status til "Klar for ferdigstilling" og knappen "Ferdigstill telling" blir blå. Først når du har status "Klar for ferdigstilling", er kassen klar for en eventuell stikkprøve.
6. Når tellingen er ferdig, klikker du på knappen "Ferdigstill tellingen". Filen med resultatet er klar for overføring til EVA Admin. Knappen "Slett tellingen" er deaktivert, det er ikke mulig å slette tellingen.
Knappen "Start andre telling" blir igjen synlig. Denne benyttes dersom det er behov for ny telling, for eksempel dersom det er avvik mellom første telling og andre telling og valgstyret ønsker ny maskinell telling. Det er ikke mulig å starte flere tellinger i samme opptellingskategori.
Under menyen "Overføring til EVA Admin" finner du tellinger som er klare til å overføres. Ved å klikke på tellingen får du opp et kort sammendrag av tellingen samt noen valg.
7. Når du overfører telling til EVA Admin vil du bli bedt om å taste inn PIN-koden til det Buypass-kortet som står i datamaskinens kortleser. Alle tellefilene må signeres med et personlig buypasskort.
8. Når overføring er utført, vil det i statusfeltet stå "Ferdig", samt dato og tidspunkt for når tellingen ble overført. Merk at overføringen kan ta noen sekunder å fullføre. Hvis overføringen tar veldig lang tid eller det av andre årsaker er vanskelig for EVA Jobbstyring å sjekke status på overføringen, så er det greit å sjekke menypunktet "Administrer opptellinger" i EVA Admin for å se om tellingen er overført.
For å komme i gang med skanningen av stemmesedler, start opp Skanning-applikasjonen.
2. Velg skannermodell, det skal være et grønt minnepennikon på skanner som er koblet til. Dersom dette mangler, slå av og på pc-en.
Teknisk personell skal ha testet at skanner fungerer etter installasjon. Ta kontakt med din leverandør eller IT-avdelingen dersom du fortsatt har problemer.
3. Når du starter EVA Skann tar dette litt lenger tid enn for EVA Jobbstyring og EVA Verfiser. Det vil også "rulle" forbi en del vinduer mens programmet gjør seg klart.
4. Klikk på Logg inn med ID-porten og fullfør pålogginsprosessen.
5. Under ser du startbildet til EVA Skanning. Markøren står automatisk plassert i den første tekstboksen for å registrere strekkoden fra strekkodeleseren.
6. Les inn strekkodene med strekkodeleseren
Når den første strekkoden er lest, flytter markøren seg til neste tekstboks og stiller seg klar til å ta i mot neste strekkode.
7. Når siste strekkode er lest går systemet automatisk videre til et informasjonsbilde for kassen. Her får du oversikt over hvilken kasse det er, hvor mange kasser det er totalt, hvilken kommune, krets, tellekategori, hvilket valg det er og hvilken telling det er. Merk at hvis tellingen ikke er igangsatt i EVA Jobbstyring eller av en eller annen årsak ikke klar, vil man få melding om dette umiddelbart, og man blir stående i registrer strekkode-bildet.
8. Klikk "Start skanning", og skanningen vil starte etter ganske kort tid.
Når skanningen pågår vil en se skifte av stemmesedler i høyre del av vinduet etter hvert som sedlene leses av skanneren.
9. Når det er tomt for sedler i innskuffen på skanneren, vises flere valg. Du kan da velge å legge flere sedler i innskuffen og trykke "Skann flere sedler fra samme kasse", eller du kan klikke på "Alle sedlene i kassen er skannet", og kassen lagres.
Trykker du på "Slett alle skannede sedler i kassen og skann på nytt" slettes innholdet i kassen og man må skanne kassen på nytt.
Hvis du ved et uhell trykker på "Skann flere sedler i kassen og skann på nytt" og likevel er ferdig med kassen, kan du i neste feilsituasjon avbildet under trykke "Fortsett skanning". Du vil da få opp "Ferdig med skanning av bunken"-dialogen igjen (avbildet over) og kunne avslutte kassen denne gangen.
10. Har du ikke flere stemmesedler som skal skannes, så klikk "Alle sedlene i kassen er skannet"
Kassen avsluttes og lagres, og EVA Skann er klar til å lese neste strekkode.
Hvis du av en eller annen grunn må stoppe skanningen som pågår, kan du trykke på knappen "Avbryt skanning". Denne funksjonen stopper skanningen umiddelbart og sletter kassen du har skannet.
Det er to måter å registrere en kasse som tom. Den ene er i EVA Jobbstyring og den andre er i EVA Skann.
I EVA Skann: hvis du har strekkodelappen kan du lese den inn med strekkodeleseren i EVA Skann. På infoskjermen om kassen, trykk på "Registrer som tom kasse".
Du får opp et varsel som bekreftet at kassen er registrert som tom.
Hvis det oppstår papirkrasj eller dobbelmating av papir i skanneren stopper den opp og viser følgende melding:
Som regel må man gjøre følgende:
Stemmesedler tolkes maskinelt under skanning. EVA Skanning inneholder forretningsregler som samsvarer med valgloven og valgforskriften.
Dersom EVA Skann ikke klarer å tolke en stemmeseddel entydig, sendes den videre for manuell vurdering i EVA Verifiser. Forretningsreglene finner du i systemdokumentasjonen for EVA Skanning.
Årsaker til at stemmeseddel sendes til EVA Verifiser kan blant annet være:
Medarbeidere som gjennomfører verifiseringen må være godt kjent med kravene for godkjenning av stemmesedler. I EVA Verifiser skal valgmedarbeiderene vurdere stemmeseddelen og foreta rettinger manuelt før den godkjennes. Dersom stemmeseddelen vurderes at den skal forkastes vil den sendes videre til behandling av forkastelser i EVA Admin.
1. Start EVA Verifiser
2. Påloggingsprosess for EVA Verifiser er lik som for eksempel EVA Jobbstyring. Først identifiserer du deg gjennom ID-porten, velg deretter valghendelse som skal verifiseres.
3. Startbildet for EVA Verifiser kan deles i to kolonner:
Bruk F5 eller trykk på Valglogoen for å oppdatere informasjonen på startskjermen.
Kassene fortsetter å være i kolonne "Sedler som er ferdig verifisert" helt til tellingen er ferdigstilt. Det vil si at man har mulighet til å gjøre om på "sine" verifiserte sedler helt til ansvarlig for EVA Jobbstyring har ferdigstilt tellingen.
Systemet lar flere brukere verifisere innenfor samme kasse. Er det flere som verifiserer kan de oppleve at i en kasse verifiserer operatør 1 stemmeseddel 1, 3, 7 og 14 mens operatør 2 verifiserer seddel 2, 4, 5, 6 og så videre. Verifiseringsoperatøren må derfor ta stilling til hvilken kasse som det skal plukkes sedler fra i startskjermen. Dette er spesielt nyttig hvis man ønsker en viss prioritering i opptellingssenteret (feks at man gjør ferdig en spesiell krets før en annen osv).
Merk! Det er ingen funksjon i EVA Skanning for selve prioriteringen av kasser; dette foregår utelukkende som en manuell rutine eller ved direkte kommunikasjon mellom medarbeiderne i opptellingssenteret. Kommune og fylkeskommune må selv lage en rutine for hvordan de ønsker å gjennomføre prosessen i EVA Verifiser.
Hver seddel blir låst til operatøren når den dukker opp på skjermen. Husk derfor på at du fullfører verifiseringen før du forlater maskinen eller at man går eksplisitt tilbake til startbildet i EVA Verifiser, som man kan gjøre hele tiden ved å klikke på valgikonet.
Etter hvert kan det bli mange kasser til verifisering og det kan bli vanskelig å finne den ene kassen du skal prioritere å verifisere. Da kan du bruke feltet over "Sedler som må verifiseres" til å filtrere listen.
4. Når du er ferdig med å verifisere alle sedlene i én kasse kommer du til et skjermbilde der du har følgende valg:
Første gang du verifiserer en seddel kommer det opp et skjembilde med informasjon om hurtigtaster. Dette er tips for hvordan du kan bruke tastaturet i stedet for musen i verifiseringen.
Systemet er optimalisert for god tastaturbruk, som er en fordel både med tanke på effektivitet og ergonomi. Når du lærer deg bruken av disse knappene går verifiseringen veldig effektivt. Det anbefales at du bruker litt tid på å sette seg inn i disse snarveiene.
Dette tipsbildet kommer opp helt til du velger "Ikke vis denne meldingen igjen".
Verifiseringsbildet er todelt. Verifiseringsapplikasjonen vil hele tiden vise den delen av seddelen som trenger verifisering, så lenge det er noe igjen på seddelen som trenger verifisering. Når operatøren har fullført alle verifiseringsoppgavene, kan hen trykke "Neste" for å gå til neste seddel.
Verifiseringen foregår i en "systemflyt", hvor du automatisk blir ledet til neste felt som EVA Skanning forventer er neste steg i verifiseringen. Samtidig kan du hele tiden bryte ut av denne "systemflyten" og gjøre andre endringer. Ønsker du å gå inn i "flyten" igjen, kan du trykke på F12-tasten på tastaturet, eller trykke på Status-lenken.
Stemmeseddelen blir delt opp i "sider". Med sider mener man her de forskjellige delene av seddelen, altså stempelsiden, seddelnummer/partisiden, personstemmesidene, slengersiden osv. Antall sider og hva de inneholder varierer selvsagt etter hvilket valg du teller og hvordan seddelen faktisk ser ut.
I venstre del av vinduet er selve redigeringsfeltene for den delen av seddelen som trenger verifisering.
I høyre del av vinduet ser man et bildeutsnitt som skal gi operatøren et grunnlag for å treffe en beslutning.
Eksempelet over viser hvilke funksjoner som benyttes under manuell verifisering
Eksempelet under viser en slengerside ved kommunestyrevalg:
Øverst i vinduet finner du informasjon om hvilken kategori eller krets du verifiserer, og hvilken kasse det er.
Rett til høyre for dette finner du informasjon om hvem som er pålogget, hvilken kommune/fylke du teller/verifiserer for og hvilket valg det gjelder.
Når stemmeseddelen er ferdig verifisert kommer dette tipset opp inntil du eventuelt velger å skjule det.
Gjør du en feil, er det mulig å klikke deg tilbake til sedler du allerede har verifisert. Dette gjelder kun de sedlene du selv har verifisert, og den muligheten er kun tilgjengelig fram til tellingen ferdigstilles i EVA Jobbstyring.
Når en stemmeseddel kommer opp til verifisering får du et bilde av stemmeseddelen i høyre del av vinduet. Når du peker på stemmeseddelen (av og til må en klikke for å aktivere) vil det nederst i høyre hjørne fremkomme tre ikoner som representerer zoom-funksjonaliteten.
Ikon nummer 1 - Flytte på stemmeseddelen i vinduet.
Ikon nummer 2 - Kan klikke ned og dra en firkant rundt området en ønsker å zoome inn - standardinnstilt på at denne er aktiv.
Ikon nummer 3 - Tilbakestille stemmeseddelen. Det vil si at en ser hele seddelen i vinduet.
Når du får en stemmeseddel til verifisering får du under bildet av stemmeseddelen i høyre del av vinduet en lenke som heter "Vis seddel i eget vindu".
Når du klikker på denne, får du opp stemmeseddelen i et eget vindu. Merk at den anbefalte arbeidsmodusen når det gjelder verifisering er at du alltid bør se på hele seddelen ved eventuell verifisering.
Øverst i høyre hjørne er et eget panel med funksjoner for å se nærmere på stemmeseddelen. I tillegg til tidligere nevnte funksjoner kan du her rotere, samt snu og vende på stemmeseddelen.
Panel med zoom funksjoner:
Rullelinjen (slider) brukes til å rotere seddelen:
Knappene med + og - på brukes for å zoome inn og ut. Klikk først på knappen, deretter det stedet i dokumentet du vil zoome på:
Hvis skanneren ikke gjenkjenner stemmeseddelen, kommer det opp en melding med spørsmål om det er en gyldig stemmeseddel. Siden skanningen er basert på å gjenkjenne visse deler av seddelen, så kan det hende at trykte sedler ikke blir gjenkjent, for eksempel hvis det er smuss på seddelen eller at seddelen har blitt brettet eller skannet skjevt inn i skanneren. Ikke trykte stemmesedler. som A4-ark, vil ALLTID komme til verifisering i andre telling.
Når seddeltypen er ukjent, må verifiserer ta stilling til alle aspektene ved seddelens gyldighet.
For at det skal være en gyldig stemmeseddel må det framkomme hvilket parti vedkommende stemmer på og hvilket valg stemmen tilhører, i tillegg til at den må være stemplet. Hvilket valg og hvilket parti må selvsagt også stemme overens med det valget som telles til enhver tid og partiene som stiller til valg.
Denne meldingen kommer hver gang systemet har oppdaget en ukjent seddel, inntil du velger å skjule meldingen.
Ved en ukjent stemmeseddel får du i høyre del av vinduet opp både forside og bakside av stemmeseddelen/arket som er skannet.
Det første spørsmålet som stilles er om det finnes stempel på stemmeseddelen. Svarer du Nei blir stemmeseddelen forslått forkastet med årsak manglende stempel.
I eksempelet på bildet under har stemmeseddelen stempel. I så fall velger du "Ja" for at stemmeseddelen har et offisielt stempel.
Neste punkt på verifiseringen av en ukjent seddel er å ta stilling til parti:
"Sjekke seddel for rettinger?" (er du usikker på hva du skal svare her, trykk informasjonsknappen og les teksten)
På enkelte menyer er det en runding med en "i". Her vises tips som kan gi deg god informasjon.
For eksempel denne: Sjekke seddel for rettinger?
Eller denne: Hvilke partier som stiller til valget
Av og til kan man ønske å finne igjen den fysiske stemmeseddelen for å ta den nærmere i øyesyn.
Under bildet av stemmeseddelen i høyre del av vinduet er det en lenke som heter "Bunkeplassering". Her vil du få opp hvor i kassen denne seddelen mest sannsynlig ligger. Dette forutsatt at skanneroperatøren legger stemmesedlene i kassen igjen i den rekkefølgen de er skannet, så en viss disiplin i skanningen er påkrevd.
Et annet tips kan være å se på bildet av seddelen i fullskjerm og notere seddel-ID, som unikt identifiserer seddelen.
EVA Skanning godkjenner alle blanke stemmesedler maskinelt, forutsatt at stempel og seddelnummer er gyldig og kan avleses. Blank stemmeseddel vil bare komme til verifisering dersom velger har skrevet noe på den. En helt ordinær blank stemmeseddel uten noen markeringer vil ikke komme til verifisering.
Det er viktig at du ser på hele stemmeseddelen før du eventuelt setter den til Blank stemmeseddel. For å se hele seddelen klikker du på lenken "Vis seddel i eget vindu" som finnes rett under bildet av stemmeseddelen, på høyre side av skjermen. Du vil i tillegg få en tilpasset beskjed på venstre side med instruksjoner om hva du bør gjøre i dette tilfellet:
Velgere som stemmer i andre kommuner enn den de er hjemmehørende i, benytter gjerne en avkryssingsstemmeseddel for å stemme, men de kan også benytte trykte stemmesedler som er produsert for annen kommune eller fylke. Hvis partiet på seddelen stiller liste i din kommune/fylkeskommune tolkes dette under EVA Skann som en godkjent stemme for dette partiet. Eventuelle endringer på stemmeseddelen ved kommunestyre- og fylkestingsvalg, vil ikke bli tellende.
Hvis partiet derimot ikke stiller liste i din kommune/fylkeskommune, eller mangler stempel, vil den komme opp til verifisering, og du vil få opp alternative forkastelsesgrunner.
I dette tilfellet vil verifiserer velge årsaken: "Parti/gruppe stiller ikke liste".
I vinduet under er et eksempel hvor EVA Skanning ikke har klart å tolke velgers intensjon på en avkryssingsstemmeseddel. Det er viktig å bruke "Vis seddel i eget vindu" for å kontrollere/sjekke hele seddelen.
Når en verifiseringsoperatør jobber med en bestemt seddel er denne seddelen låst til denne operatøren. Hvis verifiseringsprogrammet eller systemet av en eller annen grunn skulle brått bli avsluttet mens du har sedler oppe på skjermen til verifisering, eller at en på annen måte mister kontakten med programmet, havner den seddelen som stod oppe på skjermen i en slags limbo eller mellomtilstand i systemet. En slik seddel er ikke ferdig verifisert, men heller ikke klar til verifisering.
Dette oppdager du gjerne når en kasse står med status "Til verifisering", og det er bare 1 seddel som er til verifisering, men du finner ikke denne kassen i EVA Verifiser. Den/disse sedlene må da låses opp. Denne operasjonen gjøres i EVA Jobbstyring.
1. Klikk på lenken til aktuell kasse
2. Du får opp denne menyen med valget "Lås opp/tilbakestill 1 sedler i verifisering". Klikk på lenken.
3. Du får opp denne bekreftelsen på at sedlene nå er låst opp / fristilt. Klikk på "Lukk"
4. Når du nå klikker deg over til EVA Verifiser igjen og oppdaterer skjermbildet (F5) vil kassen ligge klar til verifisering.
Det er viktig at skanneroperatøren har kontroll på stemmesedlene og kassene som telles, slik at man ikke mister kontroll på hvilke stemmesedler som er skannet og ikke skannet.
Hvis en skanneroperatør gjør en feil i skanningen og for eksempel legger samme bunke inn i skanneren to ganger, eller at det på grunn av andre årsaker finnes duplikate sedler i tellingen, så har EVA Skanning en egen duplikatkontroll som vil kunne oppdage dette.
Duplikatkontrollen sjekker det såkalte seddel-ID feltet på stemmesedlene. Dette nummeret er et løpenummer slik at alle trykte sedler i Norge har unik seddel-ID. Hvis ikke seddel-ID feltet blir gjenkjent av skanneren, for eksempel på grunn av andre feil på seddelen som umuligjør gjenkjenning eller at papiret kommer skjevt inn i skanneren eller lignende, så vil ikke seddelen kunne oppdages i duplikatkontrollen.
Hvis systemet oppdager at det er duplikater i en krets, kan man ikke gå videre til verifisering før man i EVA Jobbstyring har tatt stilling til duplikatene.
1. Klikk på Behandle duplikater
2. Du får nå noen valgmuligheter. Her må du ta stilling til hva du vil gjøre, og eventuelt undersøke hvorfor det har oppstått duplikater.
Følgende punkter bør vurderes:
For å få den totale oversikten og se hvordan sedlene fordeler seg i kassene, så må du klikke på linken som indikerer dette.
3. Hvis du velger å gå inn og se på sedlene, kan du bla mellom bildene av sedlene, snu sedlene, og eventuelt undersøke forskjellige egenskaper med sedlene. Sjekk for eksempel stempelet - er stempelet på samme sted på to sedler som har identisk seddel-ID?
4. Når du har bestemt deg for hva du vil gjøre og lukker seddelvisningen, velger du løsningen som passer situasjonen og trykker "Fullfør behandling av duplikater".
I dette eksempelet valgte vi "Slett alle kasser".
Når du kommer tilbake til EVA Jobbstyrings hovedvindu, vil tellingen være oppdatert med de eventuelle endringene du bestemte deg for (for eksempel slette alle kassene og gjøre skanningen på nytt).
Merk! Det er ikke mulig å slette de sedlene du ser er duplikater. Man må skanne hele kassen på nytt.
EVA Jobbstyring er knyttet sammen med valgadministrasjonsystemet EVA Admin og benyttes ved overføring av resultater til EVA Admin.
Dersom EVA Admin av ulike uforutsette årsaker blir utilgjengelig for overføring av resultat (nettsiden svarer ikke, problemer i systemet eller andre avhengigheter, eller at man har mistet tilgangen til internett), må kommunen/fylkeskommunen skanne videre i nødmodus.
Nødmodus aktiveres fra EVA Jobbstyring, og logges i systemet. Det er tydelig for jobbstyrer når en opptelling er helt/delvis talt i nødmodus. Nedenfor vises fremgangsmåten for å skanne i nødmodus.
Merk! For å overføre et telleresultat fra EVA Jobbstyring til EVA Admin i kioskmodus, må du ha tilgang til en minnepenn. Denne minnepennen må være "hvitlistet" under herdingsprosessen av jobbstyringsdatamaskinen. Installasjonsveileder for EVA Skanning gir mer informasjon.
Konfigurere nødmodus
1. Start EVA Jobbstyring
2. Klikk Start nødmoduskonfigurasjon når påloggingsvinduet kommer opp
3. Ved innlogging vet ikke systemet hvem som skal bruke nødmodus. Det betyr at dere ved aktivering må markere hvilken kommune/fylkeskommune det skal telles for.
Velg om du skal telle som kommune eller som fylke og klikk "Neste".
4. Klikk på fylket og eventuelt sett hake ved den kommunen du skal telle for og klikk "Neste".
Er det et skannsenter er det fullt mulig å sette hake ved alle kommunene som deltar i skannsenteret.
5. Skriv inn ditt fulle navn og klikk "Aktiver nødmodus".
Du har nå i innloggingsbildet i EVA Jobbstyring fått en lenke nederst på midten som heter "Pålogging nødmodus"
6. Klikk "Pålogging nødmodus"
7. Skriv inn ditt fulle navn og klikk "Logg på".
8. Når du har valgt valghendelse i EVA Jobbstyring, vil du helt øverst til høyre ved navnet ditt se at du nå teller i nødmodus.
Når tilgangen til EVA Admin er tilgjengelig igjen kan nødmodus deaktiveres.
Når du deaktiverer nødmodus, lukker hele programmet og logger inn på nytt ved bruk av ID-porten.
Når nødmodus er aktivert vil en i EVA Skann og EVA Verifiser få tilgang til lenken Pålogging nødmodus i påloggingsbildet.
Applikasjonene Skanning, Verifisering og Jobbstyring forgår helt likt som om du var logget inn på ordinær måte.
Forskjellen er hvordan du overfører telleresultatet til EVA Admin. I nødmodus må du lagre filen og importere denne manuelt i EVA Admin.
Lagre tellingen som fil
1. Ferdigstill tellingen som skal importeres i EVA Admin og klikk på lenken for "Endelig telling"
2. Klikk på knappen "Lagre som fil", Når nødmodus er aktivert er knappen "Overfør telling til EVA Admin" deaktivert.
2. Ved lagring av fil må filen også signeres med den 4-sifrede buypass-koden.
Merk! Valgansvarlig som lagret filen, må være den som er pålogget og som importerer filen i EVA Admin.
3. Lagre filen på en minnepenn. Systemet lager et forslag til filnavn, dette kan du endre hvis du ønsker. Dersom du mangler en minnepenn, eller minnepennen ikke blir synlig i vinduet, må du ta kontakt med en IT-administrator i kommunen, eller leverandør av programvaren.
Merk! Filtypen må være en zip-fil
4. Når filen er lagret vil det ikke fremkomme noen status på overføringen. Du tar ut minnepennen og setter den inn i en pc med tilgang til EVA Admin
Import av tellefil i EVA Admin
Minnepennen med tellefilen settes inn i en PC med nettverkstilgang og tilgang til EVA Admin.
1. Valgansvarlig som lagret filen må logge på EVA Admin.
2. Klikk på menypunktet "Importer fil fra EVA Skanning" under Opptelling.
3. Klikk på "Velg fil til opplasting".
4. Klikk på "Bla gjennom".
5. Lokaliser filen du skal laste opp, marker den og klikk "Åpne", eller dobbeltklikk.
6. Klikk på "Last opp fil".
7. Filen legger seg nå i kø for behandling.
8. Gå til "Administrer opptelling" og sjekk at resultatet er lagt inn i opptellingskategorien.