Personer med delegert myndighet har et administrativt ansvar for valggjennomføringen. De er også Valgdirektoratets kontaktpersoner, og utpekes av øverste ansvarlige leder i kommunen eller fylkeskommunen. Det er opp til valgstyret og kommune- eller fylkesdirektør å avgjøre innholdet i og omfanget av, den delegerte myndigheten.
Kontaktpersonene meldes inn gjennom registreringsskjemaet i Altinn innen 30. november året før valget.
Dersom det i ettertid må gjøres endringer i personer med delegert myndighet kan eget skjema benyttes.
Regelverk
Valgloven § 7-1 - Når velgerne kan forhåndsstemme
Valgloven § 7-2 - Hvor velgerne kan forhåndsstemme
Valgloven § 7-5 - Hvordan velgerne kan forhåndsstemme i egen kommune
Valgloven § 9-1 - Når velgerne kan stemme
Valgloven § 9-3 - Hvor velgerne kan stemme
Valgloven § 9-4 - Bruk av elektronisk manntall eller papirmanntall
Valgloven § 10-5 - Prinsipper for opptelling av stemmesedler
Valgloven § 10-11 - Gjennomføring av andre opptelling
Valgforskriften § 9-1 - Rutiner for forsegling, oppbevaring og transport av valgmateriell