Valgstyret er ansvarlig for valggjennomføringen i kommunen, og har det overordnede ansvaret for hvordan opptellingen foregår.
Valgstyret kan velge om de ønsker å være fysisk til stede under opptellingen. Dersom valgstyret skal være fysisk til stede, må tilstrekkelige rutiner være etablert til at opptelling foregår på en trygg, sikker og tillitsskapende måte.
Merk at valgstyret selv må ta stilling til stemmegivninger og stemmesedler som foreslås forkastet av administrasjonen.
For å kunne ferdigstille opptellinger, må dere ha alle stemmesedlene som skal telles. Ettersom opptellingene skal foregå på en kontrollert og oversiktlig måte, anbefaler vi at alle stemmegivninger mottatt i konvolutt er ferdig prøvd før opptellingen begynner. Dette gjelder for alle kategorier av stemmegivninger.
Eksempelvis må alle valgtingsstemmer dere har mottatt i omslagskonvolutt eller beredskapskonvolutt være registrert i EVA og prøvd (godkjent eller foreslått forkastet), før dere kan begynne den første opptellingen av disse stemmesedlene.
Forhånds- og valgtingsstemmer skal telles separat. I tillegg skal det telles opp i ulike opptellingskategorier som også holdes adskilt gjennom hele opptellingen.
Tre kategorier av forhåndsstemmer:
- ordinære forhåndsstemmesedler lagt rett i urne – fordelt per valglokale
- forhåndsstemmer samlekategori – omslagskonvolutter mottatt fra andre kommuner, utenriks, institusjoner, samt alle tvilsomme forhåndsstemmesedler
- forhåndsstemmer mottatt etter forhåndsstemmeperioden og forhåndsstemmer lagt til side
To kategorier av valgtingsstemmer:
- ordinære valgtingsstemmer lagt rett i urne – fordelt per valglokale
- valgtingsstemmer samlekategori – omslagskonvolutter og beredskapsstemmer eller fremmedstemmer
For å sikre hemmelig valg, må dere legge til side 30 stemmeseddelkonvolutter underveis i forhåndsstemmeperioden. Disse skal blandes med eventuelle sent innkomne forhåndsstemmer, altså forhåndsstemmer dere mottar etter at valglokalene har åpnet på valgdagen(e). Disse stemmene utgjør opptellingskategorien "sent innkomne forhåndsstemmer/lagt til side", og skal telles adskilt fra de andre opptellingskategoriene. Disse stemmene kan ikke telles opp før etter klokken 17 dager etter valgdagen.
Ettersom det er stemmeseddelkonvolutter som legges til side, må stemmegivningene prøves og godkjennes før konvoluttene kan legges til side.
I ny valglov er det et krav om at antallet konvolutter som skal legges til side er 30.
Hvis dere av erfaring vet at dere normalt mottar færre enn dette tallet gjennom hele forhåndsstemmeperioden, bør dere legge til side så mange konvolutter som mulig.
Antallet dere legger til side skal registreres i EVA.
For å klargjøre til første opptellingen, skal følgende gjøres:
- Stemmesedlene for de ulike listene, samt blanke og foreslått forkastede stemmesedler sorteres i separate bunker.
- Bunkene med de blanke stemmesedlene og bunkene med de ulike listene skal deretter kontrolleres for sorteringsfeil.
Det er ikke et krav at ulike valgmedarbeidere kontrollerer de ulike bunkene for sorteringsfeil, enn de som sorterte stemmesedlene i ulike bunker. Dere bør imidlertid vurdere om dette er en praksis dere skal legge dere på.
Alle stemmer skal telles to ganger.
Hvis det er avvik mellom den første og den andre opptellingen, må dere telle på nytt.