Kartet tilhørende de enkelte valglokalene i kommunen lastes ikke inn i EVA.
Ny integrasjon mot Kartverket vil være på plass senest i midten av mars.
Det meste av innholdet på valgmedarbeiderportalen er nå oppdatert og i tråd med ny valglov og valgforskrift.
Noe arbeid gjenstår fortsatt. Dette gjelder i hovedsak brukerveiledningen for EVA.
Hvilke roller kan prøve stemmegivninger og/eller foreta opptelling i en kommune?
Det er viktig at alle tellinger registreres og godkjennes på alle nivåer, selv om det ikke har kommet inn stemmer. For eksempel; selv om det ikke er kommet inn noen "beredskapsstemmer", må tellekategorien likevel registreres og godkjennes med 0 stemmer.
Menyvalg for opptelling Min side
Benytt ALT+TAB
EVA Skanning inneholder 4 underapplikasjoner. Når du benytter kioskmodus, har du ingen mulighet til å gå tilbake til et skrivebord. Du har bare tilgang til de 4 applikasjonene. Dersom du skal bytte mellom applikasjonene, trykk på ALT+ TAB samtidig og du får opp vinduene og kan skifte mellom disse.
Du får ikke frem alle funksjoner i vinduet for skjerm nr 2.
EVA Stikkprøve har en del begrensninger i utformingen i kioskmodus, blant annet er den ikke dynamisk mot ulike skjerminnstillinger for skjerm nr 2. Da kan det oppstå en situasjon hvor skjerminnstillinger begrenser muligheter. For å løse dette, må du dra ut kobling mellom pc og skjerm. Endring av skjerminnstillinger må skje via skjerm.
Mellomrom i strekkodefeltet
Både i EVA Skann og EVA Stikkprøve benyttes det strekkodeleser. Hvis du skanner strekkoden, men ingenting skjer, sjekk om det er et mellomrom i starten av feltet. Merk at det tar noen sekunder til neste vindu åpner seg ved skanning av strekkoder.
Ingen kontakt mellom skanner og EVA Skanning
Mer informasjon finner du litt lenger ned på siden: Feilsøkingstips - får ikke kontakt med skanner eller skanner starter ikke
Mat skanner med pene bunker
Legg inn alle sedlene samme vei (med unntak av sedler med blindeskrift), bank bunken slik at sedlene ligger pent oppå hverandre og pass på å legge bunken helt inn slik at skanner lettere får tak i sedlene.
Snu avkryssingsstemmesedlene ulike veier før skanning
Avkryssingsstemmesedler med blindeskrift kan skape utfordringer ved skanningen, som for eksempel papirkrasj, eller såkalt "double feed". Når to eller flere avkryssingsstemmesedler ligger etter hverandre i bunken, gjør blindeskriften det slik at de fester seg i hverandre og skanneren drar inn flere ark samtidig.
Hvis du har mange slike stemmesedler, kan det være nyttig å snu stemmesedlene, slik at de ikke ligger samme vei. Legg de gjerne mot hverandre (med punktskriften mot hverandre). EVA Skanning vet hva som er opp ned på seddelen og vil snu de rett vei i systemet.
Slett telling om du har problemer med skanning
Har du startet en telling og fått problemer med kontakt mellom PC og EVA Skanning, så kan dette problemet henge på tellingen som er startet. Slett tellingen og start på nytt.
Overføring til EVA Admin feiler
Dersom du får feilmelding eller problemer med overføring til Eva Admin, finner du utfyllende informasjon i neste artikkel.
Hvorfor er denne kommet til verifisering?
Sjekk alltid hele stemmeseddelen, dersom det ikke er åpenbart hva som er årsaken til at seddelen har kommet til verifisering.
En kandidat med langt navn kommer til verifisering
Kandidater med flere enn 24 tegn går alltid til verifisering. Det er satt en sperre på 24 tegn i EVA Skanning og 30 tegn for listeforslag.
Buypass-sertifikatenes serienummer må være registrert i EVA Admin hvis man skal overføre tellinger fra skanning til EVA Admin. Dette serienummeret er initielt oppdatert av Valgdirektoratet og kan også oppdateres av valgansvarlig.
For å sjekke Buypasskortets serienummer manuelt, gjør du følgende:
Merk! Buypasskortet må være satt inn i pc eller kortleser.
Serienummeret vil se slik ut (gulmarkert nummer = serienummer). Her vises eksempel fra et nytt kort og et gammelt kort.
Slik legger valgansvarlig inn serienummer:
Gå til menyvalget "Administrer brukere" i EVA Admin. Velg brukeren som skal oppdateres. Feltet for sertifikatserienummer finnes nederst i bildet. Legg inn rett serienummer og trykk "Lagre".
Merk! Få med hele serienummeret inkludert eventuelle bokstaver.
Det må finnes en godkjent første telling i EVA Admin før overføring av andre telling kan gjøres. Hvis ikke vil det dukke opp en feilmelding ved overføring.
Hvis du har vært kontinuerlig pålogget EVA Jobbstyring over en veldig lang periode (24 timer), så vil du ikke få lov til å overføre telling til EVA Admin. Du må da avslutte EVA Jobbstyring og logge inn på nytt.
Hvis denne feilmeldingen vises, har vi ingen kjent årsak til hvorfor overføringen feilet. Teknisk personell må undersøke nærmere hvorfor den feilet.
Hvis du ikke har buypass stasjonen koblet til PC, eller du ikke har satt inn buypass kortet vil du hverken kunne overføre andre telling eller lagre.
Hvis PC som buypass stasjonen er koblet til har vært i dvale modus, eller buypass stasjonen har blitt fjernet og lagt til igjen med ny bruker kan du få denne meldingen når du forsøker å gjøre en overføring.
Når en ny overføring foretas vil du få informasjon som dette i EVA Jobbstyring:
Om overføringen ikke lar seg gjennomføre etter at buypass stasjonen er koblet til på nytt og ditt personlige buypass kort er lagt inn i stasjonen, kan du gjøre følgende:
Første gang du logger inn i EVA Skanning må du velge skannermodell før du kan starte med skanning.
Når skanneren er koblet korrekt til EVA Skanning og er klar til skanning ser man følgende symbol (grønn USB pin) i listen ved modellnavnet til skanneren:
Hvis dialogboksen er uten grønn USB pin, som under, mangler du kontakt med skanner.
Feilmelding om ReadSoft
Enkelte kommuner har opplevd å få feilmelding nr 4000 fra Readsoft under skanning, slik at de ikke kommer videre i skanningen.
De må slette stemmesedlene som er skannet og slå av og på skanneren. I noen tilfeller er det også behov for å slette kassen i jobbstyring og starte på nytt.
Andre årsaker til at skanner ikke har kontakt med pc
"Administrer opptellinger" er siden hvor opptellingsarbeidet bør administreres. Den gir en god oversikt over alle opptellingskategorier og hvor langt opptellingsarbeidet har kommet. Man navigerer direkte til hver av opptellingskategoriene ved å klikke på "Vis" til høyre for opptellingskategorien.
Kommuner som teller manuelt må legge inn telleresultatene manuelt i EVA. For kommuner som skal skanne vil tallene lastes inn direkte fra skanningløsningen. Uansett opptellingsmåte må kommunene ta stilling til om opptellingsresultatet kan godkjennes, eller om det må forkastes og telles på nytt.
Oversikt over tellinger
Merk! Alle forhåndsstemmegivninger må være ferdig prøvet før man kan begynne opptelling av opptellingskategori "Forhåndsstemmer - fra valglokalene". Man må også angi antall stemmer lagt til side før man kan påbegynne opptelling. Dette gjør man i menypunktet "Legg inn antall stemmeseddelkonvolutter lagt til side".
Det finnes to ulike opptellingskategorier for forhåndsstemmer; - fra valglokalene og - telt etter kl 17 dagen etter valgdagen. Opptelling og godkjenning av telleresultatet utføres likt, tidspunktet for når kommunen starter opptellingen av de to kategoriene er ulike.
Hvilke roller kan foreta prøving av forhåndsstemmer?
Hvilke roller kan foreta opptelling av forhåndsstemmer?
Arbeidsflyt for opptelling
Opptelling og godkjenning av opptellingskategorien "Forhåndsstemmer - fra valglokalene" må skje i riktig rekkefølge:
Det finnes to opptellingskategorier av valgtingsstemmer:
Merk! Stemmegivninger som er mottatt som "Fremmedstemmer" eller i "Beredskapskonvolutt" telles i kategorien Valgtingsstemmer - øvrige.
Hvilke roller kan foreta prøving og / eller opptelling av valgtingsstemmer?
Arbeidsflyt for opptelling av valgtingsstemmer
Opptelling og godkjenning må skje i riktig rekkefølge:
Valgtingsstemmer - fra valglokalene
Valgtingsstemmer - fra valglokalene prøves i valglokalet idet stemmeseddelen stemples, legges i urnen og velgeren krysses av i papirmanntallet.
Merk! Leder/nestleder skal foreta en telling av urneinnhold (urnetelling) i valglokalet.
Fremmed- /beredskapsstemmer og stemmer i omslag
Fremmedstemmer er valgtingsstemmegivninger mottatt i en stemmekrets fra velgere som er manntallsført i en annen stemmekrets i kommunen.
Beredskapsstemmer er stemmegivninger mottatt i kretsen når det elektroniske manntallet er nede.
Stemmer i omslag er valgtingsstemmegivninger mottatt fra velger hvor det er spesielle forhold som gjør at velgeren ikke kan avgi stemme etter normal prosedyre. Dette kan blant annet være at velgeren ikke finnes i manntallet, eller at velgeren har avgitt godkjent stemmegivning tidligere.
Disse typene stemmegivning må registreres i EVA og prøves før de kan telles i opptellingskategorien valgtingsstemmer - øvrige. Se egen veiledning for fremgangsmåte.
For å lette arbeidet og logistikken med stemmesedlene under opptellingen benytter man kasser og strekkodelapper som identifiserer hver enkelt kasse. Hver opptellingskategori har sin egen strekkode og en opptellingskategori kan deles inn i flere kasser avhengig av hvor mange stemmesedler som skal telles opp i en kategori.
Hvor mange sedler man ønsker å ha i hver kasse og dermed hvor mange kasser man skal skrive ut strekkodelapp for, må bestemmes av hver enkelt kommune basert på behov og praktiske forhold. Dette kan man tenke over når det gjelder antall sedler i hver kasse:
Strekkodelappene kan skrives ut på forhånd og sendes ut i kretsene, slik at de blir brukt som merkelapp for de forskjellige type tellekategoriene som kommer fra kretsene og inn sentralt. Ubenyttede strekkodelapper kan registreres som tomme kasser i EVA Skanning.
Strekkodelappen må sees som et verdidokument for kassen. Hold lappen og kassen samlet til enhver tid. Det kan være hensiktsmessig å feste strekkodelappen permanent på kassen med for eksempel teip eller lim. Tenk også over hvordan strekkodelappene kan benyttes som hjelpemiddel i kommunens egne rutiner for kollihåndtering og logistikk under valget.
Når stemmesedlene skal oversendes fylkeskommunen for kontrolltelling, skal strekkodelappen følge med. Fylket gjenbruker strekkodelappen da de må telle stemmesedlene slik kommunene teller dem. Settet med strekkodelapper skal da være komplett.
Hvordan skrive ut strekkodelapper
1. Klikk på lenken "Generer strekkodelapp" under "Opptelling" og menypunktet "Adminstrasjon"
2. Klikk på aktuell tellekategori og deretter på "Velg". Klikk deretter på rett valglokale eller krets.
3. Fyll inn hvor mange strekkodelapper du ønsker på aktuell kategori/krets. Klikk deretter på "Generere Strekkodelapp"
En PDF-fil med strekkodelappene vil bli generert og automatisk satt i gang for nedlasting i nettleseren din. Den vil kanskje åpne seg direkte i et PDF-visningsprogram litt avhengig av hvordan nettleseren din er satt opp.
Skulle du ombestemme deg før valget med tanke på antall strekkodelapper, så kan du fint skrive ut nye strekkodelapper. Det er ingen sporing av hvor mange strekkodelapper som blir skrevet ut og om de eventuelt blir brukt i EVA Skanning. Det viktige er at man holder kontroll på de strekkodelappene som faktisk benyttes under valget, og at strekkodelappene hjelper kommunen å holde kontroll på kasser og kolli under og etter opptellingen.
Informasjon i strekkodelapper
Strekkodene innholder følgende informasjon:
Eksempel på strekkodelapp:
Valgdirektoratet har testet og kan garantere at skannermodeller i listen fungerer med programvaren EVA Skanning. Det er kun disse modellene som kan benyttes i EVA Skanning.
Det er viktig å være bevisst på at skannerinnstillinger som lys- og kontrast påvirker lesing av trykte nummer, kryss, slengere og stempelfelt.
Fremgangsmåte for å teste om valgt skannermodell fungerer med EVA Skanning
Det forutsettes at:
Forberedelser av stemmesedler til test
Velg ut 11 stemmesedler fra 3 ulike partier, 5 blanke stemmesedler og 2 avkryssingsstemmesedler - totalt 40 stemmesedler.
EVA Jobbstyring
EVA Skann
EVA Jobbstyring
Etter at seddelbunken er ferdig skannet, kan du kontrollere hvor mange som går til manuell verifisering.
Resultat:
EVA Verifiser
EVA Jobbstyring
Avvik fra forventet resultat
Tellinger som overføres fra EVA Jobbstyring til EVA Admin må være elektronisk signert.
I signeringsprosessen benyttes smartkort fra Buypass. I EVA Jobbstyring er dette eneste løsning for signering av ferdigstilte tellinger som skal overføres til EVA Admin. Med andre ord: valgansvarlig i kommuner og fylker som skal skanne må ha et personlig Buypass-smartkort.
En bruker med rollen valgansvarlig setter sin elektroniske signatur på datafilen. For å låse opp den private delen av sertifikatet som brukes for signering kreves det at brukeren taster en firesifret pin-kode. Overføring til EVA Admin vil bare fungere med ditt personlige kort, fordi kortet er registrert mot din bruker og rolle i EVA Admin.
Merk at Buypass-kortet kan brukes for innlogging i mange tjenester på nettet (helse, skatt, folkeregister mv).
Valgdirektoratet henter uttrekk fra Buypass og registrerer disse inn i EVA Admin. Dette skjer etter bestillingsperioden som er satt for å bestille Buypasskort. Derfor skal i utgangspunktet alle valgansvarlige bli registrert med sitt Buypasskort i EVA Admin i god tid før valget. Det kan likevel forekomme at et og annet kort ikke er registrert i EVA Admin. Får man en slik feilmelding ved overføring fra EVA Jobbstyring, må man selv registrere sitt kort. Se veiledning.
Kortet kan selvfølgelig også benyttes til pålogging med ID-porten for både EVA Admin og EVA Skanning.
EVA Jobbstyring er knyttet sammen med valgadministrasjonsystemet EVA Admin og forbindelsen benyttes ved overføring av resultater fra EVA Skanning til EVA Admin.
Dersom EVA Admin av ulike uforutsette årsaker blir utilgjengelig for overføring av resultat (nettsiden svarer ikke, problemer i systemet eller andre avhengigheter, eller at man har mistet tilgangen til internett), må kommunen/fylkeskommunen skanne videre i nødmodus.
Nødmodus aktiveres fra EVA Jobbstyring, og logges i systemet. Det er tydelig for jobbstyrer når en opptelling er helt eller delvis telt i nødmodus. Nedenfor vises fremgangsmåten for å skanne i nødmodus.
Merk! for å overføre et telleresultat fra EVA Jobbstyring til EVA Admin i kioskmodus, må du ha tilgang til en minnepenn. Denne minnepennen må være "hvitlistet" under herdingsprosessen av jobbstyringsdatamaskinen. Installasjonsveileder for EVA Skanning gir mer informasjon.
Konfigurere nødmodus
1. Start EVA Jobbstyring
2. Klikk Start nødmoduskonfigurasjon når påloggingsvinduet vises
3. Ved innlogging vet ikke systemet hvem som skal bruke det og ved aktivering må det derfor markeres for hvilken kommune/fylkeskommune det skal telles for.
Velg om du skal telle som kommune eller som fylke og klikk "Neste"
4. Klikk på fylket og eventuelt sett hake ved den kommunen du skal telle for og klikk "Neste"
For et skannsenter er det fullt mulig å hake av alle kommunene som er med i skannsenteret.
5. Skriv inn ditt fulle navn og klikk Aktiver nødmodus
I innloggingsbildet i EVA Jobbstyring har du nå fått en lenke nederst som heter "Pålogging nødmodus"
6. Klikk "Pålogging nødmodus"
7. Skriv inn ditt fulle navn og klikk "Logg på"
8. Når du har valgt valghendelse i EVA Jobbstyring, vil du helt øverst til høyre ved navnet ditt se at du nå teller i nødmodus.
Når tilgangen til EVA Admin er tilgjengelig igjen kan nødmodus deaktiveres.
Man klikker da deaktiver nødmodus, lukker hele programmet og logger på på nytt ved bruk av ID-porten.
Logge på EVA Skann og EVA Verifiser
Når nødmodus er aktivert vil en i EVA Skann og EVA Verifiser få tilgang til lenken Pålogging nødmodus i påloggingsbildet.
Skanning, verfisering og jobbstyring forgår helt likt som om man var logget inn på ordinær måte.
Forskjellen er hvordan man overfører telleresultatet til EVA Admin. I nødmodus må du lagre filen og importere denne manuelt i EVA Admin.
Fremgangsmåte for nedlasting og import av tellefil:
Lagre tellingen som fil
1. Ferdigstill tellingen som skal importeres i EVA Admin og klikk på lenken for "Andre telling"
2. Klikk på knappen "Lagre som fil". Når nødmodus er aktivert er knappen "Overfør telling til EVA Admin" deaktivert.
2. Ved lagring av fil må filen også signeres med den 4-sifrede buypass-koden.
Merk! Valgansvarlig som lagrer filen, må også være den som er pålogget og som importerer filen i EVA Admin.
3. Lagre filen på en minnepenn. Systemet lager et forslag til filnavn, dette kan du endre hvis du ønsker. Dersom du mangler en minnepenn, eller minnepennen ikke blir synlig i vinduet, må du ta kontakt med en IT-administrator i kommunen, eller leverandør av programvaren.
Merk! Filtypen må være en zip-fil
4. Når filen er lagret vil det ikke fremkomme noen status på overføringen. Du tar ut minnepennen og setter den inn i en pc med tilgang til EVA Admin
Import tellefil i EVA Admin
Minnepennen settes inn i en pc med nettverkstilgang og tilgang til EVA Admin.
1.Valgansvarlig som lagret filen må logge på EVA Admin.
2. Klikk på menypunktet "Importer fil fra EVA Skanning" under Opptelling.
3. Klikk på "Velg fil til opplasting".
4. Klikk på "Bla gjennom".
5. Lokaliser filen du skal laste opp, marker den og klikk "Åpne", eller dobbeltklikk.
6. Klikk på "Last opp fil".
7. Filen legger seg nå i kø for behandling.
8. Gå til "Administrer opptellinger" og sjekk at resultatet har kommet inn i opptellingskategorien.