Vi arbeider for tiden med å oppdatere innholdet på portalen i tråd med nytt regelverk. Temaartiklene er skrevet om slik at endringer i valgloven er hensyntatt. Artiklene blir oppdatert ytterligere når valgforskriften trer i kraft.
Øvrig innhold oppdateres fortløpende.
Hvilke roller kan prøve stemmegivninger og/eller foreta opptelling i en kommune?
Det er viktig at alle tellinger registreres og godkjennes på alle nivåer, selv om det ikke har kommet inn stemmer. For eksempel; selv om det ikke er kommet inn noen "særskiltstemmer", må tellekategorien likevel registreres og godkjennes med 0 stemmer.
Menyvalg for opptelling Min side
Buypass-sertifikatenes serienummer må være registrert i EVA Admin hvis man skal overføre tellinger fra skanning til EVA Admin. Dette serienummeret kan nå oppdateres av valgansvarlig.
For å sjekke Buypasskortets serienummer manuelt, gjør du følgende:
Merk! Buypasskortet må være satt inn i pc eller kortleser.
Serienummeret vil se slik ut (gulmarkert nummer = serienummer). Her vises eksempel fra et nytt kort og et gammelt kort.
Slik legger valgansvarlig inn serienummer:
Gå til menyvalget "Administrer brukere" i EVA Admin. Velg brukeren som skal oppdateres. Feltet for sertifikatserienummer finnes nederst i bildet. Legg inn rett serienummer og trykk "Lagre".
Merk! Få med hele serienummeret inkludert eventuelle bokstaver.
Det må finnes en godkjent foreløpig telling i EVA Admin før overføring av endelig telling kan gjøres. Hvis ikke vil det dukke opp en feilmelding ved overføring.
Hvis du har vært kontinuerlig pålogget EVA Jobbstyring over en veldig lang periode (24 timer), så vil du ikke få lov til å overføre telling til EVA Admin. Du må da avslutte EVA Jobbstyring og logge inn på nytt.
Hvis denne feilmeldingen vises, har vi ingen kjent årsak til hvorfor overføringen feilet. Teknisk personell må undersøke nærmere hvorfor den feilet.
Hvis du ikke har buypass stasjonen koblet til PC, eller du ikke har satt inn buypass kortet vil du hverken kunne overføre endelige tellinger eller lagre.
Hvis PC som buypass stasjonen er koblet til har vært i dvale modus, eller buypass stasjonen har blitt fjernet og lagt til igjen med ny bruker kan du få denne meldingen når du forsøker å gjøre en overføring.
Når en ny overføring foretas vil du få informasjon som dette i EVA Jobbstyring:
Om overføringen ikke lar seg gjennomføre etter at buypass stasjonen er koblet til på nytt og ditt personlige buypass kort er lagt inn i stasjonen, kan du gjøre følgende:
Første gang du logger inn i EVA Skanning må du velge skannermodell før du kan starte med skanning.
Når skanneren er koblet korrekt til EVA Skanning og er klar til skanning ser man følgende symbol (grønn USB pin) i listen ved modellnavnet til skanneren:
Hvis dialogboksen er uten grønn USB pin, som under, mangler du kontakt med skanner.
Feilmelding om ReadSoft
Enkelte kommuner har opplevd å få feilmelding nr 4000 fra Readsoft under skanning, slik at de ikke kommer videre i skanningen.
De må slette stemmesedlene som er skannet og slå av og på skanneren. I noen tilfeller er det også behov for å slette kassen i jobbstyring og starte på nytt.
Andre årsaker til at skanner ikke har kontakt med pc
I enkelte tilfeller gjenkjenner ikke EVA Verifiser hvilket parti stemmeseddelen tilhører, slik at verifiserer må hente opp navn på parti og hake av for at seddelen skal kontrolleres for rettelser.
På grunn av en feil i EVA Verifiser, så vil det være behov for visuell kontroll av rettelser og slengere. Selv om verifiserer får opp den grønne boksen som sier at verifisering er fullført, så er ikke rettelsene på stemmesedlene tatt med. Dette gjelder i de situasjoner hvor seddel med kandidatnavn ikke gjenkjennes under skanning.
Fremgangsmåte
Sjekk hele stemmeseddelen og velg korrekt partinavn i nedtrekkslisten:
Markér at seddelen skal sjekkes for rettelser:
Her ligger feilen i EVA Verifiser. Selv om du krysser av for rettelser, så gjennomfører ikke EVA Verifiser ny verifisering av rettelser. Du må derfor gjennomføre dette manuelt.
Klikk på knappen "Videre":
Du kan nå visuelt vurdere personstemmer og slengere ved å trykke på de blå pilknappene oppe til venstre i verifiseringsbildet:
Antall sider du kan bla i, er avhengig av type stemmeseddel. Om stemmeseddelen er en-falset eller to-falset, og hvilket valg du arbeider med.
"Administrer opptellinger" er siden hvor opptellingsarbeidet bør administreres. Den gir en oversikt over alle opptellingskategorier og hvor langt opptellingsarbeidet har kommet. Man navigerer direkte til hver av opptellingskategoriene ved å klikke på "Vis" til høyre for opptellingskategorien. Knappen "0 rapporter til media" gir også fortløpende beskjed når du må rapportere til media.
Kommuner som teller manuelt må legge inn telleresultatene manuelt i EVA. For kommuner som skal skanne vil tallene lastes inn direkte fra skanningsløsningen. Uansett opptellingsmåte må kommunene ta stilling til om opptellingsresultatet kan godkjennes, eller om det må forkastes og telles på nytt.
Oversikt over tellinger
Hvordan valgtingsstemmer ordinære skal telles avhenger av kommunens opptellingsmåte. Dette vil gjenspeiles i oversikt over tellinger ved å trykke på pilen foran opptellingskategorien Valgtingsstemmer ordinære.
Merk! Alle forhåndsstemmegivninger må være ferdig prøvet før man kan begynne opptelling av opptellingskategori "Forhåndsstemmer ordinære". Man må også angi antall stemmer lagt til side før man kan påbegynne opptelling. Dette gjør man i menypunktet "Legg inn antall stemmeseddelkonvolutter lagt til side".
Det finnes to ulike opptellingskategorier for forhåndsstemmer; ordinære og sent innkommet/lagt til side. Opptelling og godkjenning av telleresultatet utføres likt, tidspunktet for når kommunen starter opptellingen av de to kategoriene er ulike.
Hvilke roller kan foreta prøving av forhåndsstemmer?
Hvilke roller kan foreta opptelling av forhåndsstemmer?
Arbeidsflyt for opptelling
Opptelling og godkjenning av opptellingskategorien "Forhåndsstemmer ordinære" må skje i riktig rekkefølge:
Registrering av rettelser på stemmesedler gjøres i den endelige opptellingen ved at alle stemmesedler fordeles mellom rettede og urettede stemmesedler. En rettet stemmeseddel er en stemmeseddel hvor velgeren har foretatt endringer - enten ved å gi en velger en personstemme eller å skrive opp en slenger. En urettet stemmeseddel er en stemmeseddel hvor det ikke er foretatt noen endringer.
Registrering av rettelser på stemmesedlen betyr å registrere de endringene velgere har gjort på stemmesedlene inn i EVA Admin slik at de blir med i utregningen av valgoppgjør med mandatfordeling og kandidatkåring.
Ved kommunestyrevalg er det kommunene som registrerer rettelser på stemmesedlene. Ved stortingsvalg og fylkestingsvalg er det fylkeskommunene som registrerer rettelser på stemmesedlene.
Fordeling av rettede og urettede stemmeseder i den endelige opptellingen
Lenken til registrering av rettelser i den endelig tellingen blir tilgjengelig når stemmesedlene er fordelt mellom rettede og urettede stemmesedler
Merk! Det er ikke mulig å registrere rettelser knyttet til fylkestingsvalget av en kommune selv om man fordeler stemmesedlene mellom rettede og urettede sedler. Det er kun fylkeskommunen som kan registrere rettelser på stemmesedler til fylkestingsvalget og stortingsvalget.
Registrer rettede stemmesedler
Når man har fordelt stemmesedlene i den endelige tellingen mellom rettede og urettede stemmesedler, kommer man til en oversikt som viser alle partier som har rettede sedler. Oversikten viser hvor langt man til enhver tid er kommet med registreringen av rettede stemmesedler. Det er ikke mulig å ferdigstille rettede stemmesedler, og dermed også den endelige tellingen, før alle rettede stemmesedler er registrert i EVA Admin.
Oversikt over antall stemmesedler som har rettelser og prosessen med registrering
Når man skal registrere rettelser på stemmesedler kan man velge hvor mange sedler man ønsker å registrere av gangen. Dette gjør det mulig for flere valgmedarbeidere å registrer rettelser på stemmesedler for samme parti samtidig. Bunkene med partisedler kan på denne måten deles i bunker på for eksempel 50 og 50.
Velg antall stemmesedler man skal registrere rettelser på
Når man har definert hvor mange stemmesedler man ønsker å registrere rettelser på, viser EVA Admin de feltene hvor velgerne kan gjøre rettelser. Valgmedarbeiderne må da registrere inn i EVA Admin de faktiske endringene og rettelsene velgerne har gjort på stemmesedlene. Ved kommunestyrevalg har velgerne anledning til å gi personstemmer til kandidater eller skrive inn slengere fra andre partier.
Praktisk tips: For å effektivisere registreringen av stemmesedler anbefales det at man jobber i team på to og to valgmedarbeidere. En valgmedarbeider leser opp de rettelsene som er gjort på stemmesedlene og noterer seddelnummeret, mens den andre valgmedarbeideren registrerer inn rettelsene i EVA Admin.
Registrering av rettelser på en stemmeseddel i EVA Admin
Hver stemmeseddel med rettelser som registreres inn i EVA tildeles et stemmeseddel nummer fra EVA Admin. Det anbefales av dette seddelnummeret noteres på de fysiske stemmesedlene slik at det er mulig å ettergå de registrerte rettelsene som er gjort i EVA Admin. På denne måten vil det være mulig å foreta kollegakontroll av registreringen av rettelser på stemmesedlene før man godkjenner tellingen.
Seddel-ID
Personstemmer registreres ved å hake av i boksen til venstre for hver kandidat.
Registrer personstemme
Det er også mulig å registrere personstemmer ved å skrive inn nummer på kandidat i søkefeltet øverst på siden. Ved å klikke på "Enter" søker man etter kandidaten, ved å klikke "Space" vil boksen til venstre for kandidaten bli haket av og personstemmen registrert.
Hurtigsøk etter kandidater for registrering av personstemmer
Slengere registreres ved at man skriver inn navn på kandidater fra andre lister til høyre i skjermbildet for registrering av rettelser. EVA Admin kontrollerer et navnet som skrives inn i slengerfeltet tilhører kandidat på en annen liste som stiller til valg i valgdistriktet. Systemet gir brukeren tilbakemelding dersom navn på kandidaten ikke finnes på noen andre listeforslag. Det vil også fremkomme hvilket parti de ulike kandidatene tilhører, i tilfelle det finnes kandidater med samme navn på ulike listeforslag.
Registrering av slengere
Når man har registrert rettelser på en stemmeseddel velger man "Neste" nederst på siden for å komme til neste stemmeseddel hvor man skal registrere rettelser.
Navigasjon
Etter hvert som man registrerer rettelser på stemmesedlene vil man nederst på siden kunne bla mellom de ulike stemmesedlene man har registrert rettelser på. Når det er registrert rettelser på alle stemmesedlene i en bunke vil man kunne klikke "Ferdig" for å bekrefte at man er ferdig med å registrere rettelser på alle valgte stemmesedler.
Navigasjon - Ferdig med all registrering
Når man er ferdig med å registrere rettelser på alle stemmesedler skal man ferdigstille.
Merk! Det er ikke mulig å gjøre endringer på allerede registrerte rettelser etter at man har ferdigstilt. Da vil det kun være mulig å se gjennom. Dersom man oppdager at man har gjort en feil må man registrere en ny telling og begynne på nytt.
Ferdigstill rettede stemmesedler
Når alle stemmesedler med rettelser er registrert er den endelige tellingen ferdig. Man vil da ikke ha mulighet til å gjøre endringer på denne. For å godkjenne en endelig telling må man gå til neste fane som heter "Sammenligne tellinger".
Endelig telling #1 - Se gjennom rettede stemmesedler
Klikk på "Se gjennom rettede stemmesedler" for å se hvilke rettelser som er gjort på de ulike stemmesedlene.
Se gjennom rettede stemmesedler
I fanen "Sammenligne tellinger" vil man kunne sammenligne den foreløpige opptellingen med endelig opptelling. Dersom man finner at avviket mellom foreløpig og endelig opptelling er for stort, kan man foreta en ny endelig telling ved å klikke på "Registrer ny endelig telling". Man har anledning til å legge inn så mange endelige tellinger man ønsker. Dette er for å gi brukeren mulighet til å lage ny telling ved stort avvik eller ved feil.
Det er i skjermbildet for "Sammenligne tellinger" man velger hvilken endelig telling man ønsker å godkjenne til slutt og som skal danne grunnlaget for valgoppgjøret.
Sammenligne tellinger
Det finnes kun én opptellingsmåte for forhåndsstemmer:
Foreløpig opptelling av forhåndsstemmer ordinære
For å foreta foreløpig opptelling av forhåndsstemmer ordinære kan man enten benytte menyvalget "Administrer opptellinger", som er et overordnet menypunkt som inneholder alle stemmekategorier eller "Forhåndsstemmer ordinære".
Menyvalg - Forhåndsstemmer ordinære
Tellebilde - Forhåndsstemmer ordinære
Merk! Antall forhåndsstemmer lagt til side som skal telles sammen med sent innkomne forhåndsstemmer må legges inn i EVA under menypunktet "Legg inn antall stemmeseddelkonvolutter lagt til side" før man kan begynne å legge inn tall for forhåndsstemmer ordinære.
Når kommunen registrerer den foreløpige tellingen vil manntallsavkryssninger komme fra EVA. Alle forhåndsstemmegivninger må være godkjente.
Man registrerer inn telleresultat fordelt på parti, blanke stemmer og tvilsomme. Det er viktig at kommunen benytter seg av feltet "Kommentar" dersom det er avvik i opptellingen.
Når du har lagt inn korrekte tall kan du enten lagre eller godkjenne tellingen.
Godkjenn foreløpig telling. Merk! Etter du har godkjent en telling kan du oppheve tellingen. Du må da godkjenne på nytt når du har gjort endringene det var behov for.
Ansvarlig for opptellingen av forhåndsstemmer må så ta stilling til om den foreløpige opptellingen av forhåndsstemmer ordinære kan godkjennes, eller om den må forkastes. Dersom tellingen forkastes, må opptellingskategorien telles på ny.
Endelig opptelling av forhåndsstemmer ordinære
Når den foreløpige tellingen av forhåndsstemmene er godkjent, kan man begynne på den endelige tellingen av opptellingskategorien. Når en endelig telling er lagret i EVA er det ikke mulig å gjøre endringer i denne. Før du lagrer tellingen må du sette en foreslått forkastelsesgrunn på de tvilsomme stemmesedlene.
I fanen "Sammenligne tellinger" kan du sammenligne foreløpig og endelig opptelling og godkjenne. Er det avvik og behov for å gjøre en ny endelig telling, trykker man på "Registrer ny endelig telling". Valgansvarlig kommune har ikke mulighet til å oppheve en godkjent endelig telling. Ta kontakt med vårt kontaktsenter om det er behov for dette.
Det finnes kun én opptellingsmåte for Sent innkomne- / stemmer lagt til side:
Foreløpig opptelling av Sent innkomne/ stemmer lagt til side
For å foreta foreløpig opptelling kan man enten benytte menyvalget "Administrer opptellinger", som er et overordnet menypunkt som inneholder alle stemmekategorier eller "Sent innkomne/ stemmer lagt til side".
Menyvalg - "Sent innkomne/ stemmer lagt til side"
Tellebilde - Sent innkomne- / stemmer lagt til side
Merk! Antall stemmeseddelkonvolutter som ble lagt til side før opptelling av de ordinære forhåndsstemmene skal telles sammen med sent innkomne forhåndsstemmer.
Når kommunen registrerer de sent innkomne stemmegivningene vil manntallsavkryssninger komme fra EVA. Alle stemmegivningene må være godkjente.
Man registrerer inn telleresultat fordelt på parti, blanke stemmer og tvilsomme. Det er viktig at kommunen benytter seg av feltet "Kommentar" dersom det er avvik i opptellingen.
Når du har lagt inn korrekte tall kan du enten lagre eller godkjenne tellingen.
Godkjenn foreløpig telling. Merk! Etter du har godkjent en telling kan du oppheve tellingen. Du må da godkjenne på nytt når du har gjort endringene det var behov for.
Ansvarlig for opptellingen av forhåndsstemmer må så ta stilling til om den foreløpige opptellingen kan godkjennes, eller om den må forkastes. Dersom tellingen forkastes, må opptellingskategorien telles på ny.
Endelig opptelling av sent innkomne/ stemmer lagt til side
Når den foreløpige tellingen av forhåndsstemmene er godkjent, kan man begynne på den endelige tellingen av opptellingskategorien. Når en endelig telling er lagret i EVA er det ikke mulig å gjøre endringer i denne. Før du lagrer tellingen må du sette en forslått forkastelsesgrunn på de tvilsomme stemmesedlene.
I fanen "Sammenligne tellinger" kan du sammenligne foreløpig og endelig opptelling og godkjenne. Er det avvik og behov for å gjøre en ny endelig telling, trykker man på "Registrer ny endelig telling". Valgansvarlig kommune har ikke mulighet til å oppheve en godkjent endelig telling. Ta kontakt med vårt kontaktsenter hvis det er behov for dette.
Urnetelling
Urnetelling vil si å telle antall stemmesedler i urnen - ikke fordelt på parti, identifisere tvilsomme stemmer, samt føre opp antall stemmegivninger avgitt i konvolutt.
Dette gjøres alltid hos stemmestyret, det vil si på kretsnivå. For at det skal være mulig å registrere en urnetelling, må brukerne har rett rolle og tilgang. Kommunene kan enten gi stemmestyrene tilgang til EVA for å gjøre registreringen lokalt i valglokalet med rollen ansvarlig valglokale, eller registreringen kan gjøres sentralt i kommunen med rollen valgansvarlig. Registreringen forutsetter da at man er tildelt rette roller, og har tilgang til alle stemmekretser.
Alle kommuner må telle antall stemmesedler i urnene og antall kryss i manntallet. Kommuner med elektronisk manntall får kryss i manntall utfylt automatisk i fanen. Kommuner med papirmanntall må telle opp antall manntallskryss i sin krets og føre inn manuelt.
Måten urnetellingen gjennomføres på er avhengig av opptellingsmåte.
Urnetelling med opptellingsmåte sentralt- samlet eller sentralt fordelt på krets
For kommuner som teller lokalt fordelt på krets vil man samtidig med urnetellingen gjøre foreløpig opptelling. Derfor er fanen for urnetelling og foreløpig opptelling slått sammen.
Urnetelling med opptellingsmåte lokalt - fordelt på krets
Foreløpig opptelling av Ordinære valgtingsstemmer
For å foreta foreløpig opptelling kan man enten benytte menyvalget "Administrer opptellinger", som er et overordnet menypunkt som inneholder alle stemmekategorier eller "Ordinære valgtingsstemmer"
Menyvalg - "Ordinære valgtingsstemmer"
Tellebilde - Ordinære valgtingsstemmer
Alle stemmegivningene må være godkjente. Man registrerer inn telleresultat fordelt på parti, blanke stemmer og tvilsomme. Det er viktig at kommunen benytter seg av feltet "Kommentar" dersom det er avvik i opptellingen. Når du har lagt inn korrekte tall kan du enten lagre eller godkjenne tellingen.
Godkjenn foreløpig telling. Merk! Etter at du har godkjent en telling kan du oppheve tellingen. Du må da godkjenne på nytt når du har gjort endringene det var behov for.
Ansvarlig for opptellingen må så ta stilling til om den foreløpige opptellingen kan godkjennes, eller om den må forkastes. Dersom tellingen forkastes, må opptellingskategorien telles på ny.
Endelig opptelling av ordinære valgtingsstemmer
Når den foreløpige tellingen er godkjent, kan man begynne på den endelige tellingen av opptellingskategorien. Når en endelig telling er lagret i EVA er det ikke mulig å gjøre endringer i denne. Før du lagrer tellingen må du sette en forslått forkastelsesgrunn på de tvilsomme stemmesedlene.
I fanen "Sammenligne tellinger" kan du sammenligne foreløpig og endelig opptelling og godkjenne. Er det avvik og behov for å gjøre en ny endelig telling, trykker man på "Registrer ny endelig telling". Valgansvarlig kommune har ikke mulighet til å oppheve en godkjent endelig telling. Ta kontakt med vårt kontaktsenter hvis det er behov for dette.
Stemmer i særskilt omslag er en egen opptellingskategori i EVA. Det betyr at alle stemmegivninger tatt imot i særskilt omslag i valglokalene på valgting, skal telles som en egen kategori. I stemmestyrets møtebok rapporteres det antall mottatte stemmer i særskilt omslag. Antall legges inn i EVA under urnetellingen. En forutsetning for å foreta opptelling av stemmer i særskilt omslag, er at alle stemmegivningene (konvoluttene med stemmer i særskilt omslag) er registrert inn i EVA. Det er viktig å merke seg at kommunen må ivareta anonymiteten til velger ved opptellingen.
Det finnes kun én opptellingsmåte for særskiltstemmer:
Foreløpig opptelling av Særskiltstemmer
For å foreta foreløpig opptelling kan man enten benytte menyvalget "Administrer opptellinger", som er et overordnet menypunkt som inneholder alle stemmekategorier eller "Særskiltstemmer".
Menyvalg - Særskiltstemmer
Når kommunen registrerer den foreløpige tellingen vil manntallsavkryssninger komme fra EVA. Alle de registrerte særskiltkonvoluttene må være godkjente.
Man registrerer inn telleresultat fordelt på parti, blanke stemmer og tvilsomme. Det er viktig at kommunen benytter seg av feltet "Kommentar" dersom det er avvik i opptellingen.
Når du har lagt inn korrekte tall kan du enten lagre eller godkjenne tellingen.
Godkjenn foreløpig telling. Merk! Etter at du har godkjent en telling kan du oppheve tellingen. Du må da godkjenne på nytt når du har gjort endringene det var behov for.
Ansvarlig for opptellingen må så ta stilling til om den foreløpige opptellingen kan godkjennes, eller om den må forkastes. Dersom tellingen forkastes, må opptellingskategorien telles på ny.
Endelig opptelling av Særskiltstemmer
Når den foreløpige tellingen er godkjent, kan man begynne på den endelige tellingen av opptellingskategorien. Når en endelig telling er lagret i EVA er det ikke mulig å gjøre endringer i denne. Før du lagrer tellingen må du sette en forslått forkastelsesgrunn på de tvilsomme stemmesedlene.
I fanen "Sammenligne tellinger" kan du sammenligne foreløpig og endelig opptelling og godkjenne. Er det avvik og behov for å gjøre en ny endelig telling, trykker man på "Registrer ny endelig telling". Valgansvarlig kommune har ikke mulighet til å oppheve en godkjent endelig telling. Ta kontakt med vårt kontaktsenter hvis det er behov for dette.
Fremmedstemmer er en egen opptellingskategori i EVA for kommuner med papirmanntall på valgting. Alle stemmegivninger tatt imot som fremmedstemmer i valglokalene på valgting, skal telles som en egen kategori. I stemmestyrets møtebok rapporteres det antall mottatte fremmedstemmer. Dette legges inn i EVA under urnetellingen. En forutsetning for å foreta opptelling av fremmedstemmer, er at alle stemmegivningene (konvoluttene med fremmedstemmer) er registrert inn i EVA. Det er de innregistrerte stemmene som vises i opptellingsbildet ("kryss i manntall"), og det er derfor veldig viktig at de fremmedstemmene registreres inn i EVA. Det er viktig å merke seg at kommunen må ivareta anonymiteten til velger ved opptellingen.
Det finnes kun én opptellingsmåte for fremmedstemmer:
Foreløpig opptelling av Fremmedstemmer
For å foreta foreløpig opptelling kan man enten benytte menyvalget "Administrer opptellinger", som er et overordnet menypunkt som inneholder alle stemmekategorier eller "Fremmedstemmer".
Menyvalg - Fremmedstemmer
Opptellingsbilde -Fremmedstemmer
Når kommunen registrerer den foreløpige tellingen vil manntallsavkryssninger komme fra EVA. Alle de registrerte fremmedstemmekonvoluttene må være godkjente.
Man registrerer inn telleresultat fordelt på parti, blanke stemmer og tvilsomme. Det er viktig at kommunen benytter seg av feltet "Kommentar" dersom det er avvik i opptellingen.
Når du har lagt inn korrekte tall kan du enten lagre eller godkjenne tellingen.
Godkjenn foreløpig telling. Merk! Etter at du har godkjent en telling kan du oppheve tellingen. Du må da godkjenne på nytt når du har gjort endringene det var behov for.
Ansvarlig for opptellingen må så ta stilling til om den foreløpige opptellingen kan godkjennes, eller om den må forkastes. Dersom tellingen forkastes, må opptellingskategorien telles på ny.
Endelig opptelling av Fremmedstemmer
Når den foreløpige tellingen er godkjent, kan man begynne på den endelige tellingen av opptellingskategorien. Når en endelig telling er lagret i EVA er det ikke mulig å gjøre endringer i denne. Før du lagrer tellingen må du sette en forslått forkastelsesgrunn på de tvilsomme stemmesedlene.
I fanen "Sammenligne tellinger" kan du sammenligne foreløpig og endelig opptelling og godkjenne. Er det avvik og behov for å gjøre en ny endelig telling, trykker man på "Registrer ny endelig telling". Valgansvarlig kommune har ikke mulighet til å oppheve en godkjent endelig telling. Ta kontakt med vårt kontaktsenter hvis det er behov for dette.
Beredskapsstemmer er en egen opptellingskategori i EVA for kommuner med elektronisk manntall på valgting. Alle stemmegivninger tatt imot som beredskapsstemmer i valglokalene på valgting, skal telles som en egen kategori. I stemmestyrets møtebok rapporteres det antall mottatte beredskapsstemmer. Dette legges inn i EVA under urnetellingen. En forutsetning for å foreta opptelling av beredskapsstemmene, er at alle stemmegivningene (konvoluttene) er registrert inn i EVA. Det er de innregistrerte stemmene som vises i opptellingsbildet ("kryss i manntall"), og det er derfor veldig viktig at konvoluttene registreres inn i EVA. Det er viktig å merke seg at kommunen må ivareta anonymiteten til velger ved opptellingen.
Det finnes kun én opptellingsmåte for beredskapsstemmer:
Foreløpig opptelling av Beredskapsstemmer
For å foreta foreløpig opptelling kan man enten benytte menyvalget "Administrer opptellinger", som er et overordnet menypunkt som inneholder alle stemmekategorier eller "Beredskapsstemmer".
Menyvalg - Beredskapsstemmer
Opptellingsbilde -Beredskapsstemmer
Når kommunen registrerer den foreløpige tellingen vil manntallsavkryssninger komme fra EVA. Alle de registrerte beredskapsstemmekonvoluttene må være godkjente.
Man registrerer inn telleresultat fordelt på parti, blanke stemmer og tvilsomme. Det er viktig at kommunen benytter seg av feltet "Kommentar" dersom det er avvik i opptellingen.
Når du har lagt inn korrekte tall kan du enten lagre eller godkjenne tellingen.
Godkjenn foreløpig telling. Merk! Etter at du har godkjent en telling kan du oppheve tellingen. Du må da godkjenne på nytt når du har gjort endringene det var behov for.
Ansvarlig for opptellingen må så ta stilling til om den foreløpige opptellingen kan godkjennes, eller om den må forkastes. Dersom tellingen forkastes, må opptellingskategorien telles på ny.
Endelig opptelling av Beredskapsstemmer
Når den foreløpige tellingen er godkjent, kan man begynne på den endelige tellingen av opptellingskategorien. Når en endelig telling er lagret i EVA er det ikke mulig å gjøre endringer i denne. Før du lagrer tellingen må du sette en forslått forkastelsesgrunn på de tvilsomme stemmesedlene.
I fanen "Sammenligne tellinger" kan du sammenligne foreløpig og endelig opptelling og godkjenne. Er det avvik og behov for å gjøre en ny endelig telling, trykker man på "Registrer ny endelig telling". Valgansvarlig kommune har ikke mulighet til å oppheve en godkjent endelig telling. Ta kontakt med vårt kontaktsenter hvis det er behov for dette.
Det finnes tre opptellingskategorier av valgtingsstemmer:
Merk! For kommuner med papirmanntall finnes opptellingskategorien "Fremmedstemmer". For kommuner med elektronisk manntall har man opptellingskategorien "Beredskapskonvolutter".
Hvilke roller kan foreta prøving og / eller opptelling av valgtingsstemmer?
Arbeidsflyt for opptelling av valgtingsstemmer
Opptelling og godkjenning må skje i riktig rekkefølge:
Valgtingsstemmer ordinære
Ordinære valgtingsstemmer prøves i valglokalet idet stemmeseddelen stemples, legges i urnen og velgeren krysses av i papirmanntallet.
Hvordan ordinære valgtingsstemmer telles avhenger av kommunens opptellingsmåte.
Merk! Alle stemmestyrer skal foreta en telling av urneinnhold (urnetelling) i valglokalet, uavhengig av kommunens opptellingsmåte.
Fremmed- /beredskapsstemmer og stemmer i særskilt omslag
Fremmedstemmer er valgtingsstemmer mottatt i en stemmekrets fra velgere som er manntallsført i en annen stemmekrets i kommunen.
Beredskapsstemmer er stemmer mottatt i kretsen når det elektroniske manntallet er nede.
Stemmer i særskilt omslag er valgtingsstemmer mottatt fra velger hvor det er spesielle forhold som gjør at velgeren ikke kan avgi stemme etter normal prosedyre. Dette kan blant annet være at velgeren ikke finnes i manntallet, eller at velgeren har avgitt godkjent stemmegivning tidligere.
Disse typene stemmegivning må registreres i EVA og prøves før de kan telles i egne opptellingskategorier. Se egen veiledning for fremgangsmåte under "Registrering av konvolutt for valgting sentralt" og "Prøving av valgtingsstemmegivning til velger".
For å lette arbeidet og logistikken med stemmesedlene under opptellingen benytter man kasser og strekkodelapper som identifiserer hver enkelt kasse. Hver opptellingskategori har sin egen strekkode og en opptellingskategori kan deles inn i flere kasser avhengig av hvor mange stemmesedler som skal telles opp i en kategori.
Hvor mange sedler man ønsker å ha i hver kasse og dermed hvor mange kasser man skal skrive ut strekkodelapp for, må bestemmes av hver enkelt kommune basert på behov og praktiske forhold. Dette kan man tenke over når det gjelder antall sedler i hver kasse:
Strekkodelappene kan skrives ut på forhånd og sendes ut i kretsene, slik at de blir brukt som merkelapp for de forskjellige type tellekategoriene som kommer fra kretsene og inn sentralt. Ubenyttede strekkodelapper kan registreres som tomme i EVA Skanning.
Strekkodelappen må sees som et verdidokument for kassen. Hold lappen og kassen samlet til enhver tid. Det kan være hensiktsmessig å feste strekkodelappen permanent på kassen med for eksempel teip eller lim. Tenk også over hvordan strekkodelappene kan benyttes som hjelpemiddel i kommunens egne rutiner for kollihåndtering og logistikk under valget.
Når stemmesedlene skal oversendes fylkeskommunen for kontrolltelling, skal strekkodelappen følge med. Fylket gjenbruker strekkodelappen da de må telle stemmesedlene slik kommunene teller dem. De arver opptellingsmåten til kommunene, så det er svært praktisk for fylkene om strekkodelappene følger med forsendelsen og at settet med strekkodelapper er komplett.
Hvordan skrive ut strekkodelapper
1. Klikk på lenken "Generer strekkodelapp" under "Opptelling" og menypunktet "Adminstrasjon"
2. Klikk på aktuell tellekategori og deretter på "Velg"
3. Fyll inn hvor mange strekkodelapper du ønsker på aktuell kategori/krets. Klikk deretter på "Generere Strekkodelapp"
En PDF-fil med strekkodelappene vil bli generert og automatisk satt i gang for nedlasting i nettleseren din. Den vil kanskje åpne seg direkte i et PDF-visningsprogram litt avhengig av hvordan nettleseren din er satt opp.
Skulle du ombestemme deg før valget med tanke på antall strekkodelapper, så kan du fint skrive ut nye strekkodelapper. Det er ingen sporing av hvor mange strekkodelapper som blir skrevet ut og om de eventuelt blir brukt i EVA Skanning. Det viktige er at man holder kontroll på de strekkodelappene som faktisk benyttes under valget, og at strekkodelappene hjelper kommunen å holde kontroll på kasser og kolli under og etter opptellingen.
Informasjon i strekkodelapper
Strekkodene innholder følgende informasjon:
Eksempel på strekkodelapp:
Når kommunene er ferdige med sine foreløpige og endelige tellinger, vil resultatene automatisk rapporteres inn via EVA. Resultatene som rapporteres vil gå inn i systemet EVA Resultat, som tilgjengeliggjør resultater for media og valgresultat.no. Rapporteringen skjer fortløpende og automatisk og Valgdirektoratet ivaretar sperrefristen kl 21:00 på valgkvelden. Kommunene behøver altså ikke å foreta seg noe i forbindelse med dette.
Følgende vil bli rapportert:
Stemmesedler som skal forkastes må behandles manuelt i EVA etter at endelig opptelling i en opptellingskategori er godkjent. Disse er tilgjengelige enten gjennom menyvalget "Behandle manuelt forkastede stemmesedler" eller via menypunktet "Administrer opptellinger".
Menyvalg for "Manuelt forkastede stemmesedler" og "Skannet forkastede stemmesedler"
Menyvalget "Behandle skannet forkastede stemmesedler" skal brukes når kommunen skanner opptellingen. De stemmesedlene man har foreslått forkastet under den endelige tellingen, kommer frem her til prøving. Dersom noen av de foreslått forkastede stemmesedlene godkjennes, må de registreres på rett parti. Eventuelt rettede stemmesedler må behandles.
Administrer opptellinger - trekant med utropstegn dersom noen tellinger har foreslått forkastede stemmesedler
For å behandle foreslått forkastede stemmesedler må man trykke på linken "Forkastede". Man kommer da inn i et bilde hvor man må godkjenne de foreslåtte forkastede stemmesedlene, eller eventuelt partifordele stemmeseddelene dersom den ikke skal forkastes likevel.
Bilde for behandling av forkastede stemmesedler
Dersom forkastelsesgrunnene stemmer, trykker man "Godkjenn og sett til valgoppgjør". Tekst på knappen er avhengig av valghendelse og ved et stortingsvalg vil knappen hete godkjenn siden det er fylkeskommunen som gjennomfører valgoppgjøret. Dersom man må endre forkastelsesgrunnen, eller partifordele seddelen gjør man det i dette bildet. Deretter godkjenner man.
Dersom man ikke har stemmesedler som man har foreslått forkastet, er kategorien fullført når man godkjenner endelig telling.
Forkastede stemmesedler skal ikke partifordeles. Det er kun behov for å partifordele de foreslått forkastede stemmesedlene som likevel skal godkjennes.
Forkastelsene er ferdig behandlet og godkjent for valgoppgjør.
Når en stemmeseddel blir foreslått forkastet i verifiseringen blir bildet av denne stemmeseddelen overført til EVA Admin sammen med telleresultatet fra denne kretsen/tellekategorien.
Det er valgstyret som formelt skal behandle de foreslått forkastede stemmesedlene.
Endelig telling må være godkjent før du får behandle de skannede forkastede stemmesedlene.
Bruker du menypunktet "Administrer opptellinger" har du til enhver tid oversikt over hvilke tellinger som ikke er godkjent/er godkjent og hvilke kategorier/kretser som har foreslått forkastede stemmesedler.
Det er også mulig å velge den enkelte tellekategori under "Legg inn stemmetall for", samt menypunktet "Behandle skannet forkastede stemmesedler" under "Forkastelser".
I denne beskrivelsen blir "Administrer opptellinger" benyttet.
I bildet under er det overført tellinger for forhåndsstemmer ordinære. Foreløpig og endelig telling er godkjent*. Etter at endelig telling er godkjent kan de 3 forkastede stemmesedlene behandles av valgstyret ved å klikke på lenken "Forkastede" under kolonnen "Handling".
Det er 3 stemmesedler som er foreslått forkastet i skanningen. Godkjenning av tellinger er lik uansett tellekategori/krets eller om man teller manuelt eller skanner.
* Husk at det er i godkjenningsbildet ved foreløpig telling forhåndsstemmer ordinære at en skriver inn det antall stemmer som skal legges til side for å telles sammen med Sent innkomne forhåndsstemmer. Når en overfører en telling fra Skanning til Admin låses feltet slik at det ikke skal være mulig å endre på tallene manuelt, men dette feltet vil ikke bli låst da det må legges inn tall manuelt her.
Når du klikker på lenken Forkastede får du opp vinduet nedenfor.
Her er en oversikt over de stemmesedlene som er foreslått forkastet i skanning på Forhåndsstemmer ordinære. I tabellen "Foreslått forkastede" er en oppsummering av antall som er foreslått forkastet med årsak.
Hvis stemmeseddelen ikke skal forkastes likevel, men godkjennes, skal stemmeseddelen fordeles på parti eller blank som du ser nede til venstre i vinduet.
I tabellen til høyre under forkastede stemmesedler er hver enkelt stemmeseddel listet opp. Klikker du på den første lenken (tallet) som står foran forkastelsesgrunn, får du opp stemmeseddelen som er foreslått forkastet og overført fra skanning sammen med telleresultatet. Du kan se stemmeseddelen fra begge sider.
Klikker du på den andre lenken (Endre) som står etter forkastelsegrunn, kan du endre forkastelsesgrunn eller godkjenne stemmeseddelen som en gylding stemmeseddel. Hvis stemmeseddelen godkjennes må det også velges parti og om det er en rettet eller urettet stemmeseddel.
Når alle de foreslått forkastede stemmesedlene er gjennomgått, klikker man på "Godkjenn" helt nederst på siden.
Ved et stortingsvalg har fylkeskommunene lenken "Registrer rettede stemmesedler" aktiv og kan klikke på den om det er aktuelt å oppheve en forkastet stemmegivning og foreta rettinger på stemmeseddelen. Dette er vinduet for å manuelt registrere endringer som er foretatt på stemmeseddelen.
Når de forkastede stemmesedlene er godkjent kan du gå tilbake til vinduet for "Administrer opptellinger" og se at du har fått grønne haker på rekken for forhåndsstemmer ordinære.
Hovedfunksjonene til EVA Jobbstyring er å starte, overvåke, avslutte og overføre tellinger.
EVA Jobbstyring benyttes for administrering av skanning og opptelling av stemmesedlene. Valgkonfigurasjonen fra EVA Admin er utgangspunktet for oppsettet i EVA Jobbstyring, som for eksempel om kommunen teller samlet eller kretsvis, navn på kretser og opptellingskategorier.
1. Start EVA Jobbstyring
2. Klikk "Logg inn med ID-porten"
3. Bekreft sertifikat, velg innloggingsmetode, og deretter hvilket valg du skal telle. For mer detaljer om innlogging, se egen artikkel i brukerveiledningen.
4. Hovedbildet i EVA Jobbstyring viser opptellingskategoriene i faner. Fanen som er aktiv er hvit, mens de andre fanene er sorte.
I noen tellekategorier kan man filtrere hvilke kretser man vil se. Dette er en funksjon som er mest aktuell for større kommuner og fylker. Filtreringen gjøres ved å skrive i tekstboksen som man ser på bildet under. Trykker man på "Tøm" nullstilles filteret, slik at man får tilbake visning av alle kretsene.
Her er det fanen Valgtingsstemmer ordinære som er aktiv:
Starte telling
1. Klikk på fanen for kategorien som skal telles (i dette eksempelet "Forhåndsstemmer ordinære")
2. Klikk på "Start endelig telling"
Foreløpig telling gjennomføres manuelt og legges manuelt inn i EVA Admin. I EVA Skanning er det ingen tekniske hindringer fra å gjøre endelig telling før man gjør en foreløpig telling, man kan i prinsippet gjøre mange endelige tellinger i EVA Skanning. Det er likevel ikke mulig å overføre en endelig telling til EVA Admin, før valgansvarlig har lagt inn og godkjent den foreløpige tellingen. Det er først når man overfører tellingen til EVA Admin og godkjenner den, at tellingen blir en del av valgresultatet.
3. Etter at man har klikket på "Start endelig telling" er kassen klar for å telles med hjelp av applikasjonen EVA Skann. Se veiledning for EVA Skann i neste punkt i brukerveiledningen.
Bildet i EVA Jobbstyring når kassen er klar for telling med EVA Skann.
4. Når kassen(e) er ferdig skannet vil man i EVA Jobbstyring kunne se at status for den aktuelle kassen er oppdatert. Informasjonen i EVA Jobbstyring oppdateres hvert halvminutt. For å være sikker på at du ser oppdatert informasjon, kan du selv trykke F5 for å fremskynde en oppdatering. Du vil få en oversikt over antall stemmesedler som manuelt må verifiseres. Brukerveiledning for EVA Verifiser
Bildet i EVA Jobbstyring når kassen inneholder stemmesedler som manuelt må verifiseres. Knappen "Slett tellingen" er aktivert dersom det er behov for å slette telling og starte på nytt.
5. Når kassen er ferdig verifisert i EVA Verifiser, endres status til "Klar for ferdigstilling" og knappen "Ferdigstill telling" blir blå. Først når du har status "Klar for ferdigstilling", så er kassen klar for en eventuell stikkprøve.
6. Når du klikker på knappen "Ferdigstill tellingen" er tellingen ferdig. Filen med resultatet er klar for å overføres til EVA Admin. Knappen "Slett tellingen" er deaktivert, det er ikke mulig å slette tellingen.
Knappen "Start endelig telling" blir igjen synlig. Denne benyttes dersom det er behov for ny telling, for eksempel dersom det er avvik mellom foreløpig telling og valgstyret ønsker ny maskinell telling. Det er ikke mulig å starte flere tellinger i samme opptellingskategori.
Under menyen "Overføring til EVA Admin" finner du tellinger som er klar til å overføres. Ved å klikke på tellingen får man opp et kort sammendrag av tellingen samt noen valg.
7. Når man overfører telling til EVA Admin vil man bli bedt om å taste inn PIN-koden til det Buypass-kortet som står i kortleseren knyttet til datamaskinen. Alle tellefilene må signeres med et personlig buypasskort. Les mer om buypasskort.
8. Når overføring er utført vil det i Statusfeltet stå "Ferdig", samt dato og tidspunkt for når tellingen ble overført. Merk at overføringen kan ta noen sekunder å fullføre. Hvis overføringen tar veldig lang tid eller det av andre forhold er vanskelig for EVA Jobbstyring å sjekke status på overføringen, så er det greit å sjekke menypunktet "Administrer opptellinger" i EVA Admin for å se om tellingen er overført.
1. Dobbeltklikk på ikonet til EVA Skann som ligger på skrivebordet
2. Velg skannermodell, det skal være et grønt minnepennikon på skanner som er koblet til. Dersom dette mangler, slå av og på pc-en.
Teknisk personell skal ha testet at skanner fungerer etter installasjon. Ta kontakt med din leverandør eller din IT-avdeling dersom du fortsatt har problemer.
3. Når du starter EVA Skann tar dette litt lenger tid enn for EVA Jobbstyring og EVA Verfiser. Det vil også "blinke" forbi en del vinduer mens programmet gjør seg klart.
4. Klikk på Logg inn med ID-porten og fullfør pålogginsprosessen.
5. Under ser du startbildet til EVA Skanning. Markøren står automatisk plassert i den første tekstboksen for å registrere strekkoden fra strekkodeleseren.
6. Les inn strekkodene med strekkodeleseren
Når den første strekkoden er lest, hopper markøren til neste tekstboks og stiller seg klar til å ta i mot neste strekkode
7. Når siste strekkode er lest går systemet automatisk videre til et informasjonsbilde for kassen. Her får du oversikt over hvilken kasse det er, hvor mange kasser det er totalt, hvilken kommune, krets, tellekategori, hvilket valg det er og hvilken telling det er. Merk at hvis tellingen ikke er igangsatt i EVA Jobbstyring eller av en eller annen årsak ikke klar, vil man få melding om dette umiddelbart, og man blir stående i registrer strekkode-bildet.
8. Klikk "Start skanning", og skanningen vil starte etter ganske kort tid.
Når skanningen pågår vil en se skifte av stemmesedler i høyre del av vinduet etter hvert som sedlene leses av skanneren.
9. Når det er tomt for sedler i innskuffen på skanneren får man flere valg. En kan da velge å legge flere sedler i innskuffen og "Skann flere sedler fra samme kasse", eller man kan klikke på "Alle sedlene i kassen er skannet", og kassen lagres. Trykker man på "Slett alle skannede sedler i kassen og skann på nytt" slettes innholdet i kassen og man kan skanne kassen på nytt.
Hvis man ved et uhell trykker på "Skann flere sedler i kassen og skann på nytt" og likevel er ferdig med kassen, kan du i neste feilsituasjon avbildet under trykke "Fortsett skanning". Du vil da få opp "Ferdig med skanning av bunken"-dialogen igjen (avbildet over) og kunne avslutte kassen denne gangen.
10. Har du ikke flere stemmesedler som skal skannes, så klikk "Alle sedlene i kassen er skannet"
Kassen avsluttes og lagres, og EVA Skann stiller seg klar til å lese neste strekkode.
Avbryt skanning
Hvis man av en eller annen grunn må stoppe skanningen som pågår kan man trykke på knappen "Avbryt skanning" . Denne funksjonen stopper skanningen umiddelbart og sletter kassen du har skannet.
Sette en kasse som tom
Det er to måter å sette en kasse som tom. Den ene er i EVA Jobbstyring og den andre er i EVA Skann.
I EVA Skann: hvis du har strekkodelappen kan du lese den inn med strekkodelseren i EVA Skann. I infoskjermen om kassen, trykk på "Registrer som tom kasse".
Du får opp en melding som bekrefter at kassen er registrert som tom.
Papirkrasj
Når det oppstår papirkrasj eller dobbelmating av papir i skanneren stopper den opp og viser følgende melding:
Som regel må man gjøre følgende:
Stemmesedler tolkes maskinelt under skanning. EVA Skanning inneholder forretningsregler som samsvarer med valgloven og valgforskriften. Dersom EVA Skann ikke klarer å tolke en stemmeseddel entydig, sendes den videre for manuell vurdering i EVA Verifiser. Forretningsreglene finner du i systemdokumentasjonen for EVA Skanning.
Årsaker til at stemmeseddel sendes til EVA Verifiser kan blant annet være:
De utpekte ansvarlige i rollen må være godt kjent med valglov og forskrift. I EVA Verifiser skal valgmedarbeiderene vurdere stemmeseddelen og foreta rettinger manuelt før den godkjennes. Dersom stemmeseddelen vurderes som at den skal forkastes vil den sendes videre til valgstyret for behandling av forkastelser.
1. Start EVA Verifiser
2. Påloggingsprosess for EVA Verifiser er lik som for eksempel EVA Jobbstyring. Først identifiser du deg gjennom ID-porten, velg deretter valghendelse som skal verifiseres.
3. Startbildet for EVA Verifiser kan deles i to kolonner:
Bruk F5 eller trykk på Valglogoen for å oppdatere informasjonen på startskjermen.
Kassene fortsetter å være i kolonne "Sedler som er ferdig verifisert" helt til tellingen er ferdigstilt. Det vil si at man har mulighet til å gjøre om på "sine" verifiserte sedler helt til ansvarlig for EVA Jobbstyring har ferdigstilt tellingen.
Systemet lar flere brukere verifisere innenfor samme kasse. Er det flere som verifiserer kan de oppleve at i en kasse verifiserer operatør 1 stemmeseddel 1, 3, 7 og 14 mens operatør 2 verifiserer seddel 2, 4, 5, 6 og så videre. Verifiseringsoperatøren må derfor ta stilling til hvilken kasse som det skal plukkes sedler fra i startskjermen. Dette er spesielt nyttig hvis man ønsker en viss prioritering i opptellingssenteret (feks at man gjør ferdig en spesiell krets før en annen osv).
Merk at det er ingen funksjon i EVA Skanning for selve prioriteringen av kasser; dette foregår utelukkende som en manuell rutine eller ved direkte kommunikasjon mellom medarbeiderne i opptellingssenteret. Kommune og fylkeskommune må selv lage en rutine for hvordan de ønsker å gjennomføre prosessen i EVA Verifiser.
Hver seddel blir låst til operatøren når den dukker opp på skjermen. Husk derfor på at du fullfører verifiseringen før du forlater maskinen eller at man går eksplisitt tilbake til startbildet i EVA Verifiser, som man kan gjøre hele tiden ved å klikke på valgikonet.
Etterhvert kan det bli mange kasser liggende til verifisering og det kan bli vanskelig å finne den ene kassen du skal prioritere å verifisere. Da kan du bruke feltet over "Sedler som må verifiseres" til å filtrere listen.
4. Når du er ferdig med å verifisere alle sedlene i én kasse kommer du til et skjermbilde der du har følgende valg:
Verifisering av stemmesedler
Første gang man verifiserer en seddel kommer det opp et skjembilde med informasjon om hurtigtaster. Dette er tips for hvordan bruke tastaturet i stedet for musen i verifiseringen. Systemet er optimalisert for god tastaturbruk, som er en fordel både med tanke på effektivitet og ergonomi. Når man lærer seg bruken av disse knappene går verifiseringen veldig effektivt. Det anbefales at man bruker litt tid på å sette seg inn i disse snarveiene.
Dette tipsbildet kommer opp helt til du velger "Ikke vis denne meldingen igjen".
Hovedbilde for verifiseringen
Verifiseringsbildet er todelt. Verifiseringsapplikasjonen vil hele tiden vise den delen av seddelen som trenger verifisering, så lenge det er noe igjen på seddelen som trenger verifisering. Når operatøren har fullført alle verifiseringsoppgavene, kan man trykke "Neste" for å gå til neste seddel.
Verifiseringen foregår i en "systemflyt", hvor man automatisk blir ledet til neste felt som EVA Skanning forventer er neste steg i verifiseringen. Samtidig kan man hele tiden bryte ut av denne "systemflyten" og gjøre andre endringer. Ønsker man å gå inn i "flyten" igjen, kan man feks trykke på F12-tasten på tastaturet, eller trykke med musen på Status-lenken.
Stemmeseddelen blir delt opp i "sider". Med sider mener man her de forskjellige delene av seddelen, altså stempelsiden, seddelnummer/partisiden, personstemmesidene, slengersiden osv. Antall sider og hva de inneholder varierer selvsagt etter hvilket valg man teller og hvordan seddelen faktisk ser ut.
I venstre del av vinduet er selve redigeringsfeltene for den delen av seddelen som trenger verifisering.
I høyre del av vinduet ser man et bildeutsnitt som skal gi operatøren et grunnlag for å treffe beslutning.
Eksempelet over viser hvilke funksjoner som benyttes under manuell verifisering
Eksempel under viser slengerside under kommunestyrevalg:
Eksempel på renummerering og stryk under stortingsvalg:
Øverst i vinduet finner man informasjon om hvilken kategori eller krets man verifiserer, og hvilken kasse det er. Rett til høyre for dette igjen finner en informasjon om hvem som er pålogget, hvilken kommune/fylke en teller/verifiserer for og hvilket valg det gjelder.
Når stemmeseddelen er ferdig verifisert kommer dette tipset opp inntil du eventuelt velger å skjule det.
Angremulighet
Gjør man en feil, er det mulig å klikke seg tilbake til sedler du allerede har verifisert. Dette gjelder kun de sedlene du selv har verifisert, og den muligheten er kun tilgjengelig fram til tellingen ferdigstilles i EVA Jobbstyring.
Zoom i verifiseringen
Når en stemmeseddel kommer opp til verifisering får man et bilde av stemmeseddelen i høyre del av vinduet. Når man peker på stemmeseddelen (av og til må en klikke for å aktivere) vil det nederst i høyre hjørne framkomme tre ikoner som representerer zoom-funksjonaliteten.
Ikon nummer 1 - Flytte på stemmeseddelen i vinduet
Ikon nummer 2 - Kan klikke ned og dra en firkant rundt området en ønsker å zoome inn - standardinnstilt på at denne er aktiv
Ikon nummer 3 - Tilbakestille stemmeseddelen. Det vil si at en ser hele seddelen i vinduet.
Vis seddel i eget vindu
Når man får en stemmeseddel til verifisering får man under bildet av stemmeseddelen i høyre del av vinduet en lenke som heter "Vis seddel i eget vindu". Når en klikker på denne får man opp stemmeseddelen i et eget vindu. Merk at den anbefalte arbeidsmodusen når det gjelder verifisering er at man alltid bør se på hele seddelen ved eventuell verifisering.
Øverst i høyre hjørne er et eget panel med funksjoner for å se nærmere på stemmeseddelen. I tillegg til tidligere nevnte funksjoner kan du her rotere, samt snu og vende på stemmeseddelen.
Panel med zoom funksjoner:
Rullelinjen (slider) brukes til å rotere på seddelen:
Knappene med + og - på brukes for å zoome inn og ut. Klikk først på knappen, deretter det stedet i dokumentet du vil zoome inn/ut.
Ukjent stemmeseddel
Hvis skanneren ikke gjenkjenner stemmeseddelen kommer det opp en melding med spørsmål om det er en gyldig stemmeseddel. Siden skanningen er basert på å gjenkjenne visse deler av seddelen, så kan det hende at trykte sedler ikke blir gjenkjent, feks hvis det er smuss på seddelen eller at seddelen har blitt brettet eller skannet skjevt osv inn i skanneren. Ikke trykte stemmesedler som A4-ark eller andre, vil ALLTID komme til verifisering i endelig telling.
Når seddeltypen er ukjent må verifiserer ta stilling til alle aspektene ved seddelens gyldighet.
For at det skal være en gyldig stemmeseddel må det framkomme hvilket parti vedkommende stemmer på og hvilket valg stemmen tilhører, i tillegg til at den må være stemplet. Hvilket valg og hvilket parti må selvsagt også stemme overens med det valget som telles til enhver tid.
Denne meldingen kommer hver gang systemet har oppdaget en ukjent seddel, inntil du velger å skjule meldingen.
Ved en ukjent stemmeseddel får man i høyre del av vinduet opp både forside og bakside av stemmeseddelen/arket som er skannet. Det første spørsmålet er om det finnes stempel på stemmeseddelen. Svarer du Nei blir stemmeseddelen forslått forkastet med årsak manglende stempel.
I eksempelet på bildet under har stemmeseddelen stempel, så man klikker "Ja" på riktig stempel
Neste punkt på verifiseringen av en ukjent seddel er å ta stilling til parti:
"Sjekke seddel for rettinger?" (er du usikker på hva du skal svare her, trykk informasjonsknappen og les teksten)
Sideantallet i øvre venstre hjørne endrer seg etter som man velger parti. Svarer man "Ja" på sjekke rettinger, må man legge inn eventuelle personstemmer/renummereringer/stryk. Tilgjengeligheten for dette valget varierer selvsagt basert på hvem som teller, hvilket valg, og hvilken telling det er. For eksempel vil man som kommune ved stortingsvalg ikke ta stilling til renummereringer og stryk, og dermed heller ikke få valget om å "sjekke rettinger".
Automatisk verifisering
Ved Stortingsvalg vil man som fylke kunne oppleve å få følgende dialog når man verifiserer sedler:
Slik vil seddelen vises i verifisering:
Denne funksjonen er laget for å avhjelpe situasjoner der parti/stemmeseddelnummer ikke kunne leses, og velgeren hadde gjort renummereringer og strykninger. Systemet vil ikke vite hvor mange kandidater osv det er på listen før verifiseringsoperatør bestemmer seg for parti. Når operatøren derimot har bestemt seg for parti, så kan systemet eventuelt automatisk verifisere informasjonen angitt i renummereringsfeltene. Merk at operatøren må alltid lagre seddelen i etterkant ved å trykke "Neste". Dette betyr også at operatøren har en mulighet til å eventuelt se over endringene en gang til.
Tips! Rundingen med "i"
På enkelte menyer er det en runding med en "i". Dette er tips og kan gi deg god informasjon.
For eksempel denne: Sjekke seddel for rettinger?
Eller denne: Hvilke partier som stiller til valget
Bunkeplassering
Av og til kan man ønske å finne igjen papirseddelen for å ta den nærmere i øyesyn. Under bildet av stemmeseddelen i høyre del av vinduet er det en lenke som heter "Bunkeplassering". Da vil du få opp hvor i kassen denne seddelen mest sannsynlig ligger. Dette forutsatt at skanneroperatøren legger stemmesedlene i kassen igjen i den rekkefølgen de er skannet, så en viss disiplin i skanningen er påkrevd. Et annet tips kan også være å se på bildet av seddelen i fullskjerm og notere seddel-ID, som unikt identifiserer seddelen.
Blank stemmeseddel
EVA Skanning godkjenner alle blanke stemmesedler maskinelt, forutsatt at stempel og seddelnummer er gyldig og kan avleses. Blank stemmeseddel vil bare komme til verifisering dersom velger har skrevet noe på den. En helt ordinær blank stemmeseddel uten noen markeringer vil ikke komme til verifisering.
Det er viktig at man ser på hele stemmeseddelen før man eventuelt setter den til Blank stemmeseddel. For å se hele seddelen klikker man på lenken "Vis seddel i eget vindu" som finnes rett under bildet av stemmeseddelen, på høyre side av skjermen. Man vil i tillegg få en tilpasset beskjed på venstre side med instruksjoner hva man bør gjøre i dette tilfellet:
Stemmeseddel fra en annen kommune/fylke
Velgere som stemmer i andre kommuner enn den de er hjemmehørende i, benytter gjerne en avkryssingsstemmeseddel for å stemme, men de kan også benytte trykte stemmesedler som er produsert for annen kommune eller fylke. Hvis partiet på seddelen stiller liste i din kommune/fylkeskommune tolkes dette under EVA Skann som en godkjent stemme for dette partiet. Eventuelle personstemmer, renummereringer og strykninger vil ikke bli tellende.
Hvis partiet derimot ikke stiller liste i din kommune/fylkeskommune, eller mangler stempel, vil den komme opp til verifisering, og du vil få opp alternative forkastelsesgrunner. I dette tilfellet vil verifiserer velge årsaken: "Parti/gruppe stiller ikke liste".
Avkryssingsstemmeseddel
I vinduet under er et eksempel hvor EVA Skanning ikke har klart å tolke velgers intensjon på en avkryssingsstemmeseddel. Det er viktig å bruke "Vis seddel i eget vindu" for å kontrollere/sjekke hele seddelen.
Stemmeseddel i "limbo"
Når en verifiseringsoperatør jobber med en bestemt seddel er denne seddelen låst til denne operatøren. Hvis verifiseringsprogrammet eller systemet av en eller annen grunn skulle brått bli avsluttet mens man har sedler oppe på skjermen til verifisering, eller at en på annen måte mister kontakten med programmet, havner den seddelen som stod oppe på skjermen i en slags limbo eller mellomtilstand i systemet. En slik seddel er ikke ferdig verifisert, men heller ikke klar til verifisering.
Dette oppdager man gjerne når en kasse står med status "Til verifisering", og det er bare 1 seddel som er til verifisering, men du finner ikke denne kassen i EVA Verifiser. Den/disse sedlene må da låses opp. Denne operasjonen gjøres i EVA Jobbstyring.
1. Klikk på lenken til aktuell kasse
2. Du får opp denne menyen med valget "Lås opp/tilbakestill 1 sedler i verifisering". Klikk på lenken.
3. Du får opp denne bekreftelsen på at sedlene nå er låst opp / fristilt. Klikk på "Lukk"
4. Når du nå klikker deg over til EVA Verifisering igjen og oppdaterer skjermbildet (F5) vil kassen ligge klar til verifsering.
Hovedfunksjonen til EVA Stikkprøve er å avdekke systematiske avvik som er forårsaket av kompromittering eller feil i EVA Skanning. Stikkprøver gir etterprøvbar dokumentasjon for den maskinelle telleprosessen.
Stikkprøven tar utgangspunkt i en kasse som er ferdig verifisert og har status "Klar for ferdigstilling" eller "Klar for overføring" i EVA Jobbstyring. Stemmesedlene i kassen kontrolleres mot bilder av stemmesedlene og partifordelingen i kassen. Stikkprøvevinduet viser hvilke maskinelle tolkninger eller manuelle verifiseringer som er utført i EVA Skanning. EVA Stikkprøve har ikke som intensjon å avdekke manuelle feil utført av verifiserer.
Stikkprøven skal benyttes for to ulike formål:
1. Stikkprøve av rettelser
Rettelser på stemmeseddelen som tolkes maskinelt skal kontrolleres. Systematiske avvik kan i slike tilfeller være at kandidaten Kari får personstemmer, når velger har krysset eller ført opp kandidaten Ola.
2. Stikkprøve av partifordeling
Ved avvik mellom foreløpig- og endelig telling, og (fylkes)kommunen velger å gjennomføre ny telling maskinelt, skal det gjennomføres stikkprøve av partifordeling. Systematiske avvik vil i slike tilfeller være at partiet X får registrert annenhver stemme til partiet Y, som sin stemme.
Brukerveiledning EVA Stikkprøve:
1. Start EVA Stikkprøve
2. Logg inn via ID- porten
3. Velg en valghendelse og registrer strekkodelapp for kassen du ønsker å ta en stikkprøve av. Stikkprøvekontrollen er ikke knyttet til valghendelse, strekkoden identifiserer hvilken type stemmesedler du har i kassen og det er ikke behov for å bytte mellom valghendelsene.
4. Registrer strekkodelapp for kassen du har valgt ut til stikkprøven. Det vil ta noen sekunder fra du er ferdig med å bippe strekkoden og til du får opp neste vindu.
Merk at kassen må være ferdig skannet, verifisert og ha status "Klar for ferdigstilling" i EVA Jobbstyring før du kan starte med stikkprøven.
5. Stikkprøvevinduet åpner seg automatisk og du er klar til å kontrollere kassen med stemmesedler
Venstremenyen inneholder to faner; Seddel og Kasse
Seddel:
Her får du oversikt for hver enkelt seddel.
Oversikten kan sammenlignes mot bildet av stemmeseddelen i tillegg til stemmeseddel på papir.
Kasse:
Her vises oversikten for utvalgt kasse.
6. Gjennomfør stikkprøve. Bruk piltastene for å navigere deg frem og tilbake gjennom alle sedlene i kassen.
7. Benytt de blå knappene for å navigere i seddelbildet.
8. Dokumenter stikkprøve og rapporter eventuelle avvik til valgansvarlig og gå videre til neste kasse.
9. Klikk på lenken "Bytt valg" for å ta stikkprøvekontroll av neste kasse.
Det er viktig at skanneroperatøren har kontroll på stemmesedlene og kassene som telles slik at man ikke mister kontroll på hvilke stemmesedler som er skannet og ikke skannet. Hvis en skanneroperatør gjør en feil i skanningen og for eksempel legger samme bunke inn i skanneren to ganger, eller at det på grunn av andre årsaker finnes duplikate sedler i tellingen, så har EVA Skanning en egen duplikatkontroll som vil kunne oppdage dette.
Duplikatkontrollen sjekker det såkalte seddel-ID feltet på stemmesedlene. Dette nummeret er et løpenummer slik at alle trykte sedler i Norge har unik seddel-ID. Hvis ikke seddel-ID feltet blir gjenkjent av skanneren, for eksempel på grunn av andre feil på seddelen som umuligjør gjenkjenning eller at papiret kommer skjevt inn i skanneren eller lignende, så vil ikke seddelen kunne oppdages i duplikatkontrollen.
Hvis systemet oppdager at det er duplikater i en krets, kan man ikke gå videre til verifisering før man i EVA Jobbstyring har tatt stilling til duplikatene.
1. Klikk på Behandle duplikater
2. Du får nå noen valgmuligheter. Her må du ta stilling til hva du vil gjøre, og eventuelt undersøke hvorfor det har oppstått duplikater. Er det en skanneroperatør som har gjort en feil? Er det noen som har blandet sammen kassene? For å få den totale oversikten og se hvordan sedlene fordeler seg i kassene, må du klikke på linken som indikerer dette.
3. Hvis du velger å gå inn og se på sedlene, kan du bla mellom bildene av sedlene, snu sedlene, og evt undersøke forskjellige egenskaper med sedlene. Sjekk for eksempel stempelet - er stempelet på samme sted på to sedler som har identisk seddel-ID?
4. Når du har bestemt deg for hva du vil gjøre og lukker seddelvisningen, velger du løsningen som passer situasjonen og trykker "Fullfør behandling av duplikater".
I dette eksempelet valgte vi "Slett alle kasser".
Når du kommer tilbake til EVA Jobbstyrings hovedvindu vil tellingen være oppdatert med de eventuelle endringene du bestemte deg for (for eksempel slette alle kassene og gjøre skanningen på nytt).
Merk! Det er ikke mulig å slette de sedlene du ser er duplikater. Man må skanne hele kassen på nytt.
Tellinger som overføres fra EVA Jobbstyring til EVA Admin må være elektronisk signert.
I signeringsprosessen benyttes smartkort fra Buypass. I EVA Jobbstyring er dette eneste løsning for signering av ferdigstilte tellinger som skal overføres til EVA Admin. Med andre ord: valgansvarlig i kommuner og fylker som skal skanne må ha et personlig Buypass-smartkort.
En bruker med rollen valgansvarlig setter sin elektroniske signatur på datafilen. For å låse opp den private delen av sertifikatet som brukes for signering kreves det at brukeren taster en firesifret pin-kode. Overføring til EVA Admin vil bare fungere med ditt personlige kort, fordi kortet er registrert mot din bruker og rolle i EVA Admin.
Merk at Buypass-kortet kan brukes for innlogging i mange tjenester på nettet (helse, skatt, folkeregister mv).
Valgdirektoratet henter uttrekk fra Buypass og registrerer disse inn i EVA Admin. Dette skjer etter de ulike bestillingsdatoene som er satt for å bestille Buypasskort. Derfor skal i utgangspunktet alle valgansvarlige bli registrert med sitt Buypasskort i EVA Admin i god tid før valget. Det kan likevel forekomme at et og annet kort ikke er registrert i EVA Admin. Får man en slik feilmelding ved overføring fra EVA Jobbstyring, må man ta kontakt med Valgdirektoratets kontaktsenter.
Kortet kan selvsagt også benyttes til pålogging med ID-porten for både EVA Admin og EVA Skanning.
EVA Jobbstyring er knyttet sammen med valgadministrasjonsystemet EVA Admin og benyttes ved overføring av resultater til EVA Admin.
Dersom EVA Admin av ulike uforutsette årsaker blir utilgjengelig for overføring av resultat (nettsiden svarer ikke, problemer i systemet eller andre avhengigheter, eller at man har mistet tilgangen til internett), må kommunen/fylkeskommunen skanne videre i nødmodus.
Nødmodus aktiveres fra EVA Jobbstyring, og logges i systemet. Det er tydelig for jobbstyrer når en opptelling er helt/delvis talt i nødmodus. Nedenfor vises fremgangsmåten for å skanne i nødmodus.
Merk! for å overføre et telleresultat fra EVA Jobbstyring til EVA Admin i kioskmodus, må du ha tilgang til en minnepenn. Denne minnepennen må være "hvitlistet" under herdingsprosessen av jobbstyringsdatamaskinen. Installasjonsveileder for EVA Skanning gir mer informasjon.
Konfigurere nødmodus
1. Start EVA Jobbstyring
2. Klikk Start nødmoduskonfigurasjon når påloggingsvinduet kommer opp
3. Ved innlogging vet ikke systemet hvem som skal bruke det og ved aktivering må det markeres for hvilken kommune/fylkeskommune det skal telles for.
Velg om du skal telle som kommune eller som fylke og klikk "Neste"
4. Klikk på fylket og eventuelt sett hake ved den kommunen du skal telle for og klikk "Neste"
Er det et skannsenter er det fullt mulig å sette hake ved alle kommunene som deltar i skannsenteret.
5. Skriv inn ditt fulle navn og klikk Aktiver nødmodus
Du har nå i innloggingsbildet i EVA Jobbstyring fått en lenke nederst i midten som heter "Pålogging nødmodus"
6. Klikk "Pålogging nødmodus"
7. Skriv inn ditt fulle navn og klikk "Logg på"
8. Når du har valgt valghendelse i EVA Jobbstyring, vil du helt øverst til høyre ved navnet ditt se at du nå teller i nødmodus.
Når tilgangen til EVA Admin er tilgjengelig igjen kan nødmodus deaktiveres.
Man klikker da deaktiver nødmodus, lukker hele programmet og logger på på nytt ved bruk av ID-porten.
Logge på EVA Skann og EVA Verifiser
Når nødmodus er aktivert vil en i EVA Skann og EVA Verifiser få tilgang til lenken Pålogging nødmodus i påloggingsbildet.
Skanning, verfisering og jobbstyring forgår helt likt som om man var logget inn på ordinær måte.
Forskjellen er hvordan man overfører telleresultatet til EVA Admin. I nødmodus må du lagre filen og importere denne manuelt i EVA Admin.
Fremgangsmåte for nedlasting og import av tellefil:
Lagre tellingen som fil
1. Ferdigstill tellingen som skal importeres i EVA Admin og klikk på lenken for "Endelig telling"
2. Klikk på knappen "Lagre som fil". Når nødmodus er aktivert er knappen "Overfør telling til EVA Admin" deaktivert.
2. Ved lagring av fil må filen også signeres med den 4-sifrede buypass-koden.
Merk! Valgansvarlig som lagret filen, må være den som er pålogget og som importerer filen i EVA Admin.
3. Lagre filen på en minnepenn. Systemet lager et forslag til filnavn, dette kan du endre hvis du ønsker. Dersom du mangler en minnepenn, eller minnepennen ikke blir synlig i vinduet, må du ta kontakt med en IT-administrator i kommunen, eller leverandør av programvaren.
Merk! Filtypen må være en zip-fil
4. Når filen er lagret vil det ikke fremkomme noen status på overføringen. Du tar ut minnepennen og setter den inn i en pc med tilgang til EVA Admin
Import tellefil i EVA Admin
Minnepennen settes inn i en pc med nettverkstilgang og tilgang til EVA Admin.
1.Valgansvarlig som lagret filen må logge på EVA Admin.
2. Klikk på menypunktet "Importer fil fra EVA Skanning" under Opptelling.
3. Klikk på "Velg fil til opplasting".
4. Klikk på "Bla gjennom".
5. Lokaliser filen du skal laste opp, marker den og klikk "Åpne", eller dobbeltklikk.
6. Klikk på "Last opp fil".
7. Filen legger seg nå i kø for behandling.
8. Gå til "Administrer opptellinger" og sjekk at resultatet er lagt inn i opptellingskategorien.