Onsdag ettermiddag 12. mars vil nytt manntall importeres til EVA Admin. Manntallet vil derfor ikke være tilgjengelig mellom kl 16:00 og ca kl 20.
Kartet tilhørende de enkelte valglokalene i kommunen lastes ikke inn i EVA.
Ny integrasjon mot Kartverket vil være på plass senest i midten av mars.
Hvilke roller kan prøve stemmegivninger og/eller foreta opptelling i en kommune?
Det er viktig at alle tellinger registreres og godkjennes på alle nivåer, selv om det ikke har kommet inn stemmer. For eksempel; selv om det ikke er kommet inn noen "beredskapsstemmer", må tellekategorien likevel registreres og godkjennes med 0 stemmer.
Menyvalg for opptelling Min side
Benytt ALT+TAB
EVA Skanning inneholder 4 underapplikasjoner. Når du benytter kioskmodus, har du ingen mulighet til å gå tilbake til et skrivebord. Du har bare tilgang til de 4 applikasjonene. Dersom du skal bytte mellom applikasjonene, trykk på ALT+ TAB samtidig og du får opp vinduene og kan skifte mellom disse.
Du får ikke frem alle funksjoner i vinduet for skjerm nr 2.
EVA Stikkprøve har en del begrensninger i utformingen i kioskmodus, blant annet er den ikke dynamisk mot ulike skjerminnstillinger for skjerm nr 2. Da kan det oppstå en situasjon hvor skjerminnstillinger begrenser muligheter. For å løse dette, må du dra ut kobling mellom pc og skjerm. Endring av skjerminnstillinger må skje via skjerm.
Mellomrom i strekkodefeltet
Både i EVA Skann og EVA Stikkprøve benyttes det strekkodeleser. Hvis du skanner strekkoden, men ingenting skjer, sjekk om det er et mellomrom i starten av feltet. Merk at det tar noen sekunder til neste vindu åpner seg ved skanning av strekkoder.
Ingen kontakt mellom skanner og EVA Skanning
Mer informasjon finner du litt lenger ned på siden: Feilsøkingstips - får ikke kontakt med skanner eller skanner starter ikke
Mat skanner med pene bunker
Legg inn alle sedlene samme vei (med unntak av sedler med blindeskrift), bank bunken slik at sedlene ligger pent oppå hverandre og pass på å legge bunken helt inn slik at skanner lettere får tak i sedlene.
Snu avkryssingsstemmesedlene ulike veier før skanning
Avkryssingsstemmesedler med blindeskrift kan skape utfordringer ved skanningen, som for eksempel papirkrasj, eller såkalt "double feed". Når to eller flere avkryssingsstemmesedler ligger etter hverandre i bunken, gjør blindeskriften det slik at de fester seg i hverandre og skanneren drar inn flere ark samtidig.
Hvis du har mange slike stemmesedler, kan det være nyttig å snu stemmesedlene, slik at de ikke ligger samme vei. Legg de gjerne mot hverandre (med punktskriften mot hverandre). EVA Skanning vet hva som er opp ned på seddelen og vil snu de rett vei i systemet.
Slett telling om du har problemer med skanning
Har du startet en telling og fått problemer med kontakt mellom PC og EVA Skanning, så kan dette problemet henge på tellingen som er startet. Slett tellingen og start på nytt.
Overføring til EVA Admin feiler
Dersom du får feilmelding eller problemer med overføring til Eva Admin, finner du utfyllende informasjon i neste artikkel.
Hvorfor er denne kommet til verifisering?
Sjekk alltid hele stemmeseddelen, dersom det ikke er åpenbart hva som er årsaken til at seddelen har kommet til verifisering.
En kandidat med langt navn kommer til verifisering
Kandidater med flere enn 24 tegn går alltid til verifisering. Det er satt en sperre på 24 tegn i EVA Skanning og 30 tegn for listeforslag.
Buypass-sertifikatenes serienummer må være registrert i EVA Admin hvis man skal overføre tellinger fra skanning til EVA Admin. Dette serienummeret er initielt oppdatert av Valgdirektoratet og kan også oppdateres av valgansvarlig.
For å sjekke Buypasskortets serienummer manuelt, gjør du følgende:
Merk! Buypasskortet må være satt inn i pc eller kortleser.
Serienummeret vil se slik ut (gulmarkert nummer = serienummer). Her vises eksempel fra et nytt kort og et gammelt kort.
Slik legger valgansvarlig inn serienummer:
Gå til menyvalget "Administrer brukere" i EVA Admin. Velg brukeren som skal oppdateres. Feltet for sertifikatserienummer finnes nederst i bildet. Legg inn rett serienummer og trykk "Lagre".
Merk! Få med hele serienummeret inkludert eventuelle bokstaver.
Det må finnes en godkjent første telling i EVA Admin før overføring av andre telling kan gjøres. Hvis ikke vil det dukke opp en feilmelding ved overføring.
Hvis du har vært kontinuerlig pålogget EVA Jobbstyring over en veldig lang periode (24 timer), så vil du ikke få lov til å overføre telling til EVA Admin. Du må da avslutte EVA Jobbstyring og logge inn på nytt.
Hvis denne feilmeldingen vises, har vi ingen kjent årsak til hvorfor overføringen feilet. Teknisk personell må undersøke nærmere hvorfor den feilet.
Hvis du ikke har buypass stasjonen koblet til PC, eller du ikke har satt inn buypass kortet vil du hverken kunne overføre andre telling eller lagre.
Hvis PC som buypass stasjonen er koblet til har vært i dvale modus, eller buypass stasjonen har blitt fjernet og lagt til igjen med ny bruker kan du få denne meldingen når du forsøker å gjøre en overføring.
Når en ny overføring foretas vil du få informasjon som dette i EVA Jobbstyring:
Om overføringen ikke lar seg gjennomføre etter at buypass stasjonen er koblet til på nytt og ditt personlige buypass kort er lagt inn i stasjonen, kan du gjøre følgende:
Første gang du logger inn i EVA Skanning må du velge skannermodell før du kan starte med skanning.
Når skanneren er koblet korrekt til EVA Skanning og er klar til skanning ser man følgende symbol (grønn USB pin) i listen ved modellnavnet til skanneren:
Hvis dialogboksen er uten grønn USB pin, som under, mangler du kontakt med skanner.
Feilmelding om ReadSoft
Enkelte kommuner har opplevd å få feilmelding nr 4000 fra Readsoft under skanning, slik at de ikke kommer videre i skanningen.
De må slette stemmesedlene som er skannet og slå av og på skanneren. I noen tilfeller er det også behov for å slette kassen i jobbstyring og starte på nytt.
Andre årsaker til at skanner ikke har kontakt med pc
"Administrer opptellinger" er siden hvor opptellingsarbeidet bør administreres. Den gir en god oversikt over alle opptellingskategorier og hvor langt opptellingsarbeidet har kommet. Man navigerer direkte til hver av opptellingskategoriene ved å klikke på "Vis" til høyre for opptellingskategorien.
Kommuner som teller manuelt må legge inn telleresultatene manuelt i EVA. For kommuner som skal skanne vil tallene lastes inn direkte fra skanningløsningen. Uansett opptellingsmåte må kommunene ta stilling til om opptellingsresultatet kan godkjennes, eller om det må forkastes og telles på nytt.
Oversikt over tellinger
Merk! Alle forhåndsstemmegivninger må være ferdig prøvet før man kan begynne opptelling av opptellingskategori "Forhåndsstemmer - fra valglokalene". Man må også angi antall stemmer lagt til side før man kan påbegynne opptelling. Dette gjør man i menypunktet "Legg inn antall stemmeseddelkonvolutter lagt til side".
Det finnes to ulike opptellingskategorier for forhåndsstemmer; - fra valglokalene og - telt etter kl 17 dagen etter valgdagen. Opptelling og godkjenning av telleresultatet utføres likt, tidspunktet for når kommunen starter opptellingen av de to kategoriene er ulike.
Hvilke roller kan foreta prøving av forhåndsstemmer?
Hvilke roller kan foreta opptelling av forhåndsstemmer?
Arbeidsflyt for opptelling
Opptelling og godkjenning av opptellingskategorien "Forhåndsstemmer - fra valglokalene" må skje i riktig rekkefølge:
Det finnes to opptellingskategorier av valgtingsstemmer:
Merk! Stemmegivninger som er mottatt som "Fremmedstemmer" eller i "Beredskapskonvolutt" telles i kategorien Valgtingsstemmer - øvrige.
Hvilke roller kan foreta prøving og / eller opptelling av valgtingsstemmer?
Arbeidsflyt for opptelling av valgtingsstemmer
Opptelling og godkjenning må skje i riktig rekkefølge:
Valgtingsstemmer - fra valglokalene
Valgtingsstemmer - fra valglokalene prøves i valglokalet idet stemmeseddelen stemples, legges i urnen og velgeren krysses av i papirmanntallet.
Merk! Leder/nestleder skal foreta en telling av urneinnhold (urnetelling) i valglokalet.
Fremmed- /beredskapsstemmer og stemmer i omslag
Fremmedstemmer er valgtingsstemmegivninger mottatt i en stemmekrets fra velgere som er manntallsført i en annen stemmekrets i kommunen.
Beredskapsstemmer er stemmegivninger mottatt i kretsen når det elektroniske manntallet er nede.
Stemmer i omslag er valgtingsstemmegivninger mottatt fra velger hvor det er spesielle forhold som gjør at velgeren ikke kan avgi stemme etter normal prosedyre. Dette kan blant annet være at velgeren ikke finnes i manntallet, eller at velgeren har avgitt godkjent stemmegivning tidligere.
Disse typene stemmegivning må registreres i EVA og prøves før de kan telles i opptellingskategorien valgtingsstemmer - øvrige. Se egen veiledning for fremgangsmåte.
For å lette arbeidet og logistikken med stemmesedlene under opptellingen benytter man kasser og strekkodelapper som identifiserer hver enkelt kasse. Hver opptellingskategori har sin egen strekkode og en opptellingskategori kan deles inn i flere kasser avhengig av hvor mange stemmesedler som skal telles opp i en kategori.
Hvor mange sedler man ønsker å ha i hver kasse og dermed hvor mange kasser man skal skrive ut strekkodelapp for, må bestemmes av hver enkelt kommune basert på behov og praktiske forhold. Dette kan man tenke over når det gjelder antall sedler i hver kasse:
Strekkodelappene kan skrives ut på forhånd og sendes ut i kretsene, slik at de blir brukt som merkelapp for de forskjellige type tellekategoriene som kommer fra kretsene og inn sentralt. Ubenyttede strekkodelapper kan registreres som tomme kasser i EVA Skanning.
Strekkodelappen må sees som et verdidokument for kassen. Hold lappen og kassen samlet til enhver tid. Det kan være hensiktsmessig å feste strekkodelappen permanent på kassen med for eksempel teip eller lim. Tenk også over hvordan strekkodelappene kan benyttes som hjelpemiddel i kommunens egne rutiner for kollihåndtering og logistikk under valget.
Når stemmesedlene skal oversendes fylkeskommunen for kontrolltelling, skal strekkodelappen følge med. Fylket gjenbruker strekkodelappen da de må telle stemmesedlene slik kommunene teller dem. Settet med strekkodelapper skal da være komplett.
Hvordan skrive ut strekkodelapper
1. Klikk på lenken "Generer strekkodelapp" under "Opptelling" og menypunktet "Adminstrasjon"
2. Klikk på aktuell tellekategori og deretter på "Velg". Klikk deretter på rett valglokale eller krets.
3. Fyll inn hvor mange strekkodelapper du ønsker på aktuell kategori/krets. Klikk deretter på "Generere Strekkodelapp"
En PDF-fil med strekkodelappene vil bli generert og automatisk satt i gang for nedlasting i nettleseren din. Den vil kanskje åpne seg direkte i et PDF-visningsprogram litt avhengig av hvordan nettleseren din er satt opp.
Skulle du ombestemme deg før valget med tanke på antall strekkodelapper, så kan du fint skrive ut nye strekkodelapper. Det er ingen sporing av hvor mange strekkodelapper som blir skrevet ut og om de eventuelt blir brukt i EVA Skanning. Det viktige er at man holder kontroll på de strekkodelappene som faktisk benyttes under valget, og at strekkodelappene hjelper kommunen å holde kontroll på kasser og kolli under og etter opptellingen.
Informasjon i strekkodelapper
Strekkodene innholder følgende informasjon:
Eksempel på strekkodelapp:
Når en stemmeseddel blir foreslått forkastet i verifiseringen blir bildet av denne stemmeseddelen overført til EVA Admin sammen med telleresultatet fra denne kretsen/tellekategorien.
Det er valgstyret som formelt skal behandle de foreslått forkastede stemmesedlene.
Andre telling må være godkjent før du får behandle de skannede forkastede stemmesedlene.
Bruker du menypunktet "Administrer opptellinger" har du til enhver tid oversikt over hvilke tellinger som ikke er godkjent/er godkjent og hvilke kategorier/kretser som har foreslått forkastede stemmesedler.
Det er også mulig å velge den enkelte tellekategori under "Legg inn stemmetall for", samt menypunktet "Behandle skannet forkastede stemmesedler" under "Forkastelser".
I denne beskrivelsen blir "Administrer opptellinger" benyttet.
I bildet under er det overført tellinger for forhåndsstemmer - fra valglokalene. Første og andre telling er godkjente*. Etter at andre telling er godkjent kan de 3 forkastede stemmesedlene behandles av valgstyret ved å klikke på lenken "Forkastede" under kolonnen "Handling".
Det er 3 stemmesedler som er foreslått forkastet i skanningen. Godkjenning av tellinger er lik uansett tellekategori/krets eller om man teller manuelt eller skanner.
* Husk at det er i godkjenningsbildet ved første telling av forhåndsstemmer - fra valglokalene at en skriver inn det antall stemmer som skal legges til side for å telles sammen med kategorien forhåndsstemmer - telt etter kl 17. dagen etter valgdagen. Når en overfører en telling fra Skanning til Admin låses feltet slik at det ikke skal være mulig å endre på tallene manuelt, men dette feltet vil ikke bli låst da det må være mulig å legge inn tall manuelt her.
Bildet under vil bli oppdatert.
Når du klikker på lenken Forkastede får du opp vinduet nedenfor.
Her er en oversikt over de stemmesedlene som er foreslått forkastet i skanning i kategorien Forhåndsstemmer - fra valglokalene. I tabellen "Foreslått forkastede" er en oppsummering av antall som er foreslått forkastet med årsak.
Hvis stemmeseddelen ikke skal forkastes likevel, men godkjennes, skal stemmeseddelen fordeles på parti eller blank som du ser nede til venstre i vinduet.
I tabellen til høyre under forkastede stemmesedler er hver enkelt stemmeseddel listet opp. Klikker du på den første lenken (tallet) som står foran forkastelsesgrunn, får du opp stemmeseddelen som er foreslått forkastet og overført fra skanning sammen med telleresultatet. Du kan se stemmeseddelen fra begge sider.
Klikker du på den andre lenken (Endre) som står etter forkastelsegrunn, kan du endre forkastelsesgrunn eller godkjenne stemmeseddelen som en gylding stemmeseddel. Hvis stemmeseddelen godkjennes må det også velges parti.
Når alle de foreslått forkastede stemmesedlene er gjennomgått, klikker man på "Godkjenn" helt nederst på siden.
Ved et stortingsvalg har fylkeskommunene lenken "Registrer rettede stemmesedler" aktiv og kan klikke på den om det er aktuelt å oppheve en forkastet stemmegivning.
Når de forkastede stemmesedlene er godkjente kan du gå tilbake til vinduet for "Administrer opptellinger" og se at du har fått grønne haker på rekken for forhåndsstemmer - fra valglokalene.
Bildet under vil bli oppdatert.
Valgdirektoratet har testet og kan garantere at skannermodeller i listen fungerer med programvaren EVA Skanning. Det er kun disse modellene som kan benyttes i EVA Skanning.
Det er viktig å være bevisst på at skannerinnstillinger som lys- og kontrast påvirker lesing av trykte nummer, kryss, slengere og stempelfelt.
Fremgangsmåte for å teste om valgt skannermodell fungerer med EVA Skanning
Det forutsettes at:
Forberedelser av stemmesedler til test
Velg ut 11 stemmesedler fra 3 ulike partier, 5 blanke stemmesedler og 2 avkryssingsstemmesedler - totalt 40 stemmesedler.
EVA Jobbstyring
EVA Skann
EVA Jobbstyring
Etter at seddelbunken er ferdig skannet, kan du kontrollere hvor mange som går til manuell verifisering.
Resultat:
EVA Verifiser
EVA Jobbstyring
Avvik fra forventet resultat
Hovedfunksjonene til EVA Jobbstyring er å starte, overvåke, avslutte og overføre tellinger.
EVA Jobbstyring benyttes for administrering av skanning og opptelling av stemmesedlene. Valgkonfigurasjonen fra EVA Admin er utgangspunktet for oppsettet i EVA Jobbstyring, som for eksempel navn på kretser og opptellingskategorier.
1. Start EVA Jobbstyring
2. Klikk "Logg inn med ID-porten"
3. Bekreft sertifikat, velg innloggingsmetode, og deretter hvilket valg du skal telle. For mer detaljer om innlogging, se egen artikkel i brukerveiledningen.
4. Hovedbildet i EVA Jobbstyring viser opptellingskategoriene i faner. Fanen som er aktiv er hvit, mens de andre fanene er sorte.
I noen tellekategorier kan man filtrere hvilke kretser man vil se. Dette er en funksjon som er mest aktuell for større kommuner og fylker. Filtreringen gjøres ved å skrive i tekstboksen som man ser på bildet under. Trykker man på "Tøm" nullstilles filteret, slik at man får tilbake visning av alle kretsene.
Her er det fanen Valgtingsstemmer - fra valglokalene som er aktiv:
Starte telling
1. Klikk på fanen for kategorien som skal telles (i dette eksempelet "Forhåndsstemmer - fra valglokalene")
2. Klikk på "Start andre telling"
Første telling gjennomføres manuelt og legges manuelt inn i EVA Admin. I EVA Skanning er det ingen tekniske hindringer fra å gjøre andre telling før man gjør en første telling, man kan i prinsippet gjøre mange andre tellinger i EVA Skanning. Det er likevel ikke mulig å overføre en andre telling til EVA Admin, før valgansvarlig har lagt inn og godkjent den første tellingen. Det er først når man overfører tellingen til EVA Admin og godkjenner den, at tellingen blir en del av valgresultatet.
3. Etter at man har klikket på "Start andre telling" er kassen klar for å telles med hjelp av applikasjonen EVA Skann. Se veiledning for EVA Skann i neste punkt i brukerveiledningen.
Bildet i EVA Jobbstyring når kassen er klar for telling med EVA Skann.
4. Når kassen(e) er ferdig skannet vil man i EVA Jobbstyring kunne se at status for den aktuelle kassen er oppdatert. Informasjonen i EVA Jobbstyring oppdateres hvert halvminutt. For å være sikker på at du ser oppdatert informasjon, kan du selv trykke F5 for å fremskynde en oppdatering. Du vil få en oversikt over antall stemmesedler som manuelt må verifiseres. Brukerveiledning for EVA Verifiser
Bildet i EVA Jobbstyring når kassen inneholder stemmesedler som manuelt må verifiseres. Knappen "Slett tellingen" er aktivert dersom det er behov for å slette telling og starte på nytt.
5. Når kassen er ferdig verifisert i EVA Verifiser, endres status til "Klar for ferdigstilling" og knappen "Ferdigstill telling" blir blå. Først når du har status "Klar for ferdigstilling", så er kassen klar for en eventuell stikkprøve.
6. Når du klikker på knappen "Ferdigstill tellingen" er tellingen ferdig. Filen med resultatet er klar for å overføres til EVA Admin. Knappen "Slett tellingen" er deaktivert, det er ikke mulig å slette tellingen.
Knappen "Start andre telling" blir igjen synlig. Denne benyttes dersom det er behov for ny telling, for eksempel dersom det er avvik fra første telling og valgstyret ønsker ny maskinell telling. Det er ikke mulig å starte flere tellinger i samme opptellingskategori.
Under menyen "Overføring til EVA Admin" finner du tellinger som er klar til å overføres. Ved å klikke på tellingen får man opp et kort sammendrag av tellingen samt noen valg.
7. Når man overfører telling til EVA Admin vil man bli bedt om å taste inn PIN-koden til det Buypass-kortet som står i kortleseren knyttet til datamaskinen. Alle tellefilene må signeres med et personlig buypasskort. Les mer om buypasskort.
8. Når overføring er utført vil det i Statusfeltet stå "Ferdig", samt dato og tidspunkt for når tellingen ble overført. Merk at overføringen kan ta noen sekunder å fullføre. Hvis overføringen tar veldig lang tid eller det av andre forhold er vanskelig for EVA Jobbstyring å sjekke status på overføringen, så er det greit å sjekke menypunktet "Administrer opptellinger" i EVA Admin for å se om tellingen er overført.
1. Dobbeltklikk på ikonet til EVA Skann som ligger på skrivebordet
2. Velg skannermodell, det skal være et grønt minnepennikon på skanner som er koblet til. Dersom dette mangler, slå av og på pc-en.
Teknisk personell skal ha testet at skanner fungerer etter installasjon. Ta kontakt med din leverandør eller din IT-avdeling dersom du fortsatt har problemer.
3. Når du starter EVA Skann tar dette litt lenger tid enn for EVA Jobbstyring og EVA Verfiser. Det vil også "blinke" forbi en del vinduer mens programmet gjør seg klart.
4. Klikk på Logg inn med ID-porten og fullfør pålogginsprosessen.
5. Under ser du startbildet til EVA Skanning. Markøren står automatisk plassert i den første tekstboksen for å registrere strekkoden fra strekkodeleseren.
6. Les inn strekkodene med strekkodeleseren
Når den første strekkoden er lest, hopper markøren til neste tekstboks og stiller seg klar til å ta i mot neste strekkode
7. Når siste strekkode er lest går systemet automatisk videre til et informasjonsbilde for kassen. Her får du oversikt over hvilken kasse det er, hvor mange kasser det er totalt, hvilken kommune, krets, tellekategori, hvilket valg det er og hvilken telling det er. Merk at hvis tellingen ikke er igangsatt i EVA Jobbstyring eller av en eller annen årsak ikke klar, vil man få melding om dette umiddelbart, og man blir stående i registrer strekkode-bildet.
8. Klikk "Start skanning", og skanningen vil starte etter ganske kort tid.
Når skanningen pågår vil en se skifte av stemmesedler i høyre del av vinduet etter hvert som sedlene leses av skanneren.
9. Når det er tomt for sedler i innskuffen på skanneren får man flere valg. En kan da velge å legge flere sedler i innskuffen og "Skann flere sedler fra samme kasse", eller man kan klikke på "Alle sedlene i kassen er skannet", og kassen lagres. Trykker man på "Slett alle skannede sedler i kassen og skann på nytt" slettes innholdet i kassen og man kan skanne kassen på nytt.
Hvis man ved et uhell trykker på "Skann flere sedler i kassen og skann på nytt" og likevel er ferdig med kassen, kan du i neste feilsituasjon avbildet under trykke "Fortsett skanning". Du vil da få opp "Ferdig med skanning av bunken"-dialogen igjen (avbildet over) og kunne avslutte kassen denne gangen.
10. Har du ikke flere stemmesedler som skal skannes, så klikk "Alle sedlene i kassen er skannet"
Kassen avsluttes og lagres, og EVA Skann stiller seg klar til å lese neste strekkode.
Avbryt skanning
Hvis man av en eller annen grunn må stoppe skanningen som pågår kan man trykke på knappen "Avbryt skanning" . Denne funksjonen stopper skanningen umiddelbart og sletter kassen du har skannet.
Sette en kasse som tom
Det er to måter å sette en kasse som tom. Den ene er i EVA Jobbstyring og den andre er i EVA Skann.
I EVA Skann: hvis du har strekkodelappen kan du lese den inn med strekkodelseren i EVA Skann. I infoskjermen om kassen, trykk på "Registrer som tom kasse".
Du får opp en melding som bekrefter at kassen er registrert som tom.
Papirkrasj
Når det oppstår papirkrasj eller dobbelmating av papir i skanneren stopper den opp og viser følgende melding:
Som regel må man gjøre følgende:
Stemmesedler tolkes maskinelt under skanning. EVA Skanning inneholder forretningsregler som samsvarer med valgloven og valgforskriften. Dersom EVA Skann ikke klarer å tolke en stemmeseddel entydig, sendes den videre for manuell vurdering i EVA Verifiser. Forretningsreglene finner du i systemdokumentasjonen for EVA Skanning.
Årsaker til at stemmeseddel sendes til EVA Verifiser kan blant annet være:
De utpekte ansvarlige i rollen må være godt kjent med valglov og forskrift. I EVA Verifiser skal valgmedarbeiderene vurdere stemmeseddelen og foreta rettinger manuelt før den godkjennes. Dersom stemmeseddelen vurderes som at den skal forkastes vil den sendes videre til valgstyret for behandling av forkastelser.
1. Start EVA Verifiser
2. Påloggingsprosess for EVA Verifiser er lik som for eksempel EVA Jobbstyring. Først identifiser du deg gjennom ID-porten, velg deretter valghendelse som skal verifiseres.
3. Startbildet for EVA Verifiser kan deles i to kolonner:
Bruk F5 eller trykk på Valglogoen for å oppdatere informasjonen på startskjermen.
Kassene fortsetter å være i kolonne "Sedler som er ferdig verifisert" helt til tellingen er ferdigstilt. Det vil si at man har mulighet til å gjøre om på "sine" verifiserte sedler helt til ansvarlig for EVA Jobbstyring har ferdigstilt tellingen.
Systemet lar flere brukere verifisere innenfor samme kasse. Er det flere som verifiserer kan de oppleve at i en kasse verifiserer operatør 1 stemmeseddel 1, 3, 7 og 14 mens operatør 2 verifiserer seddel 2, 4, 5, 6 og så videre. Verifiseringsoperatøren må derfor ta stilling til hvilken kasse som det skal plukkes sedler fra i startskjermen. Dette er spesielt nyttig hvis man ønsker en viss prioritering i opptellingssenteret (feks at man gjør ferdig en spesiell krets før en annen osv).
Merk at det er ingen funksjon i EVA Skanning for selve prioriteringen av kasser; dette foregår utelukkende som en manuell rutine eller ved direkte kommunikasjon mellom medarbeiderne i opptellingssenteret. Kommune og fylkeskommune må selv lage en rutine for hvordan de ønsker å gjennomføre prosessen i EVA Verifiser.
Hver seddel blir låst til operatøren når den dukker opp på skjermen. Husk derfor på at du fullfører verifiseringen før du forlater maskinen eller at man går eksplisitt tilbake til startbildet i EVA Verifiser, som man kan gjøre hele tiden ved å klikke på valgikonet.
Etterhvert kan det bli mange kasser liggende til verifisering og det kan bli vanskelig å finne den ene kassen du skal prioritere å verifisere. Da kan du bruke feltet over "Sedler som må verifiseres" til å filtrere listen.
4. Når du er ferdig med å verifisere alle sedlene i én kasse kommer du til et skjermbilde der du har følgende valg:
Verifisering av stemmesedler
Første gang man verifiserer en seddel kommer et skjembilde med informasjon om hurtigtaster. Dette er tips for hvordan du i verifiseringen kan bruke tastaturet i stedet for musen. Systemet er optimalisert for god tastaturbruk, som er en fordel både med tanke på effektivitet og ergonomi. Når man lærer seg bruken av disse knappene går verifiseringen veldig effektivt. Det anbefales at man bruker litt tid på å sette seg inn i disse snarveiene.
Dette infobildet kommer opp helt til du velger "Ikke vis denne meldingen igjen".
Hovedbilde for verifiseringen
Verifiseringsbildet er todelt. Verifiseringsapplikasjonen vil hele tiden vise den delen av seddelen som trenger verifisering, så lenge det er noe igjen på seddelen som trenger verifisering. Når operatøren har fullført alle verifiseringsoppgavene, kan hen trykke "Neste" for å gå til neste seddel.
Verifiseringen foregår i en "systemflyt", hvor man automatisk blir ledet til neste felt som EVA Skanning forventer er neste steg i verifiseringen. Samtidig kan man hele tiden bryte ut av denne "systemflyten" og gjøre andre endringer. Ønsker man å gå inn i "flyten" igjen, kan man trykke på F12-tasten på tastaturet, eller trykke med musen på Status-lenken.
Stemmeseddelen blir delt opp i "sider". Med sider mener man her de forskjellige delene av seddelen, altså stempelsiden, seddelnummer/partisiden, personstemmesidene, slengersiden osv. Antall sider og hva de inneholder varierer selvsagt etter hvilket valg man teller og hvordan seddelen faktisk ser ut.
I venstre del av vinduet er selve redigeringsfeltene for den delen av seddelen som trenger verifisering.
I høyre del av vinduet ser man et bildeutsnitt som skal gi operatøren et grunnlag for å treffe en beslutning.
Eksempelet over viser hvilke funksjoner som benyttes under manuell verifisering
Eksempel under viser slengerside for kommunestyrevalg:
Øverst i vinduet finner man informasjon om hvilken kategori eller krets man verifiserer, og hvilken kasse det er. Rett til høyre for dette igjen finner en informasjon om hvem som er pålogget, hvilken kommune/fylke en teller/verifiserer for og hvilket valg det gjelder.
Når stemmeseddelen er ferdig verifisert kommer dette tipset opp inntil du eventuelt velger å skjule det.
Angremulighet
Gjør man en feil, er det mulig å klikke seg tilbake til sedler du allerede har verifisert. Dette gjelder kun de sedlene du selv har verifisert, og den muligheten er kun tilgjengelig fram til tellingen ferdigstilles i EVA Jobbstyring.
Zoom i verifiseringen
Når en stemmeseddel kommer opp til verifisering får man et bilde av stemmeseddelen i høyre del av vinduet. Når man peker på stemmeseddelen (av og til må en klikke for å aktivere) vil det nederst i høyre hjørne framkomme tre ikoner som representerer zoom-funksjonaliteten.
Ikon nummer 1 - Flytte på stemmeseddelen i vinduet
Ikon nummer 2 - Kan klikke ned og dra en firkant rundt området en ønsker å zoome inn - standardinnstilt på at denne er aktiv
Ikon nummer 3 - Tilbakestille stemmeseddelen. Det vil si at en ser hele seddelen i vinduet.
Vis seddel i eget vindu
Når man får en stemmeseddel til verifisering får man under bildet av stemmeseddelen i høyre del av vinduet en lenke som heter "Vis seddel i eget vindu". Når en klikker på denne får man opp stemmeseddelen i et eget vindu. Merk at den anbefalte arbeidsmodusen når det gjelder verifisering er at man alltid bør se på hele seddelen ved eventuell verifisering.
Øverst i høyre hjørne er et eget panel med funksjoner for å se nærmere på stemmeseddelen. I tillegg til tidligere nevnte funksjoner kan du her rotere, samt snu og vende på stemmeseddelen.
Panel med zoom funksjoner:
Rullelinjen (slider) brukes til å rotere på seddelen:
Knappene med + og - på brukes for å zoome inn og ut. Klikk først på knappen, deretter det stedet i dokumentet du vil zoome inn/ut.
Ukjent stemmeseddel
Hvis skanneren ikke gjenkjenner stemmeseddelen kommer det opp en melding med spørsmål om det er en gyldig stemmeseddel. Siden skanningen er basert på å gjenkjenne visse deler av seddelen, så kan det hende at trykte sedler ikke blir gjenkjent, feks hvis det er smuss på seddelen eller at seddelen har blitt brettet eller skannet skjevt osv inn i skanneren. Ikke trykte stemmesedler som A4-ark eller andre, vil ALLTID komme til verifisering i andre telling.
Når seddeltypen er ukjent må verifiserer ta stilling til alle aspektene ved seddelens gyldighet.
For at det skal være en gyldig stemmeseddel må det framkomme hvilket parti vedkommende stemmer på og hvilket valg stemmen tilhører, i tillegg til at den må være stemplet. Hvilket valg og hvilket parti må selvsagt også stemme overens med det valget som telles til enhver tid.
Denne meldingen kommer hver gang systemet har oppdaget en ukjent seddel, inntil du velger å skjule meldingen.
Ved en ukjent stemmeseddel får man i høyre del av vinduet opp både forside og bakside av stemmeseddelen/arket som er skannet. Det første spørsmålet er om det finnes stempel på stemmeseddelen. Svarer du Nei blir stemmeseddelen forslått forkastet med årsak manglende stempel.
I eksempelet på bildet under har stemmeseddelen stempel, så man klikker "Ja" på riktig stempel
Neste punkt på verifiseringen av en ukjent seddel er å ta stilling til parti:
"Sjekke seddel for rettinger?" (er du usikker på hva du skal svare her, trykk informasjonsknappen og les teksten)
Sideantallet i øvre venstre hjørne endrer seg etter som man velger parti. Svarer man "Ja" på sjekke rettinger, må man legge inn eventuelle personstemmer/renummereringer/stryk. Tilgjengeligheten for dette valget varierer selvsagt basert på hvem som teller, hvilket valg, og hvilken telling det er.
Tips! Rundingen med "i"
På enkelte menyer er det en runding med en "i". Dette er tips og kan gi deg god informasjon.
Eksempel denne: Hvilke partier som stiller til valget
Bunkeplassering
Av og til kan man ønske å finne igjen papirseddelen for å ta den nærmere i øyesyn. Under bildet av stemmeseddelen i høyre del av vinduet er det en lenke som heter "Bunkeplassering". Da vil du få opp hvor i kassen denne seddelen mest sannsynlig ligger. Dette forutsatt at skanneroperatøren legger stemmesedlene i kassen igjen i den rekkefølgen de er skannet, så en viss disiplin i skanningen er påkrevd. Et annet tips kan også være å se på bildet av seddelen i fullskjerm og notere seddel-ID, som unikt identifiserer seddelen.
Blank stemmeseddel
EVA Skanning godkjenner alle blanke stemmesedler maskinelt, forutsatt at stempel og seddelnummer er gyldig og kan avleses. Blank stemmeseddel vil bare komme til verifisering dersom velger har skrevet noe på den. En helt ordinær blank stemmeseddel uten noen markeringer vil ikke komme til verifisering.
Det er viktig at man ser på hele stemmeseddelen før man eventuelt setter den til Blank stemmeseddel. For å se hele seddelen klikker man på lenken "Vis seddel i eget vindu" som finnes rett under bildet av stemmeseddelen, på høyre side av skjermen. Man vil i tillegg få en tilpasset beskjed på venstre side med instruksjoner hva man bør gjøre i dette tilfellet:
Stemmeseddel fra en annen kommune/fylke
Velgere som stemmer i andre kommuner enn den de er hjemmehørende i, benytter gjerne en avkryssingsstemmeseddel for å stemme, men de kan også benytte trykte stemmesedler som er produsert for annen kommune eller fylke. Hvis partiet på seddelen stiller liste i din kommune/fylkeskommune tolkes dette under EVA Skann som en godkjent stemme for dette partiet. Eventuelle personstemmer, renummereringer og strykninger vil ikke bli tellende.
Hvis partiet derimot ikke stiller liste i din kommune/fylkeskommune, eller mangler stempel, vil den komme opp til verifisering, og du vil få opp alternative forkastelsesgrunner. I dette tilfellet vil verifiserer velge årsaken: "Parti/gruppe stiller ikke liste".
Avkryssingsstemmeseddel
I vinduet under er et eksempel hvor EVA Skanning ikke har klart å tolke velgers intensjon på en avkryssingsstemmeseddel. Det er viktig å bruke "Vis seddel i eget vindu" for å kontrollere/sjekke hele seddelen.
Stemmeseddel i "limbo"
Når en verifiseringsoperatør jobber med en bestemt seddel er denne seddelen låst til denne operatøren. Hvis verifiseringsprogrammet eller systemet av en eller annen grunn skulle brått bli avsluttet mens man har sedler oppe på skjermen til verifisering, eller at en på annen måte mister kontakten med programmet, havner den seddelen som stod oppe på skjermen i en slags limbo eller mellomtilstand i systemet. En slik seddel er ikke ferdig verifisert, men heller ikke klar til verifisering.
Dette oppdager man gjerne når en kasse står med status "Til verifisering", og det er bare 1 seddel som er til verifisering, men du finner ikke denne kassen i EVA Verifiser. Den/disse sedlene må da låses opp. Denne operasjonen gjøres i EVA Jobbstyring.
1. Klikk på lenken til aktuell kasse
2. Du får opp denne menyen med valget "Lås opp/tilbakestill 1 sedler i verifisering". Klikk på lenken.
3. Du får opp denne bekreftelsen på at sedlene nå er låst opp / fristilt. Klikk på "Lukk"
4. Når du nå klikker deg over til EVA Verifisering igjen og oppdaterer skjermbildet (F5) vil kassen ligge klar til verifsering.
Tellinger som overføres fra EVA Jobbstyring til EVA Admin må være elektronisk signert.
I signeringsprosessen benyttes smartkort fra Buypass. I EVA Jobbstyring er dette eneste løsning for signering av ferdigstilte tellinger som skal overføres til EVA Admin. Med andre ord: valgansvarlig i kommuner og fylker som skal skanne må ha et personlig Buypass-smartkort.
En bruker med rollen valgansvarlig setter sin elektroniske signatur på datafilen. For å låse opp den private delen av sertifikatet som brukes for signering kreves det at brukeren taster en firesifret pin-kode. Overføring til EVA Admin vil bare fungere med ditt personlige kort, fordi kortet er registrert mot din bruker og rolle i EVA Admin.
Merk at Buypass-kortet kan brukes for innlogging i mange tjenester på nettet (helse, skatt, folkeregister mv).
Valgdirektoratet henter uttrekk fra Buypass og registrerer disse inn i EVA Admin. Dette skjer etter bestillingsperioden som er satt for å bestille Buypasskort. Derfor skal i utgangspunktet alle valgansvarlige bli registrert med sitt Buypasskort i EVA Admin i god tid før valget. Det kan likevel forekomme at et og annet kort ikke er registrert i EVA Admin. Får man en slik feilmelding ved overføring fra EVA Jobbstyring, må man selv registrere sitt kort. Se veiledning.
Kortet kan selvfølgelig også benyttes til pålogging med ID-porten for både EVA Admin og EVA Skanning.
EVA Jobbstyring er knyttet sammen med valgadministrasjonsystemet EVA Admin og forbindelsen benyttes ved overføring av resultater fra EVA Skanning til EVA Admin.
Dersom EVA Admin av ulike uforutsette årsaker blir utilgjengelig for overføring av resultat (nettsiden svarer ikke, problemer i systemet eller andre avhengigheter, eller at man har mistet tilgangen til internett), må kommunen/fylkeskommunen skanne videre i nødmodus.
Nødmodus aktiveres fra EVA Jobbstyring, og logges i systemet. Det er tydelig for jobbstyrer når en opptelling er helt eller delvis telt i nødmodus. Nedenfor vises fremgangsmåten for å skanne i nødmodus.
Merk! for å overføre et telleresultat fra EVA Jobbstyring til EVA Admin i kioskmodus, må du ha tilgang til en minnepenn. Denne minnepennen må være "hvitlistet" under herdingsprosessen av jobbstyringsdatamaskinen. Installasjonsveileder for EVA Skanning gir mer informasjon.
Konfigurere nødmodus
1. Start EVA Jobbstyring
2. Klikk Start nødmoduskonfigurasjon når påloggingsvinduet vises
3. Ved innlogging vet ikke systemet hvem som skal bruke det og ved aktivering må det derfor markeres for hvilken kommune/fylkeskommune det skal telles for.
Velg om du skal telle som kommune eller som fylke og klikk "Neste"
4. Klikk på fylket og eventuelt sett hake ved den kommunen du skal telle for og klikk "Neste"
For et skannsenter er det fullt mulig å hake av alle kommunene som er med i skannsenteret.
5. Skriv inn ditt fulle navn og klikk Aktiver nødmodus
I innloggingsbildet i EVA Jobbstyring har du nå fått en lenke nederst som heter "Pålogging nødmodus"
6. Klikk "Pålogging nødmodus"
7. Skriv inn ditt fulle navn og klikk "Logg på"
8. Når du har valgt valghendelse i EVA Jobbstyring, vil du helt øverst til høyre ved navnet ditt se at du nå teller i nødmodus.
Når tilgangen til EVA Admin er tilgjengelig igjen kan nødmodus deaktiveres.
Man klikker da deaktiver nødmodus, lukker hele programmet og logger på på nytt ved bruk av ID-porten.
Logge på EVA Skann og EVA Verifiser
Når nødmodus er aktivert vil en i EVA Skann og EVA Verifiser få tilgang til lenken Pålogging nødmodus i påloggingsbildet.
Skanning, verfisering og jobbstyring forgår helt likt som om man var logget inn på ordinær måte.
Forskjellen er hvordan man overfører telleresultatet til EVA Admin. I nødmodus må du lagre filen og importere denne manuelt i EVA Admin.
Fremgangsmåte for nedlasting og import av tellefil:
Lagre tellingen som fil
1. Ferdigstill tellingen som skal importeres i EVA Admin og klikk på lenken for "Andre telling"
2. Klikk på knappen "Lagre som fil". Når nødmodus er aktivert er knappen "Overfør telling til EVA Admin" deaktivert.
2. Ved lagring av fil må filen også signeres med den 4-sifrede buypass-koden.
Merk! Valgansvarlig som lagrer filen, må også være den som er pålogget og som importerer filen i EVA Admin.
3. Lagre filen på en minnepenn. Systemet lager et forslag til filnavn, dette kan du endre hvis du ønsker. Dersom du mangler en minnepenn, eller minnepennen ikke blir synlig i vinduet, må du ta kontakt med en IT-administrator i kommunen, eller leverandør av programvaren.
Merk! Filtypen må være en zip-fil
4. Når filen er lagret vil det ikke fremkomme noen status på overføringen. Du tar ut minnepennen og setter den inn i en pc med tilgang til EVA Admin
Import tellefil i EVA Admin
Minnepennen settes inn i en pc med nettverkstilgang og tilgang til EVA Admin.
1.Valgansvarlig som lagret filen må logge på EVA Admin.
2. Klikk på menypunktet "Importer fil fra EVA Skanning" under Opptelling.
3. Klikk på "Velg fil til opplasting".
4. Klikk på "Bla gjennom".
5. Lokaliser filen du skal laste opp, marker den og klikk "Åpne", eller dobbeltklikk.
6. Klikk på "Last opp fil".
7. Filen legger seg nå i kø for behandling.
8. Gå til "Administrer opptellinger" og sjekk at resultatet har kommet inn i opptellingskategorien.