Det meste av innholdet på valgmedarbeiderportalen er nå oppdatert og i tråd med ny valglov og valgforskrift.
Noe arbeid gjenstår fortsatt. Dette gjelder i hovedsak brukerveiledningen for EVA.
Du kan lese mer om EVA Skanning og de fire underapplikasjonene den består av i denne artikkelen
Benytt ALT+TAB
EVA Skanning inneholder 4 underapplikasjoner. Når du benytter kioskmodus, har du ingen mulighet til å gå tilbake til et skrivebord. Du har bare tilgang til de 4 applikasjonene. Hvis du skal bytte mellom applikasjonene, trykk på ALT+ TAB samtidig og du får opp vinduene og kan skifte mellom disse.
Du får ikke frem alle funksjoner i vinduet for skjerm nr 2.
EVA Stikkprøve har en del begrensninger i utformingen i kioskmodus, blant annet er den ikke dynamisk mot ulike skjerminnstillinger for skjerm nr 2. Da kan det oppstå en situasjon hvor skjerminnstillinger begrenser muligheter. For å løse dette, må du dra ut kobling mellom pc og skjerm. Endring av skjerminnstillinger må skje via skjerm.
Mellomrom i strekkodefeltet
Både i EVA Skann og EVA Stikkprøve benyttes det strekkodeleser. Noen ganger kan det hende at du skanner strekkoden uten at noe skjer. Sjekk om det er et mellomrom i starten av feltet. Merk at det tar noen sekunder fra skanning av strekkoder og til neste vindu åpner seg.
Ingen kontakt mellom skanner og EVA Skanning
Mer informasjon finner du på siden: Feilsøkingstips - får ikke kontakt med skanner eller skanner starter ikke
Mat skanner med pene bunker
Legg inn alle sedlene samme vei (med unntak av punktet under), bank bunken slik at de ligger pent oppå hverandre og pass på å legge bunken helt inn slik at skanneren lettere får tak i sedlene.
Snu avkryssingsstemmesedlene ulike veier før skanning
Avkryssingsstemmesedler med blindeskrift kan skape utfordringer ved skanningen, som for eksempel papirkrasj, eller såkalt "double feed". Når to eller flere avkryssingsstemmesedler ligger etter hverandre i bunken, gjør blindeskriften at de fester seg i hverandre og skanneren drar inn flere ark samtidig.
Hvis du har mange slike stemmesedler, kan det være nyttig å snu stemmesedlene, slik at de ikke ligger samme vei. Legg de gjerne mot hverandre (med punktskriften mot hverandre). EVA Skanning vet hva som er opp ned på seddelen og vil snu de rett vei i systemet.
Slett telling om du har problemer med skanning
Hvis du har du startet en telling og fått problemer med kontakten mellom PC og EVA Skanning, så kan dette problemet skyldes tellingen som er startet. Slett tellingen og start på nytt.
Overføring til EVA Admin feiler
Hvis du får feilmelding eller problemer med overføringen, finner du utfyllende informasjon på siden:
Hvorfor er denne kommet til verifisering?
Sjekk alltid hele stemmeseddelen hvis det ikke er åpenbart hva som er årsaken til at seddelen har kommet til verifisering.
Ingen godkjent foreløpig telling
Dersom det ikke foreligger en godkjent foreløpig telling i EVA Admin ved overføring av endelig telling, så vil du få en feilmelding ved overføring.
Pålogging utgått på tid
Hvis du har vært kontinuerlig pålogget EVA Jobbstyring over en veldig lang periode (24 timer), så vil du ikke få lov til å overføre telling til EVA Admin. Du må da avslutte EVA Jobbstyring og logge på på nytt.
Teknisk feil
Hvis denne feilmeldingen vises, har vi ingen kjent årsak til hvorfor overføringen feilet. Teknisk personell må undersøke nærmere hvorfor den feilet.
Signering med buypass kort «Finner ikke sertifikatet ditt»
Hvis du ikke har buypass stasjonen koblet til PC, eller du ikke har satt inn buypass kortet vil du ikke kunne overføre endelige tellinger eller lagre
Får beskjed om at serienummer ikke er registrert
Buypass-sertifikatenes serienummer må være registrert i EVA Admin hvis man skal overføre tellinger fra skanning til EVA Admin. Dette serienummeret kan nå oppdateres av valgansvarlig.
For å sjekke Buypasskortets serienummer manuelt, gjør du følgende:
Merk! Buypasskortet må være satt inn i pc eller kortleser.
Serienummeret er på dette formatet: 9578-4050-xxxxxxxxx eller UN:NO-9578-4050-xxxxxxxxx
Slik legger du inn serienummer:
Gå til menyvalget "Administrer brukere" i EVA Admin. Velg brukeren som skal oppdateres. Feltet for sertifikatserienummer finnes nederst i bildet. Legg inn rett serienummer og trykk "Lagre".
Merk! Få med hele serienummeret inkludert eventuelle bokstaver.
Beskjed om å sette inn annen persons buypass kort ved signering
Hvis PC som buypass stasjonen er koblet til har vært i dvale modus, eller buypass stasjonen har blitt fjernet og lagt til igjen med ny bruker kan du få denne meldingen når du forsøker å gjøre en overføring.
Når en ny overføring foretas vil du få informasjon som dette i EVA Jobbstyring:
Om overføringen ikke lar seg gjennomføre etter at buypass stasjonen er koblet til på nytt og ditt personlige buypass kort er lagt inn i stasjonen. Kan du gjøre følgende:
Første gang du logger inn i EVA Skanning må du velge skannermodell før du kan starte med skanning.
Når skanneren er koblet korrekt til EVA Skanning og er klar til skanning ser man følgende symbol (grønn USB pin) i listen ved modellnavnet til skanneren:
Hvis dialogboksen er uten grønn USB pin, som under, mangler du kontakt med skanner
Feilmelding om ReadSoft
Enkelte kommuner har opplevd å få feilmelding nr 4000 fra Readsoft under skanning, slik at de ikke kommer videre i skanningen.
De må slette stemmesedlene som er skannet og slå av og på skanneren. Noen tilfeller er det også behov for å slette kassen i jobbstyring og starte på nytt.
Andre årsaker til at skanner ikke har kontakt med pc
I enkelte tilfeller gjenkjenner ikke EVA Verifiser hvilket parti stemmeseddelen tilhører, slik at verifiserer må hente opp navn på parti og hake av for at seddelen skal kontrolleres for rettelser.
På grunn av en feil i EVA Verifiser, så vil det være behov for visuell kontroll av rettelser og slengere. Selv om verifiserer får opp den grønne boksen som sier at verifisering er fullført, så er ikke rettelsene på stemmesedlene tatt med. Dette gjelder i de situasjoner hvor seddel med kandidatnavn ikke gjenkjennes under skanning.
Fremgangsmåte
Sjekk hele stemmeseddelen og velg korrekt partinavn i nedtrekkslisten:
Markér at seddelen skal sjekkes for rettelser:
Her ligger feilen i EVA Verifiser. Selv om du krysser av for rettelser, så gjennomfører ikke EVA Verifiser ny verifisering av rettelser. Du må derfor gjennomføre dette manuelt.
Klikk på knappen "Videre":
Du kan nå visuelt vurdere personstemmer og slengere ved å trykke på de blå pilknappene oppe til venstre i verifiseringsbildet:
Antall sider du kan bla i, er avhengig av type stemmeseddel. Om stemmeseddelen er en-falset eller to-falset, og hvilket valg du arbeider med.
"Administrer opptellinger" er siden hvor opptellingsarbeidet bør administreres. Den gir en oversikt over alle opptellingskategorier og hvor langt opptellingsarbeidet har kommet. Man navigerer direkte til hver av opptellingkategoriene ved å klikke på "Vis" til høyre for opptellingskategorien. Knappen som tar deg til rapporterting til media gir også fortløpende beskjed når du må rapportere til media.
Oversikt over tellinger
Hvordan valgtingsstemmer ordinære skal telles avhenger av kommunens opptellingsmåte. Dette vil gjenspeiles i oversikt over tellinger ved å trykke på pilen foran opptellingskategorien Valgtingsstemmer ordinære.
Når en stemmeseddel blir foreslått forkastet i verifiseringen blir bildet av denne stemmeseddelen overført til EVA Admin sammen med telleresultatet fra denne kretsen/tellekategorien.
Det er valgstyret som formelt skal behandle de foreslått forkastede stemmesedlene.
Endelig telling må være godkjent før du får behandle de skannede forkastede stemmesedlene.
Bruker du menypunktet "Administrer opptellinger" har du til enhver tid oversikt over hvilke tellinger som ikke er godkjent/er godkjent og hvilke kategorier/kretser som har foreslått forkastede stemmesedler.
Det er også mulig å velge den enkelte tellekategori under "Legg inn stemmetall for", samt menypunktet "Behandle skannet forkastede stemmesedler" under "Forkastelser".
I denne beskrivelsen blir "Administrer opptellinger" benyttet.
I bildet under er det overført tellinger for forhåndsstemmer ordinære. Foreløpig og endelig telling er godkjent*, Etter at endelig telling er godkjent kan de 3 forkastede stemmesedlene behandles av valgstyret ved å klikke på lenken "Forkastede" under kolonnen "Handling".
Det er 3 stemmesedler som er foreslått forkastet i skanningen. Godkjenning av tellinger er lik uansett tellekategori/krets eller om man teller manuelt eller skanner.
* Husk at det er i godkjenningsbildet ved foreløpig telling forhåndsstemmer ordinære at en skriver inn det antall stemmer som skal legges til side for å telles sammen med Sent innkomne forhåndsstemmer. Når en overfører en telling fra Skanning til Admin låses feltet slik at det ikke skal være mulig å endre på tallene manuelt, men dette feltet vil ikke bli låst da det må legges inn tall manuelt her.
Når du klikker på lenken Forkastede får du opp vinduet nedenfor.
Her er en oversikt over de stemmesedlene som er foreslått forkastet i skanning på Forhåndsstemmer ordinære. I tabellen "Foreslått forkastede" er en oppsummering av antall som er foreslått forkastet med årsak.
Hvis stemmeseddelen ikke skal forkastes likevel og godkjennes skal stemmeseddelen fordeles på parti eller blank som du ser nede til venstre i vinduet.
I tabellen til høyre under forkastede stemmesedler er hver enkelt stemmeseddel listet opp. Klikker du på den første lenken (tallet) som står fremfor forkastelsesgrunn, får du opp stemmeseddelen som er foreslått forkastet og overført fra skanning sammen med telleresultatet. Du kan se begge sider av stemmeseddelen.
Klikker du på den andre lenken (Endre) som står etter forkastelsesgrunn, kan du endre forkastelsesgrunn eller godkjenne stemmeseddelen som en gyldig stemmeseddel. Hvis stemmeseddelen godkjennes må det også velges parti og om det er en rettet eller urettet stemmeseddel.
Når alle de foreslått forkastede stemmesedlene er gjennomgått, klikker man på "Godkjenn" helt nederst på siden.
Ved et stortingsvalg er lenken "Registrer rettede stemmesedler" aktiv for fylkeskommunene og de kan klikke på den om det er aktuelt å oppheve en forkastet stemmegivning og foreta rettinger på stemmeseddelen. Dette er vinduet for manuelt å registrere endringer som er foretatt på stemmeseddelen.
Når de forkastede stemmesedlene er godkjent kan du gå tilbake til vinduet for "Administrer opptelling" og du ser du har fått grønne haker på rekken for forhåndsstemmer ordinære.
Hovedfunksjonene til EVA Jobbstyring er å starte, overvåke, avslutte og overføre tellinger.
EVA Jobbstyring benyttes for å administrere skanning og opptelling av stemmesedlene. Valgkonfigurasjonen i EVA Admin er utgangspunktet for oppsettet i EVA Jobbstyring, som for eksempel om kommunen teller samlet eller kretsvis, navn på kretser og opptellingskategorier.
1. Start EVA Jobbstyring
2. Klikk "Logg inn med ID-porten"
3. Bekreft sertifikat, velg innloggingsmetode, og deretter hvilket valg du skal telle. For mer detaljer om innlogging, se egen artikkel i brukerveiledningen.
4. Hovedbildet i EVA Jobbstyring viser opptellingskategoriene i faner. Fanen som er aktiv er hvit, mens de andre fanene er sorte.
I noen tellekategorier kan man filtrere hvilke kretser man vil se. Dette er en funksjon som er mest aktuell for større kommuner og fylker. Filtreringen gjøres ved å skrive i tekstboksen som man ser på bildet under. Trykker man på "Tøm" nullstilles filteret, slik at man får tilbake visning av alle kretsene.
Her er det fanen Valgtingsstemmer ordinære som er aktiv:
Starte telling
1. Klikk på fanen for kategorien som skal telles (i dette eksempelet "Forhåndsstemmer ordinære")
2. Klikk på "Start endelig telling"
Foreløpig telling gjennomføres manuelt og legges manuelt inn i EVA Admin. I EVA Skanning er det ingen tekniske hindringer fra å gjøre endelig telling før man gjør en foreløpig telling, man kan i prinsippet gjøre mange endelige tellinger i EVA Skanning. Det er likevel ikke mulig å overføre en endelig telling til EVA Admin, før valgansvarlig har lagt inn og godkjent den foreløpige tellingen. Det er først når man overfører tellingen til EVA Admin og godkjenner den, at tellingen blir en del av valgresultatet.
3. Etter at man har klikket på "Start endelig telling" er kassen klar for å telles med hjelp av applikasjonen EVA Skann. Se veiledning for EVA Skann i neste punkt i brukerveiledningen.
Bildet i EVA Jobbstyring når kassen er klar for telling med EVA Skann.
4. Når kassen(e) er ferdig skannet vil man i EVA Jobbstyring kunne se at status for den aktuelle kassen er oppdatert. Informasjonen i EVA Jobbstyring oppdateres hvert halvminutt. For å være sikker på at du ser oppdatert informasjon, kan du selv trykke F5 for å tvinge frem en oppdatering. Du vil få en oversikt over antall stemmesedler som manuelt må verifiseres.
Bildet i EVA Jobbstyring når kassen inneholder stemmesedler som manuelt må verifiseres. Knappen "Slett tellingen" er aktivert dersom det er behov for å slette telling og starte på nytt.
5. Når kassen er ferdig verifisert i EVA Verifiser, endres status til "Klar for ferdigstilling" og knappen "Ferdigstill telling" blir blå. Først når du har status "Klar for ferdigstilling", er kassen klar for en eventuell stikkprøve.
6. Når du klikker på knappen "Ferdigstill tellingen" er tellingen ferdig. Filen med resultatet er klar for overføring til EVA Admin. Knappen "Slett tellingen" er deaktivert, det er ikke mulig å slette tellingen.
Knappen "Start endelig telling" blir igjen synlig. Denne benyttes dersom det er behov for ny telling, for eksempel dersom det er avvik mellom foreløpig telling og endelig telling og valgstyret ønsker ny maskinell telling. Det er ikke mulig å starte flere tellinger i samme opptellingskategori.
Under menyen "Overføring til EVA Admin" finner du tellinger som er klare til å overføres. Ved å klikke på tellingen får du opp et kort sammendrag av tellingen samt noen valg.
7. Når man overfører telling til EVA Admin vil man bli bedt om å taste inn PIN-koden til det Buypass-kortet som står i datamaskinens kortleser. Alle tellefilene må signeres med et personlig buypasskort. Les mer om buypasskort.
8. Når overføring er utført vil det i statusfeltet stå "Ferdig", samt dato og tidspunkt for når tellingen ble overført. Merk at overføringen kan ta noen sekunder å fullføre. Hvis overføringen tar veldig lang tid eller det av andre årsaker er vanskelig for EVA Jobbstyring å sjekke status på overføringen, så er det greit å sjekke menypunktet "Administrer opptellinger" i EVA Admin for å se om tellingen er overført.
1. Dobbeltklikk på ikonet til EVA Skann som ligger på skrivebordet
2. Velg skannermodell, det skal være et grønt minnepennikon på skanner som er koblet til. Dersom dette mangler, slå av og på pc-en.
Teknisk personell skal ha testet at skanner fungerer etter installasjon. Ta kontakt med din leverandør eller IT-avdelingen dersom du fortsatt har problemer.
3. Når du starter EVA Skann tar dette litt lenger tid enn for EVA Jobbstyring og EVA Verfiser. Det vil også "blinke" forbi en del vinduer mens programmet gjør seg klart.
4. Klikk på Logg inn med ID-porten og fullfør pålogginsprosessen.
5. Under ser du startbildet til EVA Skanning. Markøren står automatisk plassert i den første tekstboksen for å registrere strekkoden fra strekkodeleseren.
6. Les inn strekkodene med strekkodelseren
Når den første strekkoden er lest, hopper markøren til neste tekstboks og stiller seg klar til å ta i mot neste strekkode
7. Når siste strekkode er lest går systemet automatisk videre til et informasjonsbilde for kassen. Her får du oversikt over hvilken kasse det er, hvor mange kasser det er totalt, hvilken kommune, krets, tellekategori, hvilket valg det er og hvilken telling det er. Merk at hvis tellingen ikke er igangsatt i EVA Jobbstyring eller av en eller annen årsak ikke klar, vil man få melding om dette umiddelbart, og man blir stående i registrer strekkode-bildet.
8. Klikk "Start skanning", og skanningen vil starte etter ganske kort tid.
Når skanningen pågår vil en se skifte av stemmesedler i høyre del av vinduet etter hvert som sedlene leses av skanneren.
9. Når det er tomt for sedler i innskuffen på skanneren får man flere valg. En kan da velge å legge flere sedler i innskuffen og "Skann flere sedler fra samme kasse", eller man kan klikke på "Alle sedlene i kassen er skannet", og kassen lagres. Trykker man på "Slett alle skannede sedler i kassen og skann på nytt" slettes innholdet i kassen og man kan skanne kassen på nytt.
Hvis man ved et uhell trykker på "Skann flere sedler i kassen og skann på nytt" og likevel er ferdig med kassen, kan du i neste feilsituasjon avbildet under trykke "Fortsett skanning". Du vil da få opp "Ferdig med skanning av bunken"-dialogen igjen (avbildet over) og kunne avslutte kassen denne gangen.
10. Har du ikke flere stemmesedler som skal skannes, så klikk "Alle sedlene i kassen er skannet"
Kassen avsluttes og lagres, og EVA Skann stiler seg klar til å lese neste strekkode.
Avbryt skanning
Hvis man av en eller annen grunn må stoppe skanningen som pågår kan man trykke på knappen "Avbryt skanning" . Denne funksjonen stopper skanningen umiddelbart og sletter kassen du har skannet.
Sette en kasse som tom
Det er to måter å sette en kasse som tom. Den ene er i EVA Jobbstyring og den andre er i EVA Skann.
I EVA Skann: hvis du har strekkodelappen kan du lese den inn med strekkodelseren i EVA Skann. I infoskjermen om kassen, trykk på "Registrer som tom kasse".
Du får opp et varsel som bekreftet at kassen er registrert som tom.
Papirkrasj
Når det oppstår papirkrasj eller dobbelmating av papir i skanneren stopper den opp og viser følgende melding:
Som regel må man gjøre følgende:
Stemmesedler tolkes maskinelt under skanning. EVA Skanning inneholder forretningsregler som samsvarer med valgloven og valgforskriften. Dersom EVA Skann ikke klarer å tolke en stemmeseddel entydig, sendes den videre for manuell vurdering i EVA Verifiser. Forretningsreglene finner du i systemdokumentasjonen for EVA Skanning.
Årsaker til at stemmeseddel sendes til EVA Verifiser kan blant annet være:
De utpekte ansvarlige i rollen må være godt kjent med valglov og forskrift. I EVA Verifiser skal valgmedarbeiderene vurdere stemmeseddelen og foreta rettinger manuelt før den godkjennes. Dersom stemmeseddelen vurderes at den skal forkastes vil den sendes videre til valgstyret for behandling av forkastelser.
1. Start EVA Verifiser
2. Påloggingsprosess for EVA Verifiser er lik som for eksempel EVA Jobbstyring. Først identifiserer du deg gjennom ID-porten, velg deretter valghendelse som skal verifiseres.
3. Startbildet for EVA Verifiser kan deles i to kolonner:
Bruk F5 eller trykk på Valglogoen for å oppdatere informasjonen på startskjermen.
Kassene fortsetter å være i kolonne "Sedler som er ferdig verifisert" helt til tellingen er ferdigstilt. Det vil si at man har mulighet til å gjøre om på "sine" verifiserte sedler helt til ansvarlig for EVA Jobbstyring har ferdigstilt tellingen.
Systemet lar flere brukere verifisere innenfor samme kasse. Er det flere som verifiserer kan de oppleve at i en kasse verifiserer operatør 1 stemmeseddel 1, 3, 7 og 14 mens operatør 2 verifiserer seddel 2, 4, 5, 6 og så videre. Verifiseringsoperatøren må derfor ta stilling til hvilken kasse som det skal plukkes sedler fra i startskjermen. Dette er spesielt nyttig hvis man ønsker en viss prioritering i opptellingssenteret (feks at man gjør ferdig en spesiell krets før en annen osv).
Merk! Det er ingen funksjon i EVA Skanning for selve prioriteringen av kasser; dette foregår utelukkende som en manuell rutine eller ved direkte kommunikasjon mellom medarbeiderne i opptellingssenteret. Kommune og fylkeskommune må selv lage en rutine for hvordan de ønsker å gjennomføre prosessen i EVA Verifiser.
Hver seddel blir låst til operatøren når den dukker opp på skjermen. Husk derfor på at du fullfører verifiseringen før du forlater maskinen eller at man går eksplisitt tilbake til startbildet i EVA Verifiser, som man kan gjøre hele tiden ved å klikke på valgikonet.
Etter hvert kan det bli mange kasser til verifisering og det kan bli vanskelig å finne den ene kassen du skal prioritere å verifisere. Da kan du bruke feltet over "Sedler som må verifiseres" til å filtrere listen.
4. Når du er ferdig med å verifisere alle sedlene i én kasse kommer du til et skjermbilde der du har følgende valg:
Verifisering av stemmesedler
Første gang man verifiserer en seddel kommer det opp et skjembilde med informasjon om hurtigtaster. Dette er tips for hvordan bruke tastaturet i stedet for musen i verifiseringen. Systemet er optimalisert for god tastaturbruk, som er en fordel både med tanke på effektivitet og ergonomi. Når man lærer seg bruken av disse knappene går verifiseringen veldig effektivt. Det anbefales at man bruker litt tid på å sette seg inn i disse snarveiene.
Dette tipsbildet kommer opp helt til du velger "Ikke vis denne meldingen igjen".
Hovedbilde for verifiseringen
Verifiseringsbildet er todelt. Verifiseringsapplikasjonen vil hele tiden vise den delen av seddelen som trenger verifisering, så lenge det er noe igjen på seddelen som trenger verifisering. Når operatøren har fullført alle verifiseringsoppgavene, kan han trykke "Neste" for å gå til neste seddel.
Verifiseringen foregår i en "systemflyt", hvor man automatisk blir ledet til neste felt som EVA Skanning forventer er neste steg i verifiseringen. Samtidig kan man hele tiden bryte ut av denne "systemflyten" og gjøre andre endringer. Ønsker man å gå inn i "flyten" igjen, kan man trykke på F12-tasten på tastaturet, eller trykke på Status-lenken.
Stemmeseddelen blir delt opp i "sider". Med sider mener man her de forskjellige delene av seddelen, altså stempelsiden, seddelnummer/partisiden, personstemmesidene, slengersiden osv. Antall sider og hva de inneholder varierer selvsagt etter hvilket valg man teller og hvordan seddelen faktisk ser ut.
I venstre del av vinduet er selve redigeringsfeltene for den delen av seddelen som trenger verifisering.
I høyre del av vinduet ser man et bildeutsnitt som skal gi operatøren et grunnlag for å treffe en beslutning.
Eksempelet over viser hvilke funksjoner som benyttes under manuell verifisering
Eksempelet under viser en slengerside ved kommunestyrevalg:
Eksempel på renummerering og stryk under stortingsvalg:
Øverst i vinduet finner man informasjon om hvilken kategori eller krets man verifiserer, og hvilken kasse det er. Rett til høyre for dette igjen finner en informasjon om hvem som er pålogget, hvilken kommune/fylke en teller/verifiserer for og hvilket valg det gjelder.
Når stemmeseddelen er ferdig verifisert kommer dette tipset opp inntil du eventuelt velger å skjule det.
Angremulighet
Gjør man en feil, er det mulig å klikke seg tilbake til sedler du allerede har verifisert. Dette gjelder kun de sedlene du selv har verifisert, og den muligheten er kun tilgjengelig fram til tellingen ferdigstilles i EVA Jobbstyring.
Zoom i verifiseringen
Når en stemmeseddel kommer opp til verifisering får man et bilde av stemmeseddelen i høyre del av vinduet. Når man peker på stemmeseddelen (av og til må en klikke for å aktivere) vil det nederst i høyre hjørne fremkomme tre ikoner som representerer zoom-funksjonaliteten.
Ikon nummer 1 - Flytte på stemmeseddelen i vinduet
Ikon nummer 2 - Kan klikke ned og dra en firkant rundt området en ønsker å zoome inn - standardinnstilt på at denne er aktiv
Ikon nummer 3 - Tilbakestille stemmeseddelen. Det vil si at en ser hele seddelen i vinduet.
Vis seddel i eget vindu
Når man får en stemmeseddel til verifisering får man under bildet av stemmeseddelen i høyre del av vinduet en lenke som heter "Vis seddel i eget vindu". Når en klikker på denne får man opp stemmeseddelen i et eget vindu. Merk at den anbefalte arbeidsmodusen når det gjelder verifisering er at man alltid bør se på hele seddelen ved eventuell verifisering.
Øverst i høyre hjørne er et eget panel med funksjoner for å se nærmere på stemmeseddelen. I tillegg til tidligere nevnte funksjoner kan du her rotere, samt snu og vende på stemmeseddelen.
Panel med zoom funksjoner:
Rullelinjen (slider) brukes til å rotere seddelen:
Knappene med + og - på brukes for å zoome inn og ut. Klikk først på knappen, deretter det stedet i dokumentet du vil zoome på:
Ukjent stemmeseddel
Hvis skanneren ikke gjenkjenner stemmeseddelen kommer det opp en melding med spørsmål om det er en gyldig stemmeseddel. Siden skanningen er basert på å gjenkjenne visse deler av seddelen, så kan det hende at trykte sedler ikke blir gjenkjent, f eks hvis det er smuss på seddelen eller at seddelen har blitt brettet eller skannet skjevt inn i skanneren. Ikke trykte stemmesedler som A4-ark eller andre, vil ALLTID komme til verifisering i endelig telling.
Når seddeltypen er ukjent må verifiserer ta stilling til alle aspektene ved seddelens gyldighet.
For at det skal være en gyldig stemmeseddel må det framkomme hvilket parti vedkommende stemmer på og hvilket valg stemmen tilhører, i tillegg til at den må være stemplet. Hvilket valg og hvilket parti må selvsagt også stemme overens med det valget som telles til enhver tid.
Denne meldingen kommer hver gang systemet har oppdaget en ukjent seddel, inntil du velger å skjule meldingen.
Ved en ukjent stemmeseddel får man i høyre del av vinduet opp både forside og bakside av stemmeseddelen/arket som er skannet. Det første spørsmålet er om det finnes stempel på stemmeseddelen. Svarer du Nei blir stemmeseddelen forslått forkastet med årsak manglende stempel.
I eksempelet på bildet under har stemmeseddelen stempel, så man velger" Ja" på riktig stempel
Neste punkt på verifiseringen av en ukjent seddel er å ta stilling til parti:
"Sjekke seddel for rettinger?" (er du usikker på hva du skal svare her, trykk informasjonsknappen og les teksten)
Sideantallet i øvre venstre hjørne endrer seg etter som man velger parti. Svarer man "Ja" på sjekke rettinger, må man legge inn eventuelle personstemmer/renummereringer/stryk. Tilgjengeligheten for dette valget varierer selvsagt basert på hvem som teller, hvilket valg, og hvilken telling det er. For eksempel vil man som kommune ved stortingsvalg ikke ta stilling til renummereringer og stryk, og dermed heller ikke få valget om å "sjekke rettinger".
Automatisk verifisering
Ved Stortingsvalg vil man som fylke kunne oppleve å få følgende dialog når man verifiserer sedler:
Slik vil seddelen vises i verifisering:
Denne funksjonen er laget for å avhjelpe situasjoner der parti/stemmeseddelnummer ikke kan leses, og velgeren har gjort renummereringer og strykninger. Systemet vil ikke vite hvor mange kandidater det er på listen før verifiseringsoperatør bestemmer seg for parti. Når operatøren derimot har bestemt seg for parti, så kan systemet automatisk verifisere informasjonen angitt i renummereringsfeltene. Merk at operatøren må alltid lagre seddelen i etterkant ved å trykke "Neste". Dette betyr også at operatøren har en mulighet til å se over endringene en gang til.
Tips! Runding med "i"
På enkelte menyer er det en runding med en "i". Her vises tips som kan gi deg god informasjon.
For eksempel denne: Sjekke seddel for rettinger?
Eller denne: Hvilke partier som stiller til valget
Bunkeplassering
Av og til kan man ønske å finne igjen papirseddelen for å ta den nærmere i øyesyn. Under bildet av stemmeseddelen i høyre del av vinduet er det en lenke som heter "Bunkeplassering". Her vil du få opp hvor i kassen denne seddelen mest sannsynlig ligger. Dette forutsatt at skanneroperatøren legger stemmesedlene i kassen igjen i den rekkefølgen de er skannet, så en viss disiplin i skanningen er påkrevd. Et annet tips kan være å se på bildet av seddelen i fullskjerm og notere seddel-ID, som unikt identifiserer seddelen.
Blank stemmeseddel
EVA Skanning godkjenner alle blanke stemmesedler maskinelt, forutsatt at stempel og seddelnummer er gyldig og kan avleses. Blank stemmeseddel vil bare komme til verifisering dersom velger har skrevet noe på den. En helt ordinær blank stemmeseddel uten noen markeringer vil ikke komme til verifisering.
Det er viktig at man ser på hele stemmeseddelen før man eventuelt setter den til Blank stemmeseddel. For å se hele seddelen klikker man på lenken "Vis seddel i eget vindu" som finnes rett under bildet av stemmeseddelen, på høyre side av skjermen. Man vil i tillegg få en tilpasset beskjed på venstre side med instruksjoner om hva man bør gjøre i dette tilfellet:
Stemmeseddel fra en annen kommune/fylke
Velgere som stemmer i andre kommuner enn den de er hjemmehørende i, benytter gjerne en avkryssingsstemmeseddel for å stemme, men de kan også benytte trykte stemmesedler som er produsert for annen kommune eller fylke. Hvis partiet på seddelen stiller liste i din kommune/fylkeskommune tolkes dette under EVA Skann som en godkjent stemme for dette partiet. Eventuelle personstemmer, renummereringer og strykninger vil ikke bli tellende.
Hvis partiet derimot ikke stiller liste i din kommune/fylkeskommune, eller mangler stempel, vil den komme opp til verifisering, og du vil få opp alternative forkastelsesgrunner. I dette tilfellet vil verifiserer velge årsaken: "Parti/gruppe stiller ikke liste".
Avkryssingsstemmeseddel
I vinduet under er et eksempel hvor EVA Skanning ikke har klart å tolke velgers intensjon på en avkryssingsstemmeseddel. Det er viktig å bruke "Vis seddel i eget vindu" for å kontrollere/sjekke hele seddelen.
Stemmeseddel i "limbo"
Når en verifiseringsoperatør jobber med en bestemt seddel er denne seddelen låst til denne operatøren. Hvis verifiseringsprogrammet eller systemet av en eller annen grunn skulle brått bli avsluttet mens man har sedler oppe på skjermen til verifisering, eller at en på annen måte mister kontakten med programmet, havner den seddelen som stod oppe på skjermen i en slags limbo eller mellomtilstand i systemet. En slik seddel er ikke ferdig verifisert, men heller ikke klar til verifisering.
Dette oppdager man gjerne når en kasse står med status "Til verifisering", og det er bare 1 seddel som er til verifisering, men du finner ikke denne kassen i EVA Verifiser. Den/disse sedlene må da låses opp. Denne operasjonen gjøres i EVA Jobbstyring.
1. Klikk på lenken til aktuell kasse
2. Du får opp denne menyen med valget "Lås opp/tilbakestill 1 sedler i verifisering". Klikk på lenken.
3. Du får opp denne bekreftelsen på at sedlene nå er låst opp / fristilt. Klikk på "Lukk"
4. Når du nå klikker deg over til EVA Verifiser igjen og oppdaterer skjermbildet (F5) vil kassen ligge klar til verifisering.
Det er viktig at skanneroperatøren har kontroll på stemmesedlene og kassene som telles slik at man ikke mister kontroll på hvilke stemmesedler som er skannet og ikke skannet. Hvis en skanneroperatør gjør en feil i skanningen og for eksempel legger samme bunke inn i skanneren to ganger, eller at det på grunn av andre årsaker finnes duplikate sedler i tellingen, så har EVA Skanning en egen duplikatkontroll som vil kunne oppdage dette.
Duplikatkontrollen sjekker det såkalte seddel-ID feltet på stemmesedlene. Dette nummeret er et løpenummer slik at alle trykte sedler i Norge har unik seddel-ID. Hvis ikke seddel-ID feltet blir gjenkjent av skanneren, for eksempel på grunn av andre feil på seddelen som umuligjør gjenkjenning eller at papiret kommer skjevt inn i skanneren eller lignende, så vil ikke seddelen kunne oppdages i duplikatkontrollen.
Hvis systemet oppdager at det er duplikater i en krets, kan man ikke gå videre til verifisering før man i EVA Jobbstyring har tatt stilling til duplikatene.
1. Klikk på Behandle duplikater
2. Du får nå noen valgmuligheter. Her må du ta stilling til hva du vil gjøre, og eventuelt undersøke hvorfor det har oppstått duplikater. Er det en skanneroperatør som har gjort en feil? Er det noen som har blandet sammen kassene? For å få den totale oversikten og se hvordan sedlene fordeler seg i kassene, så må du klikke på linken som indikerer dette.
3. Hvis du velger å gå inn og se på sedlene, kan du bla mellom bildene av sedlene, snu sedlene, og evt undersøke forskjellige egenskaper med sedlene. Sjekk for eksempel stempelet - er stempelet på samme sted på to sedler som har identisk seddel-ID?
4. Når du har bestemt deg for hva du vil gjøre og lukker seddelvisningen, velger du løsningen som passer situasjonen og trykker "Fullfør behandling av duplikater".
I dette eksempelet valgte vi "Slett alle kasser".
Når du kommer tilbake til EVA Jobbstyrings hovedvindu vil tellingen være oppdatert med de eventuelle endringene du bestemte deg for (for eksempel slette alle kassene og gjøre skanningen på nytt).
Merk! Det er ikke mulig å slette de sedlene du ser er duplikater. Man må skanne hele kassen på nytt.
EVA Jobbstyring er knyttet sammen med valgadministrasjonsystemet EVA Admin og benyttes ved overføring av resultater til EVA Admin.
Dersom EVA Admin av ulike uforutsette årsaker blir utilgjengelig for overføring av resultat (nettsiden svarer ikke, problemer i systemet eller andre avhengigheter, eller at man har mistet tilgangen til internett), må kommunen/fylkeskommunen skanne videre i nødmodus.
Nødmodus aktiveres fra EVA Jobbstyring, og logges i systemet. Det er tydelig for jobbstyrer når en opptelling er helt/delvis talt i nødmodus. Nedenfor vises fremgangsmåten for å skanne i nødmodus.
Merk! For å overføre et telleresultat fra EVA Jobbstyring til EVA Admin i kioskmodus, må du ha tilgang til en minnepenn. Denne minnepennen må være "hvitlistet" under herdingsprosessen av jobbstyringsdatamaskinen. Installasjonsveileder for EVA Skanning gir mer informasjon.
Konfigurere nødmodus
1. Start EVA Jobbstyring
2. Klikk Start nødmoduskonfigurasjon når påloggingsvinduet kommer opp
3. Ved innlogging vet ikke systemet hvem som skal bruke det, så ved aktivering må det markeres for hvilken kommune/fylkeskommune det skal telles for.
Velg om du skal telle som kommune eller som fylke og klikk "Neste"
4. Klikk på fylket og eventuelt sett hake ved den kommunen du skal telle for og klikk "Neste"
Er det et skannsenter er det fullt mulig å sette hake ved alle kommunene som deltar i skannsenteret.
5. Skriv inn ditt fulle navn og klikk Aktiver nødmodus
Du har nå i innloggingsbildet i EVA Jobbstyring fått en lenke nederst på midten som heter "Pålogging nødmodus"
6. Klikk "Pålogging nødmodus"
7. Skriv inn ditt fulle navn og klikk "Logg på"
8. Når du har valgt valghendelse i EVA Jobbstyring, vil du helt øverst til høyre ved navnet ditt se at du nå teller i nødmodus.
Når tilgangen til EVA Admin er tilgjengelig igjen kan nødmodus deaktiveres.
Man klikker da deaktiver nødmodus, lukker hele programmet og logger inn på nytt ved bruk av ID-porten.
Logge på EVA Skann og EVA Verifiser
Når nødmodus er aktivert vil en i EVA Skann og EVA Verifiser få tilgang til lenken Pålogging nødmodus i påloggingsbildet.
Skanning, verfisering og jobbstyring forgår helt likt som om man var logget inn på ordinær måte.
Forskjellen er hvordan man overfører telleresultatet til EVA Admin. I nødmodus må du lagre filen og importere denne manuelt i EVA Admin.
Fremgangsmåte for nedlasting og import av tellefil:
Lagre tellingen som fil
1. Ferdigstill tellingen som skal importeres i EVA Admin og klikk på lenken for "Endelig telling"
2. Klikk på knappen "Lagre som fil", Når nødmodus er aktivert er knappen "Overfør telling til EVA Admin" deaktivert.
2. Ved lagring av fil må filen også signeres med den 4-sifrede buypass-koden.
Merk! Valgansvarlig som lagret filen, må være den som er pålogget og som importerer filen i EVA Admin.
3. Lagre filen på en minnepenn. Systemet lager et forslag til filnavn, dette kan du endre hvis du ønsker. Dersom du mangler en minnepenn, eller minnepennen ikke blir synlig i vinduet, må du ta kontakt med en IT-administrator i kommunen, eller leverandør av programvaren.
Merk! Filtypen må være en zip-fil
4. Når filen er lagret vil det ikke fremkomme noen status på overføringen. Du tar ut minnepennen og setter den inn i en pc med tilgang til EVA Admin
Import tellefil i EVA Admin
Minnepennen med tellefilen settes inn i en pc med nettverkstilgang og tilgang til EVA Admin.
1.Valgansvarlig som lagret filen må logge på EVA Admin.
2. Klikk på menypunktet "Importer fil fra EVA Skanning" under Opptelling.
3. Klikk på "Velg fil til opplasting".
4. Klikk på "Bla gjennom".
5. Lokaliser filen du skal laste opp, marker den og klikk "Åpne", eller dobbeltklikk.
6. Klikk på "Last opp fil".
7. Filen legger seg nå i kø for behandling.
8. Gå til "Administrer opptelling" og sjekk at resultatet er lagt inn i opptellingskategorien.